Łukasz Malinowski
Terminal DCT jest największym terminalem kontenerowym w Polsce i jako jedyny terminal kontenerowy w Polsce i na Bałtyku ma bezpośrednie połączenie oceaniczne z Azji - serwis AE10 Maersk Line.
W 2012 roku terminal DCT obsłużył 900 tys. TEU. Rok wcześniej było to 650 tys. Ze względu na dynamiczny wzrost przeładunków władze DCT postanowiły wybudować nowy terminal i zwiększyć możliwości przeładunkowe o 2,5 mln TEU do 4 mln TEU łącznie. Całość inwestycji oszacowano na 280 mln euro.
Prezes Maersk Line na nasz region zapewnia, że firma mogłaby być zainteresowana zwiększeniem zasięgu swojej działalności po uruchomieniu przez DCT drugiego terminala: – To przyniosłoby nam pewne korzyści, jak umożliwienie przyjmowania większych statków czy większą wydajność operacji przeładunkowych. Bylibyśmy tym oczywiście zainteresowani – mówi Bagge, ale dodaje: – Nie sądzę jednak, żebyśmy mogli w pełni wykorzystać potencjał przeładunkowy nowego terminala. To byłoby nierealistyczne.
Zaznacza, że na Bałtyku rośnie DCT konkurencja w postaci mocno rozbudowującego się portu w Kłajpedzie, który może zagrozić pozycji DCT jako bałtyckiego hubu przeładunkowego. Tymczasem wzrosty przeładunków na rynku polskim tracą dynamikę. – Patrzymy na statystyki, widzimy, że wzrost gospodarczy w Polsce wyhamowuje – mówi Bagge.
Jak zapewnia szef Maersk na Europę Środkową i Wschodnią armator nie przewiduje zmian w bałtyckim serwisie: – Nie myślimy o Kłajpedzie. Współpracujemy z terminalem DCT i jesteśmy z tej współpracy zadowoleni.
A pomysł nowego terminala podsumowuje: – Wierzę, że te możliwości zostaną spożytkowane w przyszłości.