Partner serwisu
Drogi i autostrady

Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Wykonawca z Chin buduje w Polsce drogi za 3,3 mld zł
fot. GDDKiA
W te wakacje pojedziemy pierwszym odcinkiem drogi ekspresowej wybudowanym przez wykonawcę z Chin – mowa o S14 – zachodniej obwodnicy Łodzi. Po niefortunnych doświadczeniach z chińskim wykonawcą przy budowie dróg przed Euro 2012, o polski rynek skutecznie zawalczyła firma Stecol Corporation. Obecnie realizuje już kontrakty warte blisko 3,3, mld zł. Drugie tyle wykonawcy z Państwa Środka pozyskali w ramach jednego kontraktu na rynku kolejowym.

Firma Covec, która przed lat bardzo niską ceną wygrała kontrakty na dwa odcinki A2 między Łodzią i Warszawą, a potem zeszła z budowy na długa stała się niemal synonimem chińskiego wykonawcy kojarzonego z niską ceną i nieodpowiedzialnością. Mimo że mowa okresie przed Euro 2012, długo chińskim przedsiębiorcom nie udawało się wygrywać kontraktów w Polsce, choć ich oferty, także z najniższymi cenami pojawiały się w przetargach na budowę dróg. Nie bez znaczenia było to, że od czasów inwestycji na Euro, zmieniły się m.in. sposoby weryfikowania ofert także pod względem najniższej ceny.

Po raz pierwszy wykonawca z Chin wygrał przetarg w 2019 roku. Jedna z bardziej aktywnych w ofertowaniu firm – Stecol Corporation – zawarła z GDDKiA umowę na budowę odcinka B drogi ekspresowej S14 Łódź Teofilów – Słowik. Inwestycja właśnie zbliża się do finału – prace mają być ukończone w drugiej połowie lipca, a inwestor już zapowiedział, że otwarcie jest planowane w wakacje.

Wcześniej firma bezskutecznie walczyła m.in. o pozyskanie kontraktu na S52 – Północnej Obwodnicy Krakowa. Po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej umowa została podpisana z innym wykonawcą, ale – jak mówił w rozmowie z portalem RynekInfratsruktury.pl Wojciech Karmasz, wicedyrektor Stecol Corporation Europe, sąd przyznał rację chińskiemu wykonawcy. – Firma Stecol od podpisania pierwszego kontraktu musiała budować dwie rzeczy: drogę i zaufanie do siebie mówił nam przedstawiciel firmy.

Już po pozyskaniu wartego ponad 730 mln zł kontraktu na obwodnicę Łodzi w ciągu S14, długo toczyła się walka o kontrakt na budowę autostrady A2 Groszki – Gręzów – i ten kontrakt o wartości 530 mln zł Stecol pozyskał jako drugi.

Obecnie Stecol ma w realizacji kontrakty warte blisko 3,3 mld zł. Ostatnim podpisanym jest umowa na projekt i budowę drogi ekspresowej S12 Dorohucza – Chełm za 760 mln zł. Poza tym firma buduje Międzyrzec Podlaski – Radzyń Podlaski (570,7 mln zł) oraz S6 Sławno – Słupsk (701,6 mln zł). Już przed podpisaniem umowy na S12 zajmował ósmą pozycję wśród wykonawców budujących najwięcej dróg w Polsce.

Chiński wykonawca złożył też ofertę z najniższą ceną na budowę drogi S74 Przełom/Mniów – granica woj. świętokrzyskiego. Oferta jest warta 1,004 mld zł i jest to kwota znacznie niższa od kosztorysu (1,340 mld zł), przy czym budżetu inwestora nie przekracza żadna spośród złożonych ofert. Stecol – tym razem w konsorcjum z Kobylarnią – ma także najniższą cenę na budowę odcinka S16 za 445,5 mln zł. W tym przypadku to najtańsza oferta, ale przekraczająca zaplanowany budżet.

Mimo że w przetargach drogowych pojawiają się także inni oferenci z Pastwa Środka, żadnemu do tej pory nie udało się pozyskać kontraktu. O kontrakt tunelowy na S19 Rzeszów – Babica walczyła np. firma China Harbour Engineering, ale oferta została odrzucona z uwagi na rażąco niską cenę. Długo też trwała walka firmy China State Construction engineering o budowę S1 Mysłowice – Oświęcim. Spraw oparła się o sąd, wykonawca wprawdzie wygrał, ale GDDKiA uznała, że przetarg trwał tak długo, że z uwagi na prace na sąsiednich kontraktach będzie budowała go w podziale na dwa mniejsze odcinki (co miało przyspieszyć prace) i unieważniła postępowanie. Trzeba też przyznać, że obecnie oferty z Chin nie zawsze są najtańsze, a zdarzały się przypadki, że były wśród najdroższych.

Chińscy wykonawcy zabiegają także o rynek kolejowy. Tu także pojawia się Stecol, który w konsorcjum z firmą z tej samej grupy Power China – Sinohydro oraz polską firmą Intercor pozyskała zlecenie od PKP PLK za 3,3 mld zł. Mowa o pracach na linii E75 Czyżew – Białystok. Ten kontrakt konsorcjum udało się zdobyć po aukcji elektronicznej.

Firma Sinhydro walczyła także o budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra, ale także i tu nie udało się wygrać.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

Miasto

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

inf. pras. UM Warszawa 14 września 2023

Czy polski rynek zamówień publicznych jest zbyt liberalny?

Biznes i przemysł

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Drogi i autostrady

S74. Otwarta droga do umowy z chińskim wykonawcą

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

Miasto

Przebudowa Lazurowej na ostatniej prostej

inf. pras. UM Warszawa 14 września 2023

Czy polski rynek zamówień publicznych jest zbyt liberalny?

Biznes i przemysł

Jest wniosek o decyzję środowiskową dla kolejnego odcinka S11

Drogi i autostrady

S74. Otwarta droga do umowy z chińskim wykonawcą

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5