Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Grad: Jesteśmy gotowi, by po przyjęciu PPEJ przez rząd, jechać dalej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
05-09-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Grad: Jesteśmy gotowi, by po przyjęciu PPEJ przez rząd, jechać dalej
Aleksander Grad, prezes zarządu PGE EJ 1 / fot. Włodzimierz Włoch
PGE EJ1 jest gotowa do ogłoszenia postępowania zintegrowanego, ale jak powiedział dziś Aleksander Grad, kluczem jest przyjęcie przez Rząd Programu Polskiej Energetyki Jądrowej. – Jeśli rząd będzie miał do końca roku program, my jesteśmy gotowi jechać dalej – stwierdził w rozmowie z dziennikarzami.

– W połowie września spodziewamy się ofert na inżyniera kontraktu i pod koniec roku w oparciu o przygotowany regulamin jesteśmy gotowi uruchamiać postępowanie zintegrowane. To są już duże zobowiązania – powiedział dziennikarzom Aleksander Grad, prezes spółki PGE Energia Jądrowa 1, odpowiedzialnej za realizacje programu budowy pierwszej polskiej elektrowni jądrowej.

Przypomnijmy, że w myśl koncepcji postępowania zintegrowanego zostanie przeprowadzone jedno postępowanie obejmujące kluczowe aspekty projektu jądrowego: dostawę technologii reaktora (generacji III/III+); generalne wykonawstwo EPC; usługi wsparcia w zakresie eksploatacji i utrzymania elektrowni jądrowej wraz z programem transferu kompetencji do PGE EJ1 (z ang. Operations and Maintenance – O&M); deklarację zapewnienia finansowania dłużnego od agencji kredytów eksportowych i banków komercyjnych (na etapie postępowania w formie listów intencyjnych i proponowanych wstępnych warunków finansowania); zaangażowanie kapitałowe partnera strategicznego i/lub biznesowego i wynikające z niego prawo do części wyprodukowanej energii; długoterminowe dostawy paliwa.

Grad zaznaczył jednak, że kluczem jest przyjęcie Programu Polskiej Energetyki Jądrowej. – Według zapowiedzi pani Trojanowskiej w połowie września ma zostać on skierowany do kluczowych uzgodnień, tzw. resortowych, które poprzedzą wprowadzanie go na radę ministrów. Nie przypuszczam, by proces ten był czasochłonny – powiedział Grad, dodając, że w PPEJ jest zapisana zaktualizowana data startu pierwszej polskiej atomówki. Jest to przełom 2024/2015 r.

– Jeśli rząd będzie miał do końca roku program, my jesteśmy gotowi jechać dalej. Bez programu PPEJ nie wyobrażam sobie by ten projekt mógł ruszyć – zaznaczył Grad.

Grad powiedział również, że do końca roku powinny pojawić się propozycje rządu dot. wsparcia budowy elektrowni. - Na ostatniej prostej są prace nad przyjęciem programu polskiej energetyki jądrowej. Ten program w swojej treści ma sformułowania, mówiące, że państwo ma stworzyć warunki, aby ta inwestycja mogła powstać i mogła się w przyszłości utrzymać - poinformował. - Jako inwestor jesteśmy gotowi. Przygotowaliśmy raport, który tworzy listę różnych możliwości zaangażowania państwa. Wyobrażamy sobie, że po przyjęciu PPEJ będziemy mieli go na stole i to będzie wejście do dyskusji - stwierdził. - To nie będzie tak, że już mają być znane wszystkie mechanizmy, ale wiemy, że proces powinien się zacząć, aby inwestorzy mogli podejmować dalsze decyzje - dodał.

Przypomnijmy też, że PGE EJ 1 poinformowała, iż 2 września 2013 r. WorleyParsons, wykonawca badań lokalizacyjnych i środowiskowych dla polskiej elektrowni jądrowej zakończył pierwszy etap prac przygotowawczych, tzw. mobilizację do projektu. – Nazwa – tzw. mobilizacja – jest trochę myląca, ale to jest praca o wielkim zakresie i zaprojektowano to tak, by raporty, które powstaną były akceptowalne przez polskie instytucje – powiedział Grad. – Tam są i metodologie badań lądowych i środowiskowych i morskich; kwestie bezpieczeństwa, projekt zarządzania interesariuszami. Została wykonana gigantyczna praca, bez której trudno sobie wyobrazić przejście dalej. To jest pierwszy etap prac, który uruchomił pozostałe prace terenowe. W tej chwili pracują firmy zajmujące się kwestiami związanymi ze środowiskiem. Są przygotowywane miejsca pod wiercenia, a także miejsca pod budowę wież meteorologicznych – wyjaśnił.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Inżynieria i innowacje

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Michał Szymajda 22 października 2023

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Intermodal i logistyka

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Łukasz Malinowski 22 października 2023

Gotowe są dwie ze stu planowanych obwodnic

Drogi i autostrady

Gotowe są dwie ze stu planowanych obwodnic

Elżbieta Pałys 22 października 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Inżynieria i innowacje

Most sycylijski. Czy tym razem się uda?

Michał Szymajda 22 października 2023

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Intermodal i logistyka

Merchel: Koncepcja Kolej Plus się sprawdziła

Łukasz Malinowski 22 października 2023

Gotowe są dwie ze stu planowanych obwodnic

Drogi i autostrady

Gotowe są dwie ze stu planowanych obwodnic

Elżbieta Pałys 22 października 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5