Zatwierdzony Kontrakt Terytorialny Województwa Zachodniopomorskiego na liście podstawowej zawiera przedsięwzięcia o wartości 6,1 mld zł. Zdaniem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, warto byłoby do priorytetów dodać między innymi budowę drogi ekspresowej S3 w kierunku Świnoujścia.
– Na lata 2014-2020 planowane są ważne dla regionu inwestycje drogowe: budowa nowego odcinka S6, obwodnic Koszalina i Sianowa oraz dwóch innych miast – Wałcza i Szczecinka. Oprócz wyżej wymienionych inwestycji województwo wynegocjowało ze stroną rządową w ramach Kontraktu Terytorialnego budowę tunelu pomiędzy wyspą Uznam i Wolin, która zapewni stałe połączenie drogowe ze Świnoujściem. Jednak potrzeby komunikacyjne Pomorza Zachodniego są znacznie większe – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Marcin Szmyt, dyrektor Wydziału Zarządzania Strategicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.
Ważna droga do portuDyrektor zaznacza, że z racji peryferyjnego położenia Pomorza Zachodniego w skali kraju, region ten wymaga sprawnego połączenia drogowego ze stolicą i miastami regionalnymi Polski Zachodniej. – Z tego względu niezmiernie ważnym jest dokończenie budowy drogi S3 w kierunku do Świnoujścia (ważnego odcinka w ramach europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk i sieci TEN-T), a także budowa dróg S10 w kierunku Warszawy, S11 – łączącej Kołobrzeg i Koszalin z Poznaniem i dalej z południową częścią Polski – wylicza Marcin Szmyt.
Trasa ekspresowa S3 ze Szczecina do Świnoujścia znalazła się na liście rezerwowej zadań inwestycyjnych w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. Jej długość wyniesie niemal 71 km, a koszt budowy szacowany jest na ponad 2,3 mld zł. Realizacja inwestycji z listy rezerwowej będzie możliwa z wygenerowanych oszczędności poprzetargowych, jednak przed trasą S3 w rezerwie znajduje się sześć innych inwestycji o łącznej wartości niemal 17 mld zł.
Budowę tego odcinka próbują wywalczyć
radni Świnoujścia oraz
posłowie z Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego. Skierowali oni dwa apele do premier Ewy Kopacz, w których domagają się włączenia budowy trasy S3 ze Szczecina do Świnoujścia do nowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Autorzy apelów podkreślają, że brak tej trasy wyklucza port w Świnoujściu z dostępności drogowej.
Brakujące inwestycjeTrasa S3 na północ od Szczecina to nie jedyna ważna inwestycja, o której zapomniano. – Ze względu na transgraniczne położenie województwa, ważne są też odpowiednie połączenia z niemieckimi sąsiadami – DK-13 na odcinku Szczecin – granica państwa oraz przebudowa odcinka DK-31 pn. „Autostrada Poznańska” – oznajmia dyrektor.
Marcin Szmyt dodaje, że biorąc pod uwagę problemy komunikacyjne wewnątrz Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, coraz pilniejsza staje się budowa zachodniego drogowego obejścia Szczecina. – Realizacja tych inwestycji uzależniona jest od wielu czynników, w tym od dostępności źródeł finansowania, czy też od przeprowadzenia wymaganych postępowań środowiskowych. Należy mieć na względzie, iż zakres merytoryczno-finansowy tych inwestycji przekracza możliwości samorządów Pomorza Zachodniego. Dlatego też dla realizacji tych inwestycji będziemy poszukiwać odpowiednich rozwiązań w kolejnych wersjach Kontraktu Terytorialnego – oświadcza dyrektor.