Łukasz Malinowski
aby usprawnić i zwiększyć przeładunki kontenerów na wagony. Powiększa się też liczba kolejowych połączeń kontenerowych terminali portowych z terminalami lądowymi.
- Od lutego stałą linię kolejową DCT Gdańsk - Terminal Schavemaker w Kątach Wrocławskich obsługuje pociąg kontenerowy Maersk Amber Express, a od początku tego miesiąca na linii DCT Gdańsk - Euroterminal Sławków kontenery przewozi pociąg Maersk Baltic Express - mówi w rozmowie z Dziennikiem Bałtyckim Marko Mihajic z East Central Europe Maersk Line. - Operatorem naszych pociągów jest firma CTL Logistics. Kursują one dwa razy w tygodniu, w obu kierunkach. I tak Maersk Baltic Express wyrusza z Gdańska do Sławkowa w środy i soboty, a ze Sławkowa do Gdańska - w poniedziałki i czwartki. Pociąg ten obsługuje wyłącznie kontenery transportowane przez statki Maersk Line na linii oceanicznej AE 10, łączącej Gdańsk z portami daleko-wschodnimi, i dowozowej Gdańsk - porty zachodnioeuropejskie.
Jak czytamy w Dzienniku Bałtyckim rozkłady jazdy obu pociągów zsynchronizowane są z terminem zawijania do terminalu DCT Gdańsk kontenerowców Maersk Line. Oba kolejowe połączenia kontenerowe Maersk Line umożliwiają klientom odbieranie towarów w lądowych terminalach kontenerowych w Kątach Wrocławskich i w Sławkowie albo skorzystanie z kompleksowej usługi "door - to - door", czyli dowiezienia towaru do odbiorcy z terminalu kolejowego samochodami.
- Przewozy kontenerów pociągami podnoszą efektywność ich transportu, bo pozwalają na zmniejszenie natężenia ruchu samochodów ciężarowych na zatłoczonych drogach. - Jeszcze w 2010 roku tylko 15 procent kontenerów przeładowywanych w naszym terminalu przywożono i wywożono pociągami, w ubiegłym roku było to już 37 procent, a w pierwszych miesiąca tego roku - ponad 40 procent - zaznacza w rozmowie z Dziennikiem Bałtyckim Andrzej Kujoth, dyrektor ds. handlowych BCT Gdynia. - Operatorami tych pociągów są PKP Cargo i PCC Intermodal. Kontenery przewożone są na trasach kolejowych prowadzących z Gdyni do terminali lądowych w środkowych i południowych regionach kraju. Przewidujemy zwiększenie liczby kontenerów przywożonych i wywożonych pociągami. Dlatego też planujemy wydłużenie trzech torów naszej bocznicy z 300 do 650 metrów i zainstalowanie dwóch nowych suwnic kolejowych.