Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Kwiatkowski: Połączenie portów w Gdańsku i Gdyni miałoby wiele plusów

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
pr / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Kwiatkowski: Połączenie portów w Gdańsku i Gdyni miałoby wiele plusów
fot. Port Gdynia
– Zdrowa konkurencja portów nie powinna odbywać się kosztem wspólnej, silnej opozycji wobec konkurencji zagranicznej – ocenia Maciek Kwiatkowski, prezes terminala kontenerowego DCT Gdańsk, pytany przez nas, czy zasadne mogłoby być połączenie portów w Gdańsku i Gdyni w jeden zarząd.

Kilka dni temu przytoczyliśmy wypowiedź prof. Włodzimierza Rydzkowskiego z Uniwersytetu Gdańskiego, który uważa, że taką ewentualność należałoby rozważyć. Zdaniem profesora, w przypadku połączenia portów w Gdańsku i Gdyni, współpraca odnośnie do forsowania korzystnych rozwiązań prawnych (np. VAT w obrocie morskim), inwestycji infrastrukturalnych w bezpośrednim zapleczu portów, współpracy z podmiotami z branży kolejowej, wspólnego zaplecza eksperckiego, wspólnej puli maszyn i urządzeń, wymiany pracowników i lobbingu byłaby łatwiejsza niż obecnie. Prof. Rydzkowski dodał też jednak, że dwie spółki portowe to kopalnia zasobów stanowisk do dzielenia przez polityków, więc co dwa zarządy i dwie rady do obsadzenia, to nie jedne”.

Niepotrzebna konkurencja?

Prezes DCT Maciek Kwiatkowski zauważa, że pomysł utworzenia wspólnego zarządu dla portów w Gdańsku i Gdyni powraca w różnych odsłonach od dawna. Powodów na promowanie tej idei jest, jego zdaniem, wiele.

– Do głównych należy fakt bliskiej odległości dwóch kluczowych dla Polski portów, które często ze sobą konkurują, zamiast, jak ma to miejsce na Zachodzie Europy, wspierać się w budowaniu silnej alternatywy dla portów niemieckich czy holenderskich. Jestem zdania, że zdrowa konkurencja, w granicach sprzyjających rozwojowi i pobudzających do wdrażania nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań, jest korzystna i na dłuższą metę służy usługobiorcom. Nie powinna jednak odbywać się kosztem wspólnej, silnej opozycji wobec konkurencji zagranicznej. Tym bardziej, że w porównaniu do Polski ma ona dużo lepiej ugruntowaną pozycję na mapie portów morskich – mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl Kwiatkowski.

Prezes DCT uważa, że powołanie wspólnego zarządu portów Gdańsk i Gdynia jest jednym z wielu możliwych rozwiązań. Główny cel, jaki obecnie powinien zostać osiągnięty, to – zdaniem Kwiatkowskiego – stworzenie długofalowej, przemyślanej wizji polskiego sektora morskiego i wypracowanie spójnej polityki morskiej, uwzględniającej rozwój najważniejszych gałęzi gospodarki oraz transportu.

Połączenie portów a rywalizacja terminali

– Co istotne polityka ta powinna wskazywać kierunki rozwoju dla sektora morskiego jako całości. Opracowanie polityki morskiej z jednej strony narzuciłoby portom cele, do których mają dążyć w perspektywie krótko i długofalowej, z drugiej zaś uchroniłoby przed destrukcyjną konkurencją wewnętrzną. Obecnie dochodzi do absurdalnych sytuacji, w których Zarząd Morskiego Portu w Gdyni dokonuje inwestycji, z której skorzystać może tylko jeden prywatny operator terminalowy, ten sam, który w Komisji Europejskiej skarży Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku [władze terminali w DCT Gdańsk i GCT Gdynia wzajemnie oskarżają się o to, iż są one beneficjentami niedozwolonej pomocy publicznej – red.]. Skarb Państwa jest w tej sytuacji w kuriozalnym położeniu: z jednej strony wykłada ogromne pieniądze na modernizację nabrzeża na użytek prywatnej firmy, z drugiej jest przez tę firmę zaskarżany. Wspólna polityka, opracowana przez Skarb Państwa przy udziale poszczególnych podmiotów, uchroniłaby przed podobnymi sytuacjami i w przyszłości pomogła w budowaniu silnej przeciwwagi dla konkurencji zagranicznej – dodaje Kwiatkowski.

Zarówno dla portu w Gdańsku, jak i w Gdyni, rok 2013 był rekordowy pod względem przeładunków. Łącznie w obu portach przeładowano prawie 48 mln ton ładunków. Dla porównania, np. w porcie w Hamburgu przeładowano w 2013 r. 139 mln ton ładunków.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5