Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Boniecki: Bankructwo PLL LOT miałoby katastrofalne skutki dla gospodarki Mazowsza

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
24-04-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Boniecki: Bankructwo PLL LOT miałoby katastrofalne skutki dla gospodarki Mazowsza
fot. PLL LOT
Związkowcy ze związku zawodowego Solidarność 80 uważają, że Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (PPL) lepiej poradzi sobie bez narodowego przewoźnika. Innego zdania jest jednak Jacek Krawczyk z Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, były szef rady nadzorczej PLL LOT. Jego zdaniem Lotnisko Chopina bez zbazowanego przewoźnika upadnie.

Związkowcy są zdania, że skoro lotnisko w Budapeszcie tak szybko odbudowało ruch po upadku Malevu, podobnie mogłoby być w Warszawie. Tuż po upadku węgierskich linii ruch w tamtejszym porcie zmniejszył się o prawie 60 proc., ale po dziesięciu miesiącach spadek wyniósł zaledwie 6 proc. Jak wskazuje Dominik Boniecki, ekspert rynku lotniczego z Katedry Transportu SGH, ewentualne bankructwo PLL LOT miałoby katastrofalne skutki dla gospodarki Mazowsza. Tym samym staje on po stronie Krawczyka, krytykując podejście związkowców, którzy w sprawie narodowego przewoźnika wysłali pismo do Komisji Europejskiej.

- Co prawda przykład lotniska w Budapeszcie pokazuje, że po upadku przewoźnika flagowego większość połączeń może zostać odbudowana przez przewoźników prywatnych, to jednak ewentualne bankructwo Polskich Linii Lotniczych LOT miałoby katastrofalne skutki przede wszystkim dla gospodarki Mazowsza. Konsekwencje negatywne, obserwowane w wymiarze pilnej korekty planów rozwojowych a nierzadko także zwolnień pracowników, byłyby odczuwalne przez wszystkich partnerów biznesowych polskiego przewoźnika, czyli przez porty lotnicze w stolicy ale także w regionach, przez PAŻP, firmy świadczące usługi handlingowe, remontowe i kateringowe, banki finansujące pozyskiwanie floty, firmy technologiczne, a nawet przez drobnych przedsiębiorców lotniskowych.  Przewoźnicy niskokosztowi, którzy zapewne szybko wypełniliby europejską siatkę połączeń po PLL LOT, nie korzystaliby ze wszystkich usług które obecnie zamawia LOT ani nie generowaliby pasażerów transferowych którzy potrafią być solidnym źródłem dochodów dla wielu aktorów sektora lotnicza. Dlatego właśnie rządowa strategia ratowania polskiego przewoźnika przez restrukturyzację jest słuszna – twierdzi Boniecki.

 

LOT otrzymał już pierwszą transzę pomocy w ramach pożyczki ratunkowej z Unii. Było to 400 mln zł. Związkowcy z Solidarności 80 z Polskich Portów Lotniczych zwrócili się jednak do Komisji Europejskiej o wstrzymanie kolejnej dotacji, która miałaby wynieść 381 mln zł. Tym samym wypłata drugiej transzy pomocy stanęła pod znakiem zapytania. Związkowcy argumentują, że pomoc dla przewoźnika podyktowana jest celami politycznymi, a rząd okłamuje Brukselę. Zwracają też uwagę, że LOT nieterminowo reguluje faktury i działa w nierynkowych warunkach. Solidarność 80 nie zgadza się również na rządowe plany dotyczące budowy Polskiego Holdingu Lotniczego.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5