Na jakim etapie są prace nad dokumentem?
Mikołaj Karpiński, rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: Dokument został już przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich, a w połowie maja 2012 będzie przedmiotem obrad Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Najwyższa Izba Kontroli napisała w swoim raporcie, że „do podstawowych problemów w obsłudze portów morskich przez transport kolejowy należy zaliczyć m.in. pogarszający się stan techniczny torów oraz konieczność przejazdu pociągów przez obszar miast.”
W strategii wpisano zagadnienia dotyczące portów morskich jako zintegrowanych elementów lądowo – morskich łańcuchów transportowych. Należy wskazać, iż realizowane są lub też planowane są do realizacji inwestycje związane z modernizacją infrastruktury kolejowej oraz drogowo-kolejowej dostępu do portów w celu poprawy dostępu do portów od strony lądu. Ww. projekty realizowane są wraz z Programem działań dla rozwoju transportu kolejowego do roku 2015 oraz Programem budowy dróg krajowych na lata 2011-2015.
Jakie inwestycje w zakresie transportu intermodalnego są obecnie realizowane w Polsce?
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowane są projekty współfinansowane przede wszystkich w ramach działania 7.2 „Rozwój transportu morskiego”, którego celem jest budowa, przebudowa lub modernizacja dróg i linii kolejowych, łączących porty morskie z krajową siecią transportową oraz infrastruktury drogowej i kolejowej na terenie portów. Należą do nich następujące inwestycje kolejowe przy portach morskich: „Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia”, „Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most oraz dwutorowa linia kolejowa)” oraz „Przebudowa infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu”.