Partner serwisu
Drogi i autostrady

Zmieni się krajowa dziewiątka na Podkarpaciu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
22-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Zmieni się krajowa dziewiątka na Podkarpaciu
fot. GDDKiA
Szykują się duże zmiany na drodze krajowej nr 9 od okolic Tarnobrzega do autostrady A4 koło Rzeszowa. Planowany jest nowy przebieg trasy. Inwestycje obejmą aż 60 km. Minister infrastruktury zatwierdził programy inwestycji, co daje GDDKiA zielone światło do ogłoszenia przetargu na prace przygotowawcze.  

Chodzi o trzy inwestycje pomiędzy DK-74 koło Tarnobrzega a węzłem Rzeszów Zachód na autostradzie A4:

- nowy przebieg DK-9 od drogi ekspresowej S74 w okolicy Tarnobrzega do początku obwodnicy Nowej Dęby. Droga o długości ok. 19 km ma przebiegać po wschodniej stronie Wisły;
- drogę łączącą obwodnicę Nowej Dęby z obwodnicą Kolbuszowej w ciągu DK-9 (odc. Komorów – Cmolas, dł. ok. 11 km);
- nowy przebieg DK-9 od końca obwodnicy Kolbuszowej do węzła Rzeszów Zachód na autostradzie A4 (odc. Widełka – A4 Rzeszów Zachód, dł. ok. 14 km).

Dla wszystkich trzech zadań planowana jest budowa drogi klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2x2 wraz z budową obiektów inżynierskich, skrzyżowań jednopoziomowych lub węzłów (zostanie to doprecyzowane podczas prowadzenia prac projektowych związanych z inwestycją). Planowana jest także budowa nowych dróg, przebudowa kolidującej infrastruktury technicznej oraz budowa dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych. Zakres prac to również budowa urządzeń ochrony środowiska, chodników, ścieżek rowerowych lub ciągów pieszo-rowerowych.

GDDKiA zapowiada, że w trzecim kwartale tego roku ruszą przetargi na prace przygotowawcze. Wybrany wykonawca będzie pracował nad nowym przebiegiem dziewiątki od połączenia z S74 do węzła Rzeszów Zachód na A4. Dla wypracowanych wariantów będzie trzeba uzyskać decyzje środowiskową.

Uzupełnieniem tych inwestycji mają być obwodnice Nowej Dęby i Kolbuszowej, które powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. W sumie mowa o ok. 60 km owej trasy nr 9.

DK-9 ma istotny charakter, gdyż stanowi jedną z dróg krajowych pozwalających na prowadzenie transportu na kierunku północ - południe. Obecny jej przebieg, ze względu na duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwy dla obszarów zabudowanych – uzasadnia inwestor.

Według Generalnego Pomiaru Ruchu z 2020 roku, na odcinku od Nagnajowa do Nowej Dęby średni dobowy ruch pojazdów wynosił pomiędzy 6 465 a 10 438 pojazdów na dobę, na odcinku od Nowej Dęby do Kolbuszowej między 7 585 a 12 074 pojazdów na dobę, natomiast pomiędzy Kolbuszową a węzłem Rzeszów Północ autostrady A4 wynosił od 8 463 do 33 822 pojazdów na dobę.

Wysoki poziom średniego dobowego ruchu pojazdów powoduje utrudnienie w płynności przejazdu. Dodatkowo – jak podkreśla GDDKiA – DK-9 krzyżuje się z wieloma drogami niższych klas a na trasie sa liczne zjazdy. Rozbudowa drogi nie wchodzi w grę z uwagi na zagospodarowanie terenu wzdłuż istniejącej drogi.

Nowy przebieg drogi ma odsunąć ruch pojazdów od ścisłej zabudowy i usprawnić ruch tranzytowy, którego część, z drogi ekspresowej S7, przejmuje DK-9 prowadząca ruch w kierunku Rzeszowa i dalej do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku.

Obwodnica Kolbuszowej jest obecnie na etapie studium korytarzowego. Trwa odbiór dokumentacji. Przygotowywane są materiały do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – wniosek ma być złożony we wrześniu br. Ogłoszenie przetargu w systemie projektuj i buduj jest planowane na połowę 2025 r.

Dla obwodnicy Nowej Dęby opracowywane jest STEŚ-R. W grudniu br. planowane jest złożenie wniosku o uzyskanie DŚU. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj zaplanowano na III kwartał 2025 r.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

Drogi i autostrady

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

ep. 12 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

Drogi i autostrady

Budimex ruszy z robotami na obwodnicy Sztabina

ep. 12 września 2023

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Ostatni odcinek S11 w zachodniopomorskim ma wykonawcę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5