Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kolej i lotniska skazane na współpracę

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

ju

Data publikacji:
09-10-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kolej i lotniska skazane na współpracę
fot. Rynek Kolejowy
W Polsce mamy obecnie cztery lotniska, który wykorzystują transport kolejowy, aby usprawnić komunikację z portem. Wszystkie one budzą jakieś wątpliwości, choć specjaliści co do zasadności ich istnienia wydają się być zgodni – są potrzebne. W planach jest już budowa kolejnych. Na pewno mogą się one wiele nauczyć na przykładzie tych już zrealizowanych projektów, jeśli tylko kolej i porty przestaną ze sobą konkurować, a rozpoczną – owocną współpracę.

- Zasadność budowy infrastruktury kolejowej do lotnisk uzasadniają statystyki i prognozy. Według prognoz w 2020 roku porty mają zamiar obsłużyć 38 mln pasażerów. Ruch zatem wzrośnie o około 100 procent przez najbliższe osiem lat. W 2012 roku wskaźnik mobilności Polaków wyniósł zaledwie 0,62. To bardzo słaby wskaźnik, jesteśmy na szarym końcu Europy, po Rumunii i Bułgarii. Progresja na pewno będzie duża w najbliższych latach, więc infrastruktura również powinna nadążać za tym, co będzie się działo na rynku – mówił podczas konferencji AviaRail Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych.

 

To zdanie wydają się popierać wszyscy eksperci rynku lotniczego i kolejowego, choć nie wszyscy są zgodni co do tego, jak te połączenia powinny wyglądać i jakie priorytety powinny im przyświecać. Natomiast świadomość tego, że jesteśmy daleko w tyle za zachodnimi standardami komunikowania lotnisk z miastami – pozostaje. W czasach, kiedy prezes powstającego lotniska w Brandenburgii przedstawiał projekt, pokazujący w jaki sposób niemiecki hub będzie pozyskiwał pasażerów z Polski, myśl o skomunikowaniu polskich portów z regionami dopiero raczkowała. Dziś jest już lepiej, choć strach przed zachodnią konkurencją jest duży. Nie dziwne, bowiem podberlińskie lotnisko ma wystartować już w przyszłym roku, a projekt podkopujący regionalne lotniska budzi spore obawy. Niemcy chcą bowiem z naszych torów dowozić sobie pasażerów, wykorzystując połączenia z Warszawy, przez Łódź i Poznań, oraz z Krakowa, Katowic i Wrocławia. Na spore odpływy pasażerów narażone są więc nie tylko porty położone w pobliżu niemieckiej granicy, jak Zielona Góra – Babimost, Szczecin, Poznań czy Wrocław, ale również te największe porty o znaczeniu krajowym – jak warszawskie Lotnisko Chopina, Kraków czy Katowice.

 

Plan już jest. Trzeba się spieszyć z budowaniem połączeń kolejowych do lotnisk, bo strata pasażerów z tytułu niedostatecznego skomunikowania lotniska z regionem może być bolesna. Obecnie w naszym kraju funkcjonują cztery linie kolejowe dowożące pasażerów bezpośrednio do portów. To wymieniając od najstarszego: połączenie do Krakowa, Warszawy, Lublina i Szczecina.

 

Ale w planach są kolejne linie. Budowa dworców kolejowych na lotniskach i ich pełna integracja z podmiejskimi i krajowymi sieciami kolejowymi jest zresztą kluczowym zadaniem, które będzie realizowane w latach 2015 – 2020. Zadniem AEA (Association of European Airlines) jesteśmy zresztą daleko w tyle, bowiem porty odprawiające ponad 3 miliony podróżnych takimi połączeniami powinny już dawno dysponować, a obecnie nasza uwaga powinna zostać skupiona na realizowaniu połączeń do lotnisk obsługujących do 2 mln podróżnych.

 

Obecnie w planach jest budowa połączeń kolejowych do Katowic, Gdańska, Rzeszowa (wiosną 2013 roku ogłoszono przetarg na rozbudowę połączenia kolejowego), Łodzi (przygotowano studium wykonalności), Mazur, Warszawy-Modlina, Gdynia-Kosakowa (w późniejszym etapie w przypadku rozbudowy Pomorskiej Kolei Metropolitarnej). Zrezygnowano z realizacji projektu budowy połączenia kolejowego do Bydgoszczy, w przypadku Wrocławia, Poznania i Zielonej Góry nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje.

Partner działu

Aarsleff

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Intermodal i logistyka

Litewska kolej nie podpisze kontraktu z hiszpańską firmą z kapitałem chińskim

Tomasz Śniedziewski 06 stycznia 2022

Polsko-koreańskie rozmowy o współpracy transportowej

Polityka i prawo

Moskwa otwiera nowe stacje metra. Pierwszy raz tak dużo od 1935 r.

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5