Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolej do Balic znów opóźniona? Realia inwestycji kolejowych w Małopolsce

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
05-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Biuro Poselskie Andrzeja Adamczyka

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolej do Balic znów opóźniona? Realia inwestycji kolejowych w Małopolsce
fot. Rynek Infrastruktury
Oczekiwana przez wszystkich od wielu lat modernizacja i przebudowa linii kolejowej, łączącej Kraków z portem lotniczym w Balicach, która pierwotnie powinna być ukończona przed EURO 2012 miała od początku lutego ruszyć z kopyta. Były huczne zapowiedzi, likwidacja połączenia kolejowego z uwagi na konieczność prowadzenia prac, a w końcu… należy studzić rozbudzone emocje. Inwestycja nie posiada ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę.

Przez cały poprzedni rok do opinii publicznej docierały informacje o tym, że są problemy, związane z przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji przez inwestora, czego efektem było zawieszenie przez Wojewodę Małopolskiego postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę linii kolejowej do Balic. To po raz kolejny opóźniło rozpoczęcie prac, a sama inwestycja zanotowała rekord w ilości deklarowanych „nowych” terminów rozpoczęcia.

 

Brak pozwolenia na budowę

Do jesieni 2013 roku wszystko miało zostać uzupełnione. Wybrano wykonawcę prac, kilka dni temu zawieszono połączenie kolejowe Krakowa z lotniskiem i okazuje się, że nic więcej zrobić nie można, gdyż dla jednej z dwóch części modernizacji tj. na odcinku Kraków Główny – Kraków Mydlniki nie ma wydanego ostatecznego pozwolenia na budowę – informuje krakowski poseł PiS Andrzej Adamczyk.

Przypomnijmy: w ramach inwestycji linia ma być poszerzona o drugi tor, wydłużona o 500 m, a także w całości zelektryfikowana oraz wyposażona w odpowiednie terminale i przystanki. Za realizację inwestycji odpowiedzialna jest włoska firma Astaldi. Całkowity koszt modernizacji wyniesie ponad 240 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu "Infrastruktura i Środowisko". Inwestorem dla przebudowy linii do Balic jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, znana z wielu wcześniejszych wpadek przy realizacji inwestycji na kolei. Tym razem ogłasza rozpoczęcie prac, nie mając na nie ostatecznego pozwolenia.

 

Nie będzie rygoru natychmiastowej wykonalności

Z odpowiedzi na interwencję posła Andrzeja Adamczyka, jaką otrzymał ze strony PKP PLK wynika, że 15 stycznia 2014 roku, Wojewoda Małopolski wydał postanowienie, w którym odmówił nadania rygoru natychmiastowej wykonalności dla decyzji, która umożliwiłaby rozpoczęcie prac.

Najbardziej cierpią na tym pasażerowie, który korzystali z dobrodziejstwa połączenia kolejowego lotniska z miastem. Tę ok. 20 – minutową trasę pokonywało miesięcznie nawet 30 tys. pasażerów. Od początku lutego zmuszeni oni są przesiąść się do innych środków lokomocji, zwłaszcza zaś do zatłoczonych i zbyt rzadko kursujących autobusów komunikacji miejskiej. – komentuje poseł Adamczyk, dodając, że nie rozumie dlaczego na 1,5 roku zawieszono kursowanie pociągu, który do czasu uzyskania ostatecznego pozwolenia na budowę dla całej linii i rozpoczęcia prac mógłby dowozić pasażerów na lotnisko.

Obecnie, na linii kolejowej do Balic ani nie kursuje żaden pociąg, ani też zgodnie z prawem na odcinku od Krakowa do Mydlnik nie może zostać wbita w ziemię łopata w związku z modernizacją. To absurd – ocenił Adamczyk. Zapowiedź modernizacji linii pojawiła się już w 2007 roku. To farsa, z gatunku tych, jakie znamy z filmów w reżyserii Stanisława Barei, że przez 7 lat inwestor nie jest w stanie uzyskać możliwości legalnego prowadzenia prac – podsumowuje poseł Andrzej Adamczyk. Wiceprzewodniczący Komisji Infrastruktury jednocześnie zapewnił, że zwróci się z wnioskiem do wiceministra Infrastruktury i Rozwoju odpowiedzialnego za sprawy kolejowe, o szczególny nadzór resortu nad tą inwestycją.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5