Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
21-07-2021
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras./RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Litwa. Jaka przyszłość terminalu w Kownie?
fot. railbaltica
– Otwarcie intermodalnego terminalu w Kownie dla ruchu komercyjnego jest istotnym krokiem w projekcie Rail Baltica, przejściem od budowy po operacje transportowe. Jednocześnie ten krok znacznie poprawi możliwości połączenia przewoźników z Europą i poszerzy możliwości zrównoważonego transportu w regionie bałtyckim – powiedział minister transportu Marius Skuodis podczas oficjalnej ceremonii powitania na kowieńskim terminalu intermodalnym pierwszego pociągu, który dotarł europejskim torem.

Pociąg, który 19 lipca przyjechał z Holandii to ważny etap w rozwoju Rail Baltiki, ale także istotny krok w kierunku bardziej ekologicznego transportu.

– Ruch kolejowy jest uznawany za jeden z najbardziej ekologicznych środków transportu. UE oficjalnie stwierdza, że w celu zredukowania emisji CO2 towary na odległość ponad 300 km powinny być przewożone pociągiem lub statkiem, a pojazdy drogowe mają spełniać funkcję transportu „ostatniej mili". Połączenie kolei europejskiej z KIT otwiera dodatkowe możliwości rozwoju ekologicznego transportu kolejowego, zmniejszając w ten sposób emisję CO2 z samochodów ciężarowych i zwalniając autostrady – powiedział dyrektor generalny LTG M. Bartuška.

Rozwój komercyjnego transportu kolejowego i stopniowe przechodzenie na zrównoważoną gospodarkę o obiegu zamkniętym znacznie zmniejszy zanieczyszczenie środowiska, przyczyniając się tym samym do realizacji unijnej strategii Zielonego kursu – podkreślano podczas otwarcia.

Złożony projekt

– Rekonstrukcja węzła kolejowego w Kownie i jego dostosowanie do potrzeb Rail Baltica była jednym z najbardziej złożonych projektów infrastruktury kolejowej w historii Niepodległej Litwy od 1918 roku – powiedział Karolis Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra. Podkreślił, że tak złożony projekt został zrealizowany pomimo wyzwań inżynieryjno-technicznych, ale także ograniczeń spowodowanych pandemią COVID-19.

– Otwarcie terminalu intermodalnego w Kownie i wykorzystanie go do celów komercyjnych pozwoli na wykorzystanie odcinka między granicą Polski i Litwy oraz uruchomienie pierwszych połączeń transportu towarowego na torze europejskim jeszcze przed powstaniem kompletnej infrastruktury globalnego projektu Rail Baltica. Pozwoli nam na rozpoczęcie rozwoju długoterminowej logistyki towarowej dla całego korytarza Rail Baltica – powiedział Agnis Driksna, kierownik i prezes zarządu RB Rail, wspólnego przedsięwzięcia państw bałtyckich.

Prace modernizacyjne węzła kolejowego w Kownie, dostosowujące go do potrzeb Rail Baltica i zapewniające spełnianie parametrów technicznych globalnego projektu, rozpoczęły się wiosną 2019 roku. W ramach projektu modernizacyjnego wybudowano linię kolejową o standardzie europejskim przez Kowno do Palemonas, zmodernizowano zabytkowy tunel kolejowy w Kownie, wybudowano cztery tunele, zapewniające bezpieczny ruch samochodowy i pieszy, zorganizowano infrastrukturę miejską przy linii kolejowej oraz zainstalowano dodatkowe środki ochrony przed hałasem.

W tunelu kolejowym w Kownie i jego dojściach położono około 2 km równoległych torów kolejowych o szerokości 1435/1520 mm, zrekonstruowano istniejącą linię kolejową o szerokości 1520 mm na odcinku około 3,6 km, ułożono 9 km nowego toru o szerokości 1435 mm.

Brama do Europy

– KIT staje się bramą do Europy, otwiera nowe możliwości dla kombinowanego transportu towarowego – ładunki mogą być przeładowywane z linii szerokotorowej na tor europejski i odwrotnie, a także z ciężarówek na kolej i odwrotnie – powiedział K. Sankovski, dyrektor generalny LTG Infra.

Według niego, jedną z najważniejszych cech KIT jest to, że terminal jest przystosowany do załadunku nie tylko kontenerów czy innego rodzaju ładunków, ale także naczep ciężarowych. Co roku granicę polsko-litewską transportem drogowym przekracza około 24 mln ton ładunków, co stanowi ogromny potencjał w zakresie wykorzystania zasobów KITi europejskiego toru w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i zmniejszenia emisji.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Anwil: 97% zaawansowania w realizacji nowej linii produkcyjnej nawozów sztucznych

Biznes i przemysł

Anwil: 97% zaawansowania w realizacji nowej linii produkcyjnej nawozów sztucznych

Mikołaj Kobryński 20 czerwca 2023

Orlen Lietuva będzie dostarczać paliwo na Ukrainę cysternami samochodowymi

Biznes i przemysł

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Intermodal i logistyka

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Iwona Wiśniewska Jakub Jakóbowski 19 kwietnia 2021

Gefco: Transport z Chin do Rosji w dwa tygodnie

Intermodal i logistyka

Volvo jako pierwsze posłało samochody z Chin do Europy koleją

Intermodal i logistyka

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Intermodal i logistyka

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Michał Grobelny 29 marca 2017

Zobacz również:

Anwil: 97% zaawansowania w realizacji nowej linii produkcyjnej nawozów sztucznych

Biznes i przemysł

Anwil: 97% zaawansowania w realizacji nowej linii produkcyjnej nawozów sztucznych

Mikołaj Kobryński 20 czerwca 2023

Orlen Lietuva będzie dostarczać paliwo na Ukrainę cysternami samochodowymi

Biznes i przemysł

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Intermodal i logistyka

Kaliningrad mocny na Kolejowym Jedwabnym Szlaku

Iwona Wiśniewska Jakub Jakóbowski 19 kwietnia 2021

Gefco: Transport z Chin do Rosji w dwa tygodnie

Intermodal i logistyka

Volvo jako pierwsze posłało samochody z Chin do Europy koleją

Intermodal i logistyka

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Intermodal i logistyka

Z Atlantyku na Pacyfik koleją

Michał Grobelny 29 marca 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5