Łukasz Malinowski
Tzw. dyrektywa siarkowa nakłada obowiązek redukcji zawartości siarki w paliwach żeglugowych do 0,1 proc. w 2015 r. na wszystkie jednostki pływające na wodach Bałtyku, Morza Północnego i Kanału La Manche (obszar SECA). Tak drastyczne obostrzenia niestety niosą poważne konsekwencje zarówno dla gospodarki naszego regionu, jak i kraju.
– To będzie sytuacja bardzo niekorzystna dla tej części Europy – niepokoił się o skutki gospodarcze dyrektywy marszałek Olgierd Geblewicz podczas spotkania z przedstawicielami branży morskiej, 23 października 2012 r. – Zamierzamy wystąpić z zapytaniem, w jaki sposób Unia Europejska zamierza wyrównać tę dysproporcję w warunkach konkurencji pomiędzy północą a południem Europy – zapowiedział wówczas marszałek. List do przewodniczącego Komisji Europejskiej Jose Barroso został wysłany 6 grudnia.
Kilka dni temu Janez Potočnik, członek Komisji Europejskiej, w imieniu przewodniczącego Barroso odniósł się do zasygnalizowanych przez władze Województwa Zachodniopomorskiego problemów.
Komisarz stwierdził w liście, że zgłoszone uwagi przyjmuje ze zrozumieniem, ale dalej wyjaśnia, że „Dyrektywa 2012/33/UE ma służyć dostosowaniu prawodawstwa unijnego do zaktualizowanej wersji Załącznika VI do konwencji Marpol, przyjętej w roku 2008. Na mocy tego dokumentu wprowadzono globalny wymóg stosowania paliw o niższej zawartości siarki, jak również ustanowiono surowsze limity zasiarczenia dla obszarów SECA, obejmujących Morze Bałtyckie, Morze Północne oraz Kanał La Manche. Tereny te uznano za szczególnie wrażliwe i wymagające niezwłocznych działań na rzecz ochrony tamtejszych ekosystemów”. Podkreśla przy tym, że jednym z zasadniczych założeń strategii Europa 2020 obok rozwoju i konkurencyjności jest promocja zielonej gospodarki oraz modernizacja sektora transportu.
Przedstawiciel KE zaznaczył, że „Komisja jest świadoma faktu, iż dostosowanie prawodawstwa do nowych wymogów w obszarach SECA może – przynajmniej na krótką metę – skutkować znacznym wzrostem cen paliw żeglugowych”. Poinformował, że analiza tych kwestii jest przedmiotem analiz, które skupia dokument roboczy pt. „Niezbędnik zrównoważonego transportu wodnego”, w którym zaproponowano krótko-, średnio- i długoterminowe działania na rzecz wsparcia sektora w procesie wdrażania dyrektywy siarkowej oraz obniżenia związanych z tym kosztów. Komisja przygotowuje pierwsze sprawozdanie z postępów prac we wdrażania postanowień „Niezbędnika”. Płaszczyzną do dyskusji będzie Europejskie Forum Zrównoważonej Żeglugi (European Sustainable Shipping Forum, ESSF), które ma zostać ustanowione w tym roku.
Nowa dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy zmieniająca dyrektywę Rady 1999/32/WE w zakresie zawartości siarki w paliwach żeglugowych jest realizacją porozumień Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wyspecjalizowanej agendy ONZ, w sprawie walki z zanieczyszczeniem powietrza. Zmiana dyrektywy została przegłosowana już w pierwszym czytaniu, 11 września 2012 r. Projekt nowych przepisów na forum zgromadzenia przedstawicieli 27 krajów członkowskich UE przedstawiła Satu Hassi, europosłanka z Finlandii.