Partner serwisu
Drogi i autostrady

Więcej czasu na decyzję KE w sprawie połączenia Orlenu i Lotosu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-09-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Orlen

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Więcej czasu na decyzję KE w sprawie połączenia Orlenu i Lotosu
fot. Orlen
PKN Orlen otrzymał od Komisji Europejskiej więcej czasu na przygotowanie dodatkowych, szczegółowych informacji w procesie przejęcia kapitałowego Lotosu. Zgodnie z praktyką została zastosowana standardowa dla drugiej fazy negocjacji procedura „stop the clock”. To korzystne rozwiązanie dla obu stron procesu negocjacji – informuje Orlen.

Dzięki procedurze „zatrzymania zegara” PKN Orlen zyskuje czas na zebranie dodatkowych informacji, a Komisja będzie miała więcej czasu na przeanalizowanie przedstawionej dokumentacji przed podjęciem finalnej decyzji.

– Procedura „stop the clock” jest wykorzystywana przez Komisję w pogłębionej fazie analiz, szczególnie w przypadku skomplikowanych procesów przejęć kapitałowych. Byliśmy na to przygotowani. Obu stronom zależy, aby transakcję przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przeprowadzić z korzyścią dla całego rynku. Jesteśmy pewni naszych argumentów i to dobry sygnał, że Komisji zależy na ich wnikliwej analizie – powiedział Daniel Obajtek, prezes Zarządu PKN Orlen.

Jak podaje Orlen w komunikacie, decyzja Komisji Europejskiej wynika wyłącznie z konieczności zebrania dodatkowych informacji. Oznacza to czasowe ograniczenie tempa procesu. To standardowa praktyka, która była stosowana m.in. w postępowaniach EON/Innogy, czy Vodafone/Certain Liberty Global Assets. W przypadku obu procesów wydano pozytywną, warunkową decyzję.

Celem transakcji przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen jest stworzenie silnego podmiotu o międzynarodowym potencjale liczącego się na rynku dostaw ropy, co ma się przełożyć na bezpieczeństwo paliwowo-energetyczne Polski, ale również i Europy Środkowo-Wschodniej. Powstanie silnego podmiotu oznacza również większe możliwości finansowe na realizację dużych, wymagających wielomiliardowych nakładów projektów inwestycyjnych korzystnych dla polskiej gospodarki, jak i środowiska. Przykładem tego są planowane inwestycje w budowę morskich farm wiatrowych.

Procesy konsolidacyjne firm z branży paliwowo-energetycznej w Europie i na świecie przeprowadzono wiele lat temu. Przykładem węgierski MOL, norweski Statoil, hiszpański Repsol, portugalski GalpEnergia, włoskie ENI, austriackie OMV, francuski TOTAL.

Wszystkie zrealizowane w Europie procesy konsolidacji w żaden sposób nie ograniczyły konkurencji na tych rynkach w obszarze sprzedaży paliw, czy logistyki. Tak będzie również w przypadku przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen z Grupą Lotos, szczególnie w przypadku zaakceptowania przez Komisję Europejską środków zaradczych – czytamy w komunikacie prasowym.

Proces przejęcia kapitałowego Grupy Lotos przez PKN Orlen został zainicjowany w lutym 2018 roku, podpisaniem Listu Intencyjnego ze Skarbem Państwa, który posiada w gdańskiej spółce 53,19% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Z kolei w kwietniu 2018 roku w gdańskiej spółce rozpoczął się proces due dilligence, czyli badanie jej kondycji handlowej, finansowej, prawnej i podatkowej pod kątem przejęcia. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej wstępną wersję wniosku o zgodę na koncentrację.

W trakcie prac nad dokumentem PKN Orlen i Grupa Lotos otrzymały z KE setki pytań, na które sukcesywnie odpowiadały. Dobra współpraca wszystkich stron pozwoliła opracować ostateczny kształt wniosku, który trafił do Komisji na początku lipca br. Dodatkowo pod koniec sierpnia tego roku podpisane zostało porozumienie pomiędzy PKN Orlen, a Skarbem Państwa i Grupą Lotos określające ramową strukturę transakcji przejęcia gdańskiej spółki.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Rafał Dybiński 29 sierpnia 2023

Volvo Cars stawia na biopaliwa w transporcie części zamiennych

Biznes i przemysł

Aplikacja Orlenu ma już 5 milionów użytkowników

Biznes i przemysł

Orlen i Lotos już połączone

Intermodal i logistyka

Orlen i Lotos już połączone

Redakcja 01 sierpnia 2022

Orlen przejmuje PGNiG. Jakie będą skutki?

Drogi i autostrady

Orlen przejmuje PGNiG. Jakie będą skutki?

Leszek Kadej, WysokieNapiecie.pl 18 marca 2022

Orlen ma zgodę na przejęcie Lotosu

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Rafał Dybiński 29 sierpnia 2023

Volvo Cars stawia na biopaliwa w transporcie części zamiennych

Biznes i przemysł

Aplikacja Orlenu ma już 5 milionów użytkowników

Biznes i przemysł

Orlen i Lotos już połączone

Intermodal i logistyka

Orlen i Lotos już połączone

Redakcja 01 sierpnia 2022

Orlen przejmuje PGNiG. Jakie będą skutki?

Drogi i autostrady

Orlen przejmuje PGNiG. Jakie będą skutki?

Leszek Kadej, WysokieNapiecie.pl 18 marca 2022

Orlen ma zgodę na przejęcie Lotosu

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5