Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
25-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł
fot. GDDKiA
W te wakacje pojedziemy pierwszym odcinkiem drogi ekspresowej wybudowanym przez wykonawcę z Chin – mowa o S14 – zachodniej obwodnicy Łodzi. Po niefortunnych doświadczeniach z chińskim wykonawcą przy budowie dróg przed Euro 2012, o polski rynek skutecznie zawalczyła firma Stecol Corporation. Obecnie realizuje już kontrakty warte blisko 3,3, mld zł. Drugie tyle wykonawcy z Państwa Środka pozyskali w ramach jednego kontraktu na rynku kolejowym.

Firma Covec, która przed lat bardzo niską ceną wygrała kontrakty na dwa odcinki A2 między Łodzią i Warszawą, a potem zeszła z budowy na długa stała się niemal synonimem chińskiego wykonawcy kojarzonego z niską ceną i nieodpowiedzialnością. Mimo że mowa okresie przed Euro 2012, długo chińskim przedsiębiorcom nie udawało się wygrywać kontraktów w Polsce, choć ich oferty, także z najniższymi cenami pojawiały się w przetargach na budowę dróg. Nie bez znaczenia było to, że od czasów inwestycji na Euro, zmieniły się m.in. sposoby weryfikowania ofert także pod względem najniższej ceny.

Po raz pierwszy wykonawca z Chin wygrał przetarg w 2019 roku. Jedna z bardziej aktywnych w ofertowaniu firm – Stecol Corporation – zawarła z GDDKiA umowę na budowę odcinka B drogi ekspresowej S14 Łódź Teofilów – Słowik. Inwestycja właśnie zbliża się do finału – prace mają być ukończone w drugiej połowie lipca, a inwestor już zapowiedział, że otwarcie jest planowane w wakacje.

Wcześniej firma bezskutecznie walczyła m.in. o pozyskanie kontraktu na S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa. Po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej umowa została podpisana z innym wykonawcą, ale – jak mówił w rozmowie z portalem RynekInfratsruktury.pl Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe, sąd przyznał rację chińskiemu wykonawcy. – Firma Stecol od podpisania pierwszego kontraktu musiała budować dwie rzeczy: drogę i zaufanie do siebie mówił nam przedstawiciel firmy.

Już po pozyskaniu wartego ponad 730 mln zł kontraktu na obwodnicę Łodzi w ciągu S14, długo toczyła się walka o kontrakt na budowę autostrady A2 Groszki – Gręzów – i ten kontrakt o wartości 530 mln zł Stecol pozyskał jako drugi.

Obecnie Stecol ma w realizacji kontrakty warte blisko 3,3 mld zł. Ostatnim podpisanym jest umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S12 Dorohucza – Chełm za 760 mln zł. Poza tym firma buduje Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski (570,7 mln zł) oraz S6 Sławno – Słupsk (701,6 mln zł). Już przed podpisaniem umowy na S12 zajmował ósmą pozycję wśród wykonawców budujących najwięcej dróg w Polsce.

Chiński wykonawca złożył też ofertę z najniższą ceną na budowę drogi S74 Przełom/Mniów – granica woj. świętokrzyskiego. Oferta jest warta 1,004 mld zł i jest to kwota znacznie niższa od kosztorysu (1,340 mld zł), przy czym budżetu inwestora nie przekracza żadna spośród złożonych ofert. Stecol – tym razem w konsorcjum z Kobylarnią – ma także najniższą cenę na budowę odcinka S16 za 445,5 mln zł. W tym przypadku to najtańsza oferta, ale przekraczająca zaplanowany budżet.

Mimo że w przetargach drogowych pojawiają się także inni oferenci z Pastwa Środka, żadnemu do tej pory nie udało się pozyskać kontraktu. O kontrakt tunelowy na S19 Rzeszów – Babica walczyła np. firma China Harbour Engineering, ale oferta została odrzucona z uwagi na rażąco niską cenę. Długo też trwała walka firmy China State Construction engineering o budowę S1 Mysłowice – Oświęcim. Spraw oparła się o sąd, wykonawca wprawdzie wygrał, ale GDDKiA uznała, że przetarg trwał tak długo, że z uwagi na prace na sąsiednich kontraktach będzie budowała go w podziale na dwa mniejsze odcinki (co miało przyspieszyć prace) i unieważniła postępowanie. Trzeba też przyznać, że obecnie oferty z Chin nie zawsze są najtańsze, a zdarzały się przypadki, że były wśród najdroższych.

Chińscy wykonawcy zabiegają także o rynek kolejowy. Tu także pojawia się Stecol, który w konsorcjum z firmą z tej samej grupy Power China – Sinohydro oraz polską firmą Intercor pozyskała zlecenie od PKP PLK za 3,3 mld zł. Mowa o pracach na linii E75 Czyżew – Białystok. Ten kontrakt konsorcjum udało się zdobyć po aukcji elektronicznej.

Firma Sinhydro walczyła także o budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra, ale także i tu nie udało się wygrać.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Drogi i autostrady

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Damian Kelman 03 sierpnia 2025

Budimex w gronie najlepszych pracodawców 2025‎

Biznes i przemysł

Budimex z szansą na budowę kolejnej części obwodnicy Nidzicy

Drogi i autostrady

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w branży budowlanej od stycznia 2025 roku

Biznes i przemysł

Przychody 40 największych grup budowlanych to blisko 80 mld zł

Biznes i przemysł

Przychody 40 największych grup budowlanych to blisko 80 mld zł

Bartłomiej Sosna/Spectis 29 stycznia 2024

Zobacz również:

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Drogi i autostrady

MI: Rozbudowa A4 konieczna bez zbędnej zwłoki

Damian Kelman 03 sierpnia 2025

Budimex w gronie najlepszych pracodawców 2025‎

Biznes i przemysł

Budimex z szansą na budowę kolejnej części obwodnicy Nidzicy

Drogi i autostrady

Nowe obowiązki dla przedsiębiorców w branży budowlanej od stycznia 2025 roku

Biznes i przemysł

Przychody 40 największych grup budowlanych to blisko 80 mld zł

Biznes i przemysł

Przychody 40 największych grup budowlanych to blisko 80 mld zł

Bartłomiej Sosna/Spectis 29 stycznia 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij