Rynek Infrastruktury
Powiśle (CNK) jest najmniej zaawansowaną stacją – wciąż nie zakończono tam wszystkich prac konstrukcyjnych. Budowę skomplikowała awaria, do której doszło w sierpniu 2012 r. – wtedy na teren budowy przedostał się nawodniony grunty spod tunelu Wisłostrady. Prace przy budowie łącznika pod Wisłostradą zostały wstrzymane, a wykonawca musiał ustabilizować tunel drogowy i grunt w miejscu budowy. Po wielu miesiącach prace przy łączniku mogły zostać wznowione. – Jesteśmy naprawdę dumni z tego, że udało się rozwiązać problem Wisłostrady. To było bardzo trudne przedsięwzięcie techniczne – mówi Francesco Scaglione, kierownik budowy z firmy AGP Metro.
Zgodnie z ostatnimi zapowiedziami prace przy drążeniu trzech równoległych tuneli, łączących korpusy stacji, znajdujące się po obydwu stronach Wisłostrady, powinny potrwać do końca maja br. Pierwszy z łączników, w miejscu toru północnego, został przebity pod koniec marca br. – Wszystko idzie zgodnie z planem. Wykonaliśmy już dwa i pół tunelu – informuje Francesco Scaglione. W tej chwili trwają prace przy środkowym tunelu, w miejscu peronu. Po całkowitym wydrążeniu łączników hala peronowa pod Wisłostradą zostanie scalona w jedną przestrzeń. Wykonawca nie spodziewa się już niespodzianek. – Wszystko zostało rozwiązane, teraz już niespodzianki są niemożliwe – przekonuje Francesco Scaglione.
Zgodnie z kontraktem termin zakończenia całej inwestycji przypada na 30 września br. Czy wykonawca zdąży z Powiślem? – Mam taką nadzieję. Mamy harmonogram, będziemy pracować siedem dni w tygodniu, 24 h na dobę. Powinno się udać, skoncentrujemy cały nasz wysiłek tutaj, tym bardziej, że prace przy pozostałych stacjach są już mocno zaawansowane – mówi Francesco Scaglione.
W dalszym ciągu trwają prace budowlane w dwóch korpusach stacji. Po zachodniej stronie gotowe są już niemal wszystkie stalowe słupy pod przyszłe kolumny kielichowe. Do wykonania pozostają tylko te, które znajdują się w miejscu otworów technologicznych (jeden z nich został już zamknięty). Jak informuje wykonawca, wykonano już 95% dodatkowego stropu pośredniego w formie ażurowej konstrukcji usztywniającej żelbetowe słupy nośne. Trwają też prace przy przepompowni na najniższym poziomie. We wschodniej części stacji na poziomie płyty dennej zamontowano większość stalowych słupów pod kolumny, natomiast na kondygnacji -2 trwa betonowanie pierwszych słupów żelbetowych.