Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Co wizyta Nowaka w Chinach przyniesie polskim portom?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
08-08-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Co wizyta Nowaka w Chinach przyniesie polskim portom?
fot. seemann, morguefile.com
W trakcie oficjalnej wizyty, jaką minister transportu Sławomir Nowak odbył między 23 a 28 lipca w Chińskiej Republice Ludowej, minister spotykał się z przedstawicielami chińskich władz, firm i przedsiębiorstw, uczestniczył także w konferencjach i seminariach. Czy wizyta ministra przyniesie nowe kontrakty dla polskiej branży portowej?

Minister Nowak wziął m.in. udział w konferencji „Rozwój współpracy logistycznej między Polską i Chinami”, w której uczestniczyli przedstawiciele ponad stu przedsiębiorstw chińskich oraz kierownictwo polskich przedsiębiorstw z sektora morskiego. W składzie polskiej delegacji znaleźli się przedstawiciele firm z sektora transportu morskiego - polskich portów morskich: Portu Gdańsk, Portu Gdynia oraz Portu Szczecin-Świnoujście, a także Terminala Kontenerowego DCT Gdańsk oraz Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego w Szanghaju „Chipolbrok”.

 

Minister Nowak rozmawiał również z przedstawicielami chińskiego biznesu, w tym z władzami największego portu kontenerowego świata Yangshan, dyrektorem generalnym Tan Bing z firmy Cosco Shipping Line & Cosco Freight Forwarding Company oraz wiceprezesem China Shipping Line Zhao Hongzhou. Głównym tematem rozmów była współpraca tych firm z Polską oraz możliwość ewentualnych inwestycji w portach morskich, zwłaszcza w Porcie Gdańsk. Zarówno Cosco Shipping Line & Cosco Freight Forwarding Company, jak i China Shipping Line były zainteresowane współpracą. Pierwsza z wymienionych powyżej firm specjalizuje się w usługach z zakresu spedycji, logistyki, budowy, naprawy i utrzymania statków, wchodząc w skład grupy China Ocean Shipping (Group) Company (Cosco). Cosco posiada największą w Chinach i drugą co do wielkości flotę na świecie, będąc największą w Chinach i piątą co do wielkości flotą kontenerową na świecie. Druga z firm - China Shipping Line – specjalizuje się w przewozach kontenerów, cystern, transporcie pasażerskim i samochodów, świadczy również m.in. usługi z zakresu logistyki, buduje statki i produkuje kontenery.

 

Minister Nowak rozmawiał także z prezesem China Ocean Shipping (Group) Company (Cosco), Wei Jiafu, co stanowiło ciąg dalszy spotkań z przedstawicielami firm wchodzącymi w skład Grupy Cosco. Odbyły się również rozmowy z prezesami i dyrektorami generalnymi China Communication Construction - największej firmy zajmującej się w Chinach budową portów, dróg, mostów i infrastruktury kolejowej, oraz jej filii – China Harbour Engineering Company.

 

Jednym z najważniejszych spotkań podczas wizyty w Chinach była rozmowa z wiceministrem transportu ChRL, Weng Mengyong. Rozmawiano o możliwości polsko-chińskich inwestycji infrastrukturalnych w portach morskich i logistyce lądowej. W rozmowach tych ministrowi towarzyszyli przedstawiciele polskich portów oraz polsko-chińskiego przedsiębiorstwa Chipolbrok.

 

Czy rozmowy przedstawicieli rządu przyniosły jakieś wiążące decyzje dotyczące inwestycji? Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej zastrzega, że „ze względu na, między innymi, tajemnicę handlową, nie możemy przedstawiać informacji odnośnie rozmów pomiędzy przedstawicielami polskich i chińskich spółek”.

 

- Jesienią spodziewamy się wizyty strony chińskiej. Rozmowy na poziomie Ministerstw są dość ogólne, teraz będziemy rozmawiać bardziej szczegółowo. Terminal DCT jest żywo zainteresowany współpracą z Cosco – mówił nam wcześniej Janusz Kasprowicz, rzecznik portu w Gdańsku. Rozmowy mają dotyczyć współpracy gdańskiego terminala kontenerowego DCT z armatorem firmą Cosco.

 

Przedstawiciele Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w trakcie spotkań zaprezentowali możliwości rozwojowe i inwestycyjne portów w Szczecinie i Świnoujściu. - Szczególnie akcentowano możliwości rozwojowe powstającego portu zewnętrznego w Świnoujściu, w tym możliwość budowy nowoczesnego terminala kontenerowego. Zaprezentowano również tereny inwestycyjne portu w Szczecinie przeznaczone pod budowę Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego oraz przemysłu przyportowego. Nawiązano kontakty z poważnymi partnerami biznesu chińskiego, m.in. z: Sun Paper, Shanghai Minmetals, China Communications Constructions Company Limited oraz China Harbour Engineering Company – mówi nam Karolina Bierdzińska z ZMPSiŚ.

 

- Rozmowy miały w  większości charakter ogólny – przyznaje Bierdzińska, dodaje jednak: - W najbliższym czasie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście spodziewa się przyjazdu jednego z chińskich przedsiębiorców oraz przygotuje i skieruje szczegółową ofertę rozwojowo-inwestycyjną do partnerów strony chińskiej.

 

Władze portu w Gdyni w informacji prasowej dotyczącej wizyty w Chinach napisały ogólnikowo: "Przedstawione prezentacje spotkały się z dużym zainteresowaniem ze strony chińskich przedsiębiorców i należy spodziewać się kontynuacji nawiązanego podczas wizyty w Chinach dialogu."

 

Wiadomo, że rozmowy na szczeblu minsterialnym nie będą obfitować w szczegóły dotyczące konkretnych inwestycji. Te poznamy zapewne po jesiennych rewizytach przedstawicieli chińskich firm w Polsce.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Elżbieta Pałys 28 sierpnia 2023

DSV zainwestuje w Polsce miliard w ciągu 5 lat

Intermodal i logistyka

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Elżbieta Pałys 28 sierpnia 2023

DSV zainwestuje w Polsce miliard w ciągu 5 lat

Intermodal i logistyka

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5