Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Brzozowski dla RI: Port jako organizm czuły na czynniki zewnętrzne [cz. 2]

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
08-04-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Brzozowski dla RI: Port jako organizm czuły na czynniki zewnętrzne [cz. 2]
fot. Port Hamburg
– Dobra sytuacja portów polskich, to dobra wiadomość dla Hamburga – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Maciej Brzozowski, przedstawiciel Portu Hamburg. Komentuje on dla nas jak na niemiecką przystań wpływa sytuacja geopolityczna w regionie i na świecie. Mówi także o tym, że dobra sytuacja w polskich portach to większe korzyści ze szlaków transportowych.

Leonard Dolecki, portal „RynekInfrastruktury.pl”: W jaki sposób Port Hamburg zamierza poradzić sobie z kryzysem na rynku kontenerowym?

Maciej Brzozowski, Port Hamburg:
Sytuacja na rynku kontenerowym nie zależy od portów, a od działań podejmowanych przez armatorów. Głównym problemem jest ok. 20 procentowa luka popytowa, która może ulec w br. powiększeniu w wyniku realizacji ambitnego planu rozbudowy floty, szczególnie największych statków. Efektem jest strategia linii żeglugowych oparta na cost leadership, co wywiera presję na porty i terminale przeładunkowe. Hamburg wychodzi z założenia, że obniżanie cen nie jest rozwiązaniem dobrym, tym bardziej, że wprowadzane do eksploatacji nowe, większe statki wymuszają inwestycje, które muszą zostać sfinansowane, a obniżki taryfy portowej prowadziłyby do ich zatrzymania.

Jak na port wpływa napięta sytuacja polityczna w regionie?

Na obroty portu negatywnie wpływają restrykcje w handlu z Rosją i rosyjski kryzys gospodarczy, którego skutkiem jest znaczące zmniejszenie siły nabywczej rubla, a co za tym idzie, importu. W 2015 roku straciliśmy jedną trzecią obrotów z tym krajem, a warto nadmienić, że Rosja była drugim, po Chinach, partnerem handlowym Hamburga. Na rynkach Europy Środkowej (w tym Niemcy) odnotowujemy pewną stagnację, co może wynikać z większej ostrożności w decyzjach zarówno konsumentów jak i przedsiębiorców. Z drugiej strony przewozy kolejowe do Austrii wzrosły w ub. roku o ponad 9%, co jest dla nas bardzo dobrą wiadomością.

Jak na Port Hamburg wpływa dobra sytuacja polskich portów?

Podstawowy szlak transportu kontenerów z portu Hamburg do Polski opiera się na przewozach morskich statkami dowozowymi poprzez polskie porty. Terminale kontenerowe w Trójmieście, w Szczecinie oraz ewentualnie w Świnoujściu są dla Hamburga partnerem uczestniczącym w tworzeniu jednego łańcucha transportowego, który będzie tym bardziej efektywny, im lepiej funkcjonować będzie każde jego ogniwo. Z tego punktu widzenia dobra sytuacja portów polskich, pomimo spadków przeładunków w Gdańsku i w Gdyni w 2015 roku, to dobra wiadomość dla Hamburga. Z drugiej strony przeniesienie części ładunków z Gdyni do Gdańska wpływa na wolumen przewożonych drogą morską z Hamburga do Polski kontenerów, dlatego jeszcze lepsza współpraca z terminalami gdyńskimi, dająca korzyści polskim importerom i eksporterom, jest ważna.

Przeczytaj także:
Brzozowski dla RI: Hamburg to spory port ze sporymi potrzebami [cz. 1]
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

inf pras. 27 sierpnia 2023

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Katowice zyskają węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę

Biznes i przemysł

Duże spadki przeładunków w Hamburgu

Intermodal i logistyka

Duże spadki przeładunków w Hamburgu

Jakub Madrjas 22 lutego 2023

Port Gdańsk: Awansowaliśmy na drugie miejsce na Bałtyku

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

Intermodal i logistyka

Metinvest: Polska hubem dla dostaw do krajów UE

inf pras. 27 sierpnia 2023

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Katowice zyskają węzeł przeładunku towarów i paliw w oparciu o bocznicę

Biznes i przemysł

Duże spadki przeładunków w Hamburgu

Intermodal i logistyka

Duże spadki przeładunków w Hamburgu

Jakub Madrjas 22 lutego 2023

Port Gdańsk: Awansowaliśmy na drugie miejsce na Bałtyku

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5