Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Dobry rok dla portu morskiego w Gdyni

Dalej Wstecz
Data publikacji:
27-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
27-01-2025
INTERMODAL I LOGISTYKA
Dobry rok dla portu morskiego w Gdyni
fot. PKP Polskie Linie Kolejowe, mat. pras.
Rok 2024 przyniósł dla portu morskiego w Gdyni solidne wyniki przeładunkowe i jeszcze lepsze wyniki finansowe. Choć wyraźnie spadły przeładunki zbóż, udało się osiągnąć imponujący, bo 20-procentowy wzrost przeładunków Ro-Ro. Z kolei w przypadku kontenerów udało się zbliżyć do wyniku osiągniętego we wciąż rekordowym 2021 roku.

W ostatnich kwartałach miały miejsce istotne zmiany w strukturze przeładunków w polskich portach morskich. Po wcześniejszym ponadnormatywnym wzroście importu węgla kamiennego drogą morską (który w dużej mierze miał charakter w gruncie rzeczy pozarynkowy) nastąpiła swego rodzaju normalizacja, która oznaczać mogła tylko tąpnięcie w przeładunkach tej grupy towarów. Spadły także przeładunki zbóż, częściowo za sprawą radykalnego ograniczenia roli Polski w tranzycie ukraińskich produktów rolno-spożywczych, ale przede wszystkim z racji słabszych żniw. Nie oznacza to jednak, że skończyła się trwająca od lat dobra passa dla sektora portowego w Polsce.

Przeciwnie, w przypadku większości pozostałych grup towarów obserwuje się stabilizację lub wzrost przeładunków. Dodatnia dynamika dotyczy choćby ropy naftowej i paliw płynnych, ładunków tocznych, czy kontenerów. Trendy te znalazły odzwierciedlenie w wynikach przeładunkowych portu morskiego w Gdyni, który z przeładunkami drobnicowymi na poziomie 16 mln ton pozostaje wiodącym portem drobnicowym w Polsce. W przypadku kontenerów nie osiągnięto wprawdzie rekordu, jak miało to miejsce w ubiegłym roku w gdańskim głębokowodnym terminali kontenerowym Baltic Hub, jednak z przeładunkami w wysokości 975 tys. TEU udało się zbliżyć do wciąż rekordowego pod tym względem roku 2021, w którym wyniosły one 986 tys. TEU.

– Przekroczenie granicy 1 mln TEU jest na wyciągnięcie ręki i stanowi realny cel na przyszłość – wskazuje Piotr Gorzeński, który stoi na czele Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Dynamiczny wzrost przeładunków odnotowano natomiast w przypadku przeładunków Ro-Ro. W roku ubiegłym osiągnęły one ponad 20% większy poziom aniżeli w 2023 roku. Przypomnijmy, że w czerwcu Lakeway Link uruchomił nowe regularne połączenie Ro-Ro z Gdyni do Södertälje w aglomeracji sztokholmskiej (z perspektywą przedłużenia do Västerås). ZMPG poinformował ponadto, że przeładunki zbóż wyniosły 5,5 mln ton (co oznacza utrzymanie pozycji lidera na polskim rynku), zaś paliw płynnych – 3 mln ton. W przypadku węgla kamiennego i koksu, pozostałych towarów oraz drewna przeładunki wyniosły odpowiednio 1,1 mln ton, 1 mln ton oraz 0,1 mln ton.

Co istotne, pomimo braku rekordów w przeładunkach udało się znacząco poprawić wyniki finansowe. Zysk netto ZMPG osiągnął bowiem poziom 140 mln zł netto, co oznacza poprawę aż o 32% w porównaniu z 2023 rokiem i jednocześnie największą dynamikę wzrostu wśród państwowych spółek zarządzających tzw. portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (oprócz Gdyni są to oczywiście Gdańsk oraz zespół Szczecin – Świnoujście). – Ten rezultat świadczy o skuteczności naszych działań i stabilnej pozycji finansowej portu – komentuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezes zarządu ZMPG odpowiedzialna za finanse i zarządzanie aktywami.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Most tymczasowy w Stroniu Śląskim coraz bliżej

Inżynieria i innowacje

Most tymczasowy w Stroniu Śląskim coraz bliżej

Damian Kelman 27 stycznia 2025

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Polityka i prawo

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Anna Flaga-Martynek – partner oraz Aneta Citko – managing associate z zespołu projektów infrastrukturalnych kancelarii WKB Lawyers 27 stycznia 2025

Zobacz również:

Port Gdańsk szuka wykonawcy rozbudowy dwóch nabrzeży

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk szuka wykonawcy rozbudowy dwóch nabrzeży

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

CMA CGM uruchamia nowe połączenie do Baltic Hub

Intermodal i logistyka

CMA CGM uruchamia nowe połączenie do Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 15 stycznia 2025

Sektor TSL czeka na geopolityczną stabilizację

Intermodal i logistyka

Sektor TSL czeka na geopolityczną stabilizację

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie 26 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

Most tymczasowy w Stroniu Śląskim coraz bliżej

Inżynieria i innowacje

Most tymczasowy w Stroniu Śląskim coraz bliżej

Damian Kelman 27 stycznia 2025

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Polityka i prawo

Rewolucja w taryfach za wodę i ścieki?

Anna Flaga-Martynek – partner oraz Aneta Citko – managing associate z zespołu projektów infrastrukturalnych kancelarii WKB Lawyers 27 stycznia 2025

Zobacz również:

Port Gdańsk szuka wykonawcy rozbudowy dwóch nabrzeży

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk szuka wykonawcy rozbudowy dwóch nabrzeży

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

CMA CGM uruchamia nowe połączenie do Baltic Hub

Intermodal i logistyka

CMA CGM uruchamia nowe połączenie do Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 15 stycznia 2025

Sektor TSL czeka na geopolityczną stabilizację

Intermodal i logistyka

Sektor TSL czeka na geopolityczną stabilizację

Północna Izba Gospodarcza w Szczecinie 26 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5