Warta około 40,6 mln zł netto obwodnica Czarnkowa została oficjalnie otwarta, Trasę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 178 dokończyła po poprzednich wykonawcach firma Skanska. Zadanie zlecił Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich.
Inwestycja zakładała wykonanie 6,5 km trasy głównej, 7,8 km dróg poprzednich i dojazdowych, czterech obiektów mostowych oraz oświetlenia. Ponadto, przebudowano uzbrojenie, wykonano parkingi, chodniki i ciągu pieszo-rowerowe.
– Prace rozpoczęliśmy w lutym bieżącego roku, po pięciu miesiącach oddaliśmy do ruchu połowę obwodnicy, a po ośmiu, całą trasę. Było to możliwe dzięki mobilizacji odpowiedniej ilości zasobów realizacyjnych, precyzyjnemu planowaniu prac i dostaw, monitorowaniu harmonogramu, współpracy ze sprawdzonymi i rzetelnymi podwykonawcami – wylicza Jan Jakubowski, kierownik budowy z firmy Skanska.
Wyświetl większą mapę
Przy budowie obwodnicy dla wzmocnienia podłoża gruntowego zastosowano materace z keramzytu, a w nawierzchnię dróg wbudowano ponad 70 tys. ton kruszywa łamanego i 63 tys. ton masy bitumicznej. W maksymalnym natężeniu robót na budowie pracowało około 150 pracowników i około 70 jednostek sprzętowych.
W procesie realizacyjnym Skanska wykorzystała technologię projektowania i realizacji BIM (system modelowania 3D), która polega na planowaniu budowy w formie trójwymiarowej. System pozwala na lepsza komunikację pomiędzy uczestnikami projektu, zwiększa efektywność, ulepsza kontrolę kosztów i ocenę ryzyka.