Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Gdańsk: Połączenie trójmiejskich portów to nie jest najlepszy pomysł

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
02-04-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Gdańsk: Połączenie trójmiejskich portów to nie jest najlepszy pomysł
fot. Port Gdańsk
Zarówno władze miasta, jak i Portu Gdańsk sceptycznie podchodzą do koncepcji połączenia kompleksów portowych Gdańsk i Gdynia w jeden organizm.

Temat ten, pojawiający się w mediach od wielu lat, „odświeżył” niedawno prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego (najpierw podczas konferencji „Transport Week”, a potem na naszych łamach). Zdaniem profesora, w przypadku połączenia portów w Gdańsku i Gdyni, łatwiejsza byłaby współpraca odnośnie forsowania korzystnych rozwiązań prawnych, inwestycji infrastrukturalnych, współpracy z podmiotami z branży kolejowej, wspólnego zaplecza eksperckiego, wspólnej puli maszyn i urządzeń, wymiany pracowników i lobbingu etc.

Podobnego zdania jest m.in. Maciek Kwiatkowski, prezes terminala kontenerowego DCT Gdańsk. – Do głównych zalet ewentualnego połączenia należy fakt bliskiej odległości dwóch kluczowych dla Polski portów, które często ze sobą konkurują, zamiast wspierać się w budowaniu silnej alternatywy dla portów niemieckich czy holenderskich. Zdrowa konkurencja, w granicach sprzyjających rozwojowi i pobudzających do wdrażania nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań, jest korzystna i na dłuższą metę służy usługobiorcom. Nie powinna jednak odbywać się kosztem wspólnej, silnej opozycji wobec konkurencji zagranicznej – uważa Kwiatkowski.

Port Gdańsk: zdecydowane „przeciw”

Zdecydowanie bardziej sceptycznie do sprawy podchodzą władze Portu Gdańsk. Janusz Kasprowicz, rzecznik Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przypomina, że temat połączenia obu kompleksów, jaki pojawił się podczas wspomnianej konferencji, nie wzbudził entuzjazmu ani władz Portu Gdynia, ani Portu Gdańsk.

– Wręcz przeciwnie. W wygłoszonej w trakcie konferencji opinii władz Portu Gdynia, powrót do takiej struktury zahamowałby rozwój obu portów, natomiast według władz Portu Gdańsk, gdyby 10 lat temu istniał jeden zarząd, nie powstałby np. nowoczesny terminal DCT. Patrząc także na dynamikę obrotów w obu portach i najlepsze w historii wyniki przeładunkowe, samo nasuwa się pytanie, czy dwie kury wrzucone do jednego gniazda będą znosić więcej złotych jaj – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Janusz Kasprowicz, przypominając jednocześnie, że głównym właścicielem i beneficjentem obu portów jest Ministerstwo Skarbu Państwa i to od jego polityki zależy ich przyszłość (wysłaliśmy pytania do MSP na temat koncepcji ew. połączenia obu portów, czekamy na odpowiedź).

Miasto Gdańsk: raczej „przeciw”

Z dystansem do koncepcji połączenia portów podchodzą też władze Gdańska. Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta Pawła Adamowicza, zwraca uwagę, że „niewątpliwie zaletą tego działania byłaby przewaga kapitałowo-majątkowa nowego podmiotu i wynikająca z tego prawdopodobnie większa zdolność inwestycyjna”. Pawlak zauważa też, iż „oczywistym jest, że trzeba budować wspólnotę interesów”. Ale…

– Niekoniecznie musi to wymagać połączenia kapitałowego. Nie wydaje się też, by ewentualne połączenie portów zwiększało szansę na pozyskanie funduszy unijnych na inwestycje. Przy ubieganiu się o środki z UE przede wszystkim trzeba mieć pomysły i zapewniony wkład własny – zauważa rzecznik prezydenta Gdańska.

Łącznie w obu trójmiejskich portach przeładowano w 2013 r. prawie 48 mln ton ładunków. Dla porównania, w porcie w Hamburgu przeładowano w 2013 r. w sumie 139 mln ton ładunków. 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5