Czołowy gracz na światowym rynku transportu morskiego i przewozów intermodalnych od 16 lipca uruchomi nowy serwis żeglugowy Scandinavia West Coast Express, który zapewni połączenie głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w Gdańsku z Göteborgiem, Aarhus i Kłajpedą.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w połowie stycznia, CMA CGM, czyli francuski potentat na globalnym rynku transportu morskiego i przewozów intermodalnych, uruchomił
szósty regularny serwis żeglugowy do głębokowodnego terminala kontenerowego Baltic Hub w porcie morskim w Gdańsku, czyli Baltic Express, łączący go z terminalami kontenerowymi w Rydze na Łotwie oraz Kotce w Finlandii. Jeszcze w tym roku uruchomione zostanie kolejne połączenie feederowe do Gdańska, które połączy największy polski port morski z Göteborgiem w Szwecji, Aarhus w Danii oraz Kłajpedą na Litwie.
Nowy serwis żeglugowy Scandinavia West Coast Express zostanie uruchomiony w dniu 16 lipca, natomiast pierwsze zawinięcie do Gdańska nastąpi 20 lipca. Jak wskazuje CMA CGM w informacji dotyczącej nowego połączenia, zapewni ono klientom dogodny dostęp do zrównoważonej usługi transportowej, stanowiącej ekologiczną alternatywę dla przewozów drogowych. Kolejnym atutem będzie zapewnienie dostępu do bezpośrednich serwisów oceanicznych CMA CGM z Gdańska na Daleki Wschód. Z drugiej strony dzięki uwzględnieniu Göteborga możliwy będzie przeładunek kontenerów do i z pociągów intermodalnych kursujących w głąb Szwecji, na przykład do aglomeracji sztokholmskiej, czy do północnych regionów.
CMA CGM zakłada, że statki z Göteborga wyruszą w środę ok. 22:00, by dotrzeć do Aarhus dzień później ok. 16:00. O północy z czwartku na piątek wyruszyłyby w kierunku Kłajpedy, docierając do niej ok. 9:30 w sobotę. Z największego portu morskiego na Litwie jednostki feederowe będą wyruszały w sobotę ok. 20:00, by dotrzeć do Gdańska w niedzielę ok. 6:00. Odejścia z Gdańska do Göteborga zaplanowano na poniedziałek ok. 6:00, co umożliwi zawinięcie do największego portu morskiego w Szwecji w środę ok. 7:00. Powyższy harmonogram rotacji ma rzecz jasna orientacyjny charakter.
Baltic Hub jest obecnie jedynym w Polsce głębokowodnym terminalem kontenerowym i jednocześnie najdalej wysuniętym na wschód w Unii Europejskiej. Został oddany do użytku w 2007 roku jako Deepwater Container Terminal Gdańsk, zaś pod obecną nazwą funkcjonuje od roku 2022. Zmiana nazwy miała na celu podkreślenie jego roli jako wiodącego hubu intermodalnego nad Morzem Bałtyckim. Pełnienie funkcji hubu umożliwia dysponowanie nabrzeżami głębokowodnymi, dzięki czemu Baltic Hub może obsługiwać największe kontenerowce oceaniczne, jakie mogą wejść na Bałtyk przez cieśniny duńskie.
W tym roku nastąpi oddanie do użytku jego nowej części, powstałej w ramach Projektu T3, w efekcie czego roczne zdolności przeładunkowe ulegną zwiększeniu o 50%, tj. do aż 4,5 mln TEU. Wydaje się, że uruchomienie kolejnego połączenia feederowego do Baltic Hub przez CMA CGM potwierdza pozycję obiektu w Gdańsku jako właśnie hubu. Choć niedawno duński Maersk i niemiecki Hapag-Lloyd w ramach zawiązanego sojuszu Gemini Cooperation wycofały bezpośrednie serwisy oceaniczne z Gdańska, zastępując je połączeniami feederowymi do hubów zachodnioeuropejskich, inni gracze na rynku wciąż umacniają obecność w Baltic Hub.