Łukasz Malinowski
– DCT Gdańsk powstało z wizji, że Gdańsk i cały region Pomorza może na nowo świecić blaskiem głównej bramy handlowej, jak miało to miejsce w XVI wieku. Wielu ludzi nie wierzyło, że realizacja tej wizji jest możliwa, ale dziś DCT jest przykładem wykorzystania ogromnego potencjału Polski – bramy, obsługującej kraje Europy Środkowo-Wschodniej i Rosji – mówił w czasie obchodów Boris Wenzel, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk.
– Rozwój DCT Gdańsk był możliwy dzięki niesłabnącemu wsparciu lokalnych władz. Bliska współpraca między DCT i władzami zapewniła rozwój dróg, kolei i infrastruktury logistycznej koniecznych dla dynamicznego wzrostu terminalu. Do dziś terminal zatrudnia 500 osób, a w najbliższej przyszłości powstaną kolejne miejsca pracy, szczególnie w obliczu rozpoczętej budowy liczącego 100 hektarów centrum logistycznego – Boris Wenzel podziękował lokalnym władzom w osobach Pawła Admowicza i Mieczysława Struka.
Terminal DCT Gdańsk został otwarty w październiku 2007 r. i szybko rozwinął się do rangi największego polskiego terminalu kontenerowego z ponad 57 proc. udziałem w rynku przewozów kontenerowych. Terminal, jako jedyny bałtycki hub z cotygodniowymi zawinięciami ultra-wielkich statków kontenerowych, obsługuje Polskę, graniczące z nią kraje, w tym również Rosję.
- Sukces DCT Gdańsk to sukces bardzo wielu osób, często anonimowych, które pokonywały piętrzące się bariery jeszcze przed powstaniem terminalu – powiedział Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. – Dziś chciałbym pogratulować wszystkim tym, którzy przyczynili się do powstania tej niezmiernie istotnej dla naszego regionu inwestycji.
Pośród wielu gratulacji pojawiły się także słowa uznania ze strony marszałka województwa pomorskiego. – Chciałbym pogratulować Borisowi Wenzel wspaniałego sukcesu, jaki odniósł z DCT Gdańsk. Pamiętam jego uśmiech, gdy mówił o rozwoju terminalu w czasie naszej ostatniej podróży do Chin. Pojawienie się tak ważnego inwestora jak DCT Gdańsk to ogromna szansa dla naszego regionu – powiedział Mieczysław Struk.
DCT Gdansk jest spółką zarejestrowaną w Polsce, będącą w większości własnością GIF II (Global Infrastructure Fund II), specjalistycznego funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii. Terminal DCT Gdańsk oferuje całoroczny, niezamarzający kanał podejściowy o głebokosci 17,0 m i nabrzeże przeładunkowe o głebokości 16,5 m. Bocznica kolejowa na DCT Gdansk (2 x 1000 m) zlokalizowana jest w sąsiedztwie nabrzeża przeładunkowego. DCT Gdańsk, jako jedyny terminal na Morzu Bałtyckim, oferuje bezpośrednie połączenie z Dalekim Wschodem. Terminal DCT sąsiaduje z położonym na terenie liczącym 100 ha Pomorskim Centrum Logistycznym, budowanym przez firmę Goodman, które zgodnie z planami rozpocznie działalność w 2012 roku, oferując polskiej gospodarce rozwiązania zaczerpięte z koncepcji „port centric logistics”.