Partner serwisu
Intermodal i logistyka

20 lat (R)ewolucji komputerowej w sterowaniu ruchem

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

Data publikacji:
11-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
20 lat (R)ewolucji komputerowej w sterowaniu ruchem
Fot. RK
Zastosowanie techniki komputerowej w sterowaniu ruchem kolejowym w Polsce rozpoczęło się 20 lat temu w Ożarowie Mazowieckim. Komputery pozwalają zarządcy infrastruktury przede wszystkim zmniejszyć koszty pracy.

Pierwsze komputerowe urządzenia sterowania ruchem zainstalowano w 1994 roku na stacji Ożarów Mazowiecki. Był to system EBILOCK 850 firmy ABB ZWUS Signal. Obecnie fabryka należy do Bombardiera i nazywa się Bombardier Transportation (ZWUS) Polska. Dla uczczenia dwudziestolecia rozpoczęcia komputeryzacji sterowania ruchem Bombardier i TOR Konferencje zorganizowały w poniedziałek cykl wykładów w Jachrance, połączony z wizytą w Lokalnym Centrum Sterowania Nasielsk.

Konferencję rozpoczął były minister transportu Tadeusz Syryjczyk, senior ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Kolej jest konserwatywna w stosunku do nowych technologii. Pewne zjawiska w innych branżach, na przykład telekomunikacji nastąpiły dużo szybciej. Wynika to z pewnego pozytywnego aspektu: kultury bezpieczeństwa, która zmusza do postawienia znaku zapytania przed każdą nową technologią – powiedział Tadeusz Syryjczyk.

Jak wskazał, w niektórych aspektach kolej była prekursorem zautomatyzowanych rozwiązań. Same systemy sterowaniu ruchem kolejowym były w założeniu wyrafinowanym układami zależności (układami logicznymi) i pamięci. – Zapobieganie wielokrotnemu użyciu zgody wymagało nie tylko kontroli semafora, ale i pamiętania faktu wykorzystania zgody. Zawórka przeciwwtórna to w istocie 1 bit pamięci…o wymiarach 10 cm – wskazał były minister.

W następnej wypowiedzi Paweł Polak, dyrektor biura automatyki i telekomunikacji PKP PLK wskazał, że systemy komputerowe w sterowaniu ruchem kolejowym możemy podzielić na trzy grupy: nadzorujące pracę dyżurnych, nadzorujące pracę maszynisty, oraz zabezpieczenia na przejazdach. – Komputerowe wspomaganie pracy maszynistów do wprowadzenia ERTMS/ETCS praktycznie nie istniało – mówi Polak.

– Jesteśmy na początku drogi wyposażania sieci kolejowej w urządzenia komputerowego sterowania – przyznał dyrektor PLK. Jeżeli policzymy urządzenia stacyjne jako zwrotnica plus sygnalizator na sieci, to sterowanych komputerowo par wciąż na sieci PLK jest tylko 7,2 tys, a przekaźnikowo-komputerowych – 2,6 tys. Urządzeń przekaźnikowych jest 45 tys., a mechanicznych scentralizowanych – niecałe 28 tys. Najczęściej instalowany – w 5,1 tys. z 7,2 tys. przypadków – jest system Ebilock 850 i 950.
Sławomir Nalewajka, prezes Bombardier Transportation (ZWUS) Polska przypomniał, że obecnie wyzwanie stanowi mnogość interfejsów. Jak dodał, ostatnio pojawiają się nowe koncepcje organizacyjne, które mogą rozwiązać ten problem – Być może wcale nie trzeba kupować urządzeń, a jedynie dostęp do nich? W takim układzie zarządca gwarantuje sobie dostępność urządzeń o określonych parametrach i niezawodności na dany czas. A rozwiązania techniczne to już ból głowy dostawcy – wskazuje Nalewajka.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Zobacz również:

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Drogi i autostrady

Większa dotacja na drogi dla czterech miast

Elżbieta Pałys 28 lutego 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5