Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Czy Polska dogoni Europę zachodnią w przewozach intermodalnych?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
13-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/Cargosped

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Czy Polska dogoni Europę zachodnią w przewozach intermodalnych?
fot. Cargosped
W piątek, 8 marca w Warszawie odbyła się konferencja zatytułowana „Czy Polska dogoni Europę Zachodnią w przewozach intermodalnych? Trendy i kierunki zmian”. Organizatorem debaty była redakcja Pulsu Biznesu i PKP Cargo, przy współpracy z Cargosped.

Uczestnicy spotkania zastanawiali się jak zwiększyć kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Obecnie wynoszą one poniżej 5 proc. wszystkich towarowych przewozów koleją, podczas gdy np. w Niemczech ok. 35 proc. Czy rozwój transportu intermodalnego w Polsce zależy przede wszystkim od wysokości stawek dostępu do infrastruktury? Zdania były podzielone.

 

Prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego twierdzi, że mitem jest uważanie za największą barierę rozwoju transportu intermodalnego zbyt wysokich stawek dostępu do sieci kolejowej.

– W 2008 roku obniżono stawki o 80 proc., ale nikt nie powiedział, kto zrekompensuje straty PKP PLK z tego tytułu – mówi prof. Włodzimierz Rydzkowski. – Natomiast największym problemem polskiej polityki transportowej jest to, że np. w „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” nie ma mowy o finansowaniu preferencyjnych stawek.

 

Odmienne zdanie ma Daniel Ryczek, prezes Cargosped. – Zwiększenie poziomu konteneryzacji zawsze w istotny sposób wpływa na dynamikę rozwoju transportu intermodalnego – wyjaśnia Daniel Ryczek. – Zgadzam się z tym, że kiedyś stawki były obniżone, a przewozy niestety spadały. Ale zarazem są określone czynniki, które sprawiają, że rozwój przewozów jest spektakularny i jednorazowy, ale nie co roku. Więc aby systemowo zwiększyć transport intermodalny, to wysokość stawek jest bardzo istotna – dodaje.

 

Według prezesa Cargosped warto zastanowić się czy nie różnicować wysokości stawek: dla towarów, które łatwo może przejąć transport drogowy, stawki można byłoby obniżyć. W ten sposób transport intermodalny z udziałem kolei stałby się bardziej konkurencyjny. Jednocześnie dla towarów, które tradycyjnie wozi się koleją, stawki mogłyby zostać utrzymane lub być może nawet wzrosnąć. W ten sposób przewozy intermodalne zwiększyłyby by się istotnie, a zarządca infrastruktury nie straciłby wpływów.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5