Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Coraz mniej węgla w portach. Zarządy jednak inwestują w terminale

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
27-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Coraz mniej węgla w portach. Zarządy jednak inwestują w terminale
terminal drobnicowy; fot. T. Urbaniak, Zarząd Morskiego Portu Gdynia
Zmienia się struktura ładunków masowych w polskich portach. Maleje obrót węglem, na co porty nie mają wpływu, ponieważ po prostu na ma na niego popytu w imporcie i eksporcie. Jednak terminale drobnicowe i ładunków masowych inwestują w infrastrukturę, bo węgiel będzie zastępowany innymi towarami – na przykład biomasą.

W latach 2009, 2010 i 2011 gdański port przeładował kolejno 2,7, 3,2 i 1,8 mln ton węgla i koksu. - W I kwartale 2012 przeładowaliśmy zaledwie 325 tys. ton – wyjaśnia Janusz Kasprowicz, rzecznik Portu w Gdańsku.

 

W portach w Szczecinie i Świnoujściu w 2011 roku w przeładowano 5 mln 422 tys. ton węgla i koksu, tj. o 25.7% mniej niż w 2010. W pierwszym kwartale 2012 roku przeładowano zaś 924 tys. ton, tj. o 27,6% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.

 

Natomiast przeładunek węgla w gdyńskim porcie w ostatnich trzech latach wynosił w imporcie i eksporcie 1,4 mln ton z 2011 roku, co w zestawieniu z wynikami z lat poprzednich - 1 mln 683 tys. ton w 2010 r., 1,9 mln ton w 2009 r. – wyraźnie wskazuje tendencję spadkową.

- Wiadomo, że najistotniejszym czynnikiem determinującym wymianę handlową jest cena towaru – komentuje spadek przeładunków J. Kasprowicz. - W przypadku gdańskiego portu, ważną barierą importową jest też – póki co – brak linii importowej w głębokowodnym Porcie Północnym – przyznaje.

 

Przeładunkami węgla w porcie zajmują się spółki Port Północny (tylko załadunek / eksport) i Port Gdański Eksploatacja obsługująca w Basenie Górniczym zarówno wyładunki, jak i załadunki. Port Północny to całkowicie zautomatyzowany terminal o dobowej zdolności załadunkowej 50 tysięcy ton węgla. „PGE” może przeładować w Basenie Górniczym dodatkowe 5-6 mln ton.

 

Na pytanie o inwestycje w infrastrukturę do obsługi tej grupy towarów rzecznik wymienia budowę nowego terminalu: - Już nie w planach, a na etapie realizacji jest budowa Terminalu Suchych Ładunków Masowych, podjęta przez Port Północny należący do belgijskiej grupy Sea Invest. Przewidujemy, że terminal rozpocznie działalność do 2014 roku. Umożliwi on m.in. uruchomienie linii importowej węgla w głębokowodnym porcie zewnętrznym o znacznej zdolności przeładunkowej, szacowanej na 5-6 mln ton rocznie.

 

Dominującą pozycję w szczecińskim porcie ma węgiel (w imporcie), w tym głównie węgiel koksujący. Spadek przeładunków spowodowany jest przede wszystkim zmniejszonym zapotrzebowaniem na ten surowiec przez głównego odbiorcę, tj. grupę ArcelorMittal. Drastycznie spadł także eksport węgla, szczególnie w ostatnim okresie do poziomu poniżej 100 tys. ton w pierwszym kwartale 2012. Spowodowane jest to przede wszystkim spadkiem opłacalności sprzedaży zagranicę.

 

Odbiorcami węgla koksującego, są przede wszystkim koksownie ArcelorMittal w Polsce i Czechach, a także koksownie słowackie, zaś węgla energetycznego - polskie elektrownie i elektrociepłownie, a także w mniejszych partiach handel hurtowy węglem. Eksport węgla odbywa się w relacjach bałtyckich oraz barkami rzecznymi do Niemiec.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Elżbieta Pałys 28 sierpnia 2023

DSV zainwestuje w Polsce miliard w ciągu 5 lat

Intermodal i logistyka

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Biznes i przemysł

Firmy dołożyły miliard do realizowanych inwestycji

Elżbieta Pałys 28 sierpnia 2023

DSV zainwestuje w Polsce miliard w ciągu 5 lat

Intermodal i logistyka

LOT nie jest na sprzedaż i powalczy o miliard złotych zysku w 2023 r.

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5