Rynek Infrastruktury
Władze województwa deklarują też, iż będą lobbować na forum rządowym, by budowa trasy S3 na odcinku Goleniów – Szczecin znalazła się możliwie jak najszybciej w rządowych dokumentach strategicznych.
Dwa brakujące odcinki
W piątek napisaliśmy, że odcinek S3 pomiędzy Goleniowem i Szczecinem będzie jednym z ostatnich niewybudowanych fragmentów tej drogi, łączącej zachodniopomorskie porty z granicą z Czechami. Obecnie do parametrów trasy ekspresowej droga ta jest rozbudowana na odcinku Goleniów – Szczecin – Gorzów Wlkp. Trwa budowa odcinka od Gorzowa do Nowej Soli, na odcinki od Nowej Soli do Legnicy są ogłoszone przetargi, GDDKiA deklaruje też, że wkrótce będzie wkrótce ogłoszony przetarg na odcinek Legnica – Bolków. Niewybudowane w najbliższych latach pozostaną zatem dwa fragmenty: od Goleniowa do Świnoujścia i do Bolkowa do granicy z Czechami w Lubawce.
O ile wstrzymanie decyzji o budowie odcinka do Lubawki wynika przede wszystkim z opóźnienia przygotowania inwestycji po stronie czeskiej, o tyle kwestia odcinka zapewniającego dojazd do Świnoujścia jest już wyłącznie wewnętrzną sprawą polską. Na co – w oświadczeniu przesłanym do redakcji portalu rynekinfrastruktury.pl – wskazują władze woj. zachodniopomorskiego.
– Z racji położenia, województwo cechuje tranzytowy charakter w relacjach północ-południe oraz wschód-zachód. Położenie województwa nad Bałtykiem determinuje konieczność zapewnienia dogodnego dostępu drogowego do najważniejszych portów morskich północno-zachodniej Polski: w Szczecinie i w Świnoujściu. Rozwój Pomorza Zachodniego, a także pozostałych regionów Polski Zachodniej, warunkowany jest między innymi poprzez budowę drogi ekspresowej S3, która swoim oddziaływaniem obejmuje obszar gospodarczy od Świnoujścia po granicę z Czechami. Jej znaczenie dla przyszłości Pomorza Zachodniego mocno podkreśla marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. Zgodnie z jego słowami, budowa drogi S3 jest jednym z kluczowych rdzeni rozwoju Polski Zachodniej. Dzięki tej inwestycji zwiększy się potencjał Portu Szczecin - Świnoujście oraz dostępność turystyczna Pomorza Zachodniego – czytamy w oświadczeniu.
Inwestycja o znaczeniu ponadnarodowym
Jego autorzy zwracają uwagę, że realizacja całego przebiegu drogi ekspresowej od Świnoujścia po granicę z Czechami to nie tylko najdogodniejsze połączenie tranzytowe o znaczeniu międzynarodowym pomiędzy krajami skandynawskimi a Słowenią i Chorwacją. To także warunki dla wspierania rozwoju regionów położonych wzdłuż drogi ekspresowej S3, poprzez zapewnienie im bezpośredniego dostępu do transportu i połączeń z dużymi ośrodkami miejskimi, stymulowanie rozwoju rynku transportowo-spedycyjno-logistycznego oraz rozwój transportu intermodalnego przez powiązanie dróg i infrastruktury kolejowej.
– Województwo Zachodniopomorskie aktywnie włącza się we wszystkie procesy inicjowane przez stronę rządową dotyczące kształtowania polityki transportowej kraju, a szczególnie te mające wpływ na rozwój Pomorza Zachodniego. Działania te obejmują m.in. udział w opiniowaniu dokumentów określających wieloletnie inwestycje transportowe, takich jak: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r., czy opiniowanie aktualizacji obecnego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Władze województwa zachodniopomorskiego cały czas zabiegają o jak najlepsze odwzorowanie strategicznych celów regionu na poziomie centralnym. Dlatego nie zaprzestają starań, aby w przygotowywanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju projekcie nowego wieloletniego programu inwestycyjnego, dotyczącego budowy dróg szybkiego ruchu, potrzeby Pomorza Zachodniego zostały potraktowane pierwszorzędnie. Ich zdaniem taki kształt dokumentu zaspokoi oczekiwania społeczne w zakresie budowy nie tylko drogi S3 na całym jaj przebiegu, ale również innych dróg ekspresowych, takich jak: S6 ze Szczecina do Gdańska, S10 ze Szczecina w kierunku Warszawy czy S11 z Kołobrzegu przez Koszalin na południe Polski – konkludują autorzy oświadczenia.