Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Jak budować połączenia kolejowe do lotnisk?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ju

Data publikacji:
17-07-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Jak budować połączenia kolejowe do lotnisk?
fot. danielito, morguefile.com
- Liczba pasażerów nie jest jedynym wyznacznikiem zasadności budowania połączenia kolejowego do lotniska. Równie ważne zagadnienia to odległość od głównej aglomeracji obsługiwanej przez lotnisko, jakość dojazdu innymi środkami transportu, struktura przewoźników (przewaga LCC) i siatka połączeń (krótki vs. długi dystans) – ocenia Sebastian Gościniarek, partner w BBSG Baca Gościniarek i Wspólnicy.

Po okresie intensywnej rozbudowy polskich portów lotniczych przyszedł czas na ich skomunikowanie z centrum pobliskich miast za pomocą kolei. Takiej inwestycji doczekało się jako pierwsze Lotnisko Chopina, następnie otwarty w grudniu ubiegłego roku Port Lotniczy Lublin, a ostatnio – lotnisko w Szczecinie. Okazuje się jednak, że w wielu tych przypadkach zabrakło rozsądku i odpowiedniego planowania tak, aby linie te mogły służyć pasażerom. W przypadku połączenia kolejowego do największego stołecznego portu lotniczego mówi się nawet o największej pomyłce inwestycyjnej ostatnich lat.

Według Sebastiana Gościniarka na to, czy budowanie połączenia kolejowego ma sens, wpływa wiele czynników. Wśród nich ważna jest nie tylko liczba pasażerów obsługiwanych przez lotnisko, ale również m.in. rodzaj zaoferowanego połączenia.

 

- Nie każdy typ połączenia kolejowego jest odpowiedni dla każdego lotniska. Dlatego funkcjonuje m.in.: airport express (np. Arlanda Express, Heathrow Express), pociągi podmiejskie, pociągi regionalne i w końcu połączenia długodystansowe (np. high speed rail we Frankfurcie) . Z tym związana jest kwestia taboru - trochę inny tabor jest potrzebny w połączeniach na lotnisko (dużo miejsca na bagaż) i inny w typowych połączeniach podmiejskich. O kwestiach bezpieczeństwa, czystości i estetyki nie wspomnę. Różne są też potrzeby lotnisk w związku z połączeniem kolejowym. Np. są lotniska mające dobrą komunikację z centrum metropolii ale potrzebują rozszerzenia obszaru ciążenia / dostępu do regionu. Dla takich rozwiązaniem nie jest airport express ale kolej regionalna – wyjaśnia ekspert.

 

Mimo wszystko w Polsce eksperyment dotyczący uruchamiania połączeń kolejowych do lotnisk w wielu przypadkach nie cieszy się dużym zainteresowaniem pasażerów. Dodatkowo urzędnicy odpowiedzialni choćby za skorelowanie rozkładu jazdy pociągów z rozkładem lotów nie wywiązują się dobrze z powierzonego im zadania. Inne problemy to brak informacji o tym, jak trafić na peron kolejowy i słaba reklama połączeń kolejowych.
 
- Przypadek każdego lotniska jest dość złożony i żeby coś powiedzieć w sposób ostateczny to trzeba by przeprowadzić dokładną analizę. Sądzę, że mniejsze niż oczekiwane obłożenie na Lotnisku Chopina wynika z faktu, iż rodzaj tego połączenia nie jest dopasowany do potrzeb lotniska. Ponadto oprócz tych obecnych (mieszanka airport expres i pociągu podmiejskiego) powinna docierać też kolej regionalna lub nawet długodystansowa – twierdzi Gościniarek i dodaje, że warto dla równowagi przytoczyć przypadek Balice Express jako tzw. success story. Mimo pewnych kłopotów w relacjach lotnisko – Przewozy Regionalne – samorząd to połączenie dobrze chodzi i jest pożyteczne dla lotniska.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5