Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Perspektywy Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
04-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Perspektywy Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk
Fot. DCT Gdańsk
W Gdańsku obradowała Rada Wykonawcza Kolejowego Korytarza Transportowego nr 5, który stanowi kolejową część korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. W skład rady, funkcjonującej na podstawie wytycznych UE, wchodzą osoby z ministerstw transportu państw, przez które przebiega korytarz. W gdańskim posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Włoch, Austrii, Czech, Słowacji, Słowenii, Komisji Europejskiej oraz polskiego Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM).

Posiedzeniu towarzyszyło seminarium „Korytarz Kolejowy Bałtyk – Adriatyk. Perspektywy na przyszłość”. Uczestniczyło w nim kilkudziesięciu reprezentantów operatorów kolejowych, właścicieli infrastruktury kolejowej, portów morskich, instytucji samorządu gospodarczego, władz samorządowych i środowisk naukowych z Pomorza.

Otwierający seminarium członek Zarządu Województwa Pomorskiego Ryszard Świlski przypomniał: – To już kolejna inicjatywa zorganizowana w ostatnim czasie na Pomorzu na rzecz szlaku transportowego Północ – Południe. O ważności tego korytarza, rozpatrywanej zarówno z perspektywy interesów Polski, jak i całej Europy nadbałtyckiej, nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Tym razem jednak, wraz ze współorganizatorami dzisiejszego seminarium z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, pragniemy się skupić na przewozach kolejowych i infrastrukturze kolejowej korytarza.

Jak podkreślił marszałek, „Biała Księga Polityki Transportowej” zawiera postulat, aby udział przewozów intermodalnych w strukturze ruchu w Europie do 2030 roku kształtował się na poziomie 30 procent. Tymczasem w Polsce udział ten kształtuje się tylko na poziomie 3-4 procent, co pokazuje, jak wiele pracy jest przed nami.

Marszałek Świlski poinformował także, że zakończona już została procedura rejestracyjna Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk – Adriatyk, które za jeden ze swoich głównych celów stawia przed sobą zwiększenie rangi przewozów kolejowych, intermodalnych oraz śródlądowych w strefie korytarza. Stąd nowo powołane stowarzyszenie może być partnerem dla ministerstwa i Komisji Europejskiej w odniesieniu do zarządzania korytarzem kolejowym nr 5.

Przedstawiciel Komisji Europejskiej Gerhard Troche przedstawił procedury prawne dotyczące zarządzania korytarzem kolejowym nr 5, regulowane rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy. Gerhard Troche przypomniał, że korytarz kolejowy musi być uruchomiony do 10 listopada 2015 roku.

 

Dyrektor Edyta Jaszczuk-Jezierska z PKP PLK przedstawiła rolę swojej firmy w zarządzaniu korytarzem. To PKP PLK będzie przewodzić Radzie Zarządzającej, grupującej międzynarodowych zarządców infrastruktury kolejowej.

Bogdan Ołdakowski (Actia Forum) oraz Ryszard Toczek (Stowarzyszenie Miast Autostrady Bursztynowej) przestawili założenia oraz wyniki projektów badawczych Trans-Baltic, SoNorA, Batco oraz Bothnian Green Logistic Corridor w zakresie analiz przewozów kolejowych w korytarzu Północ – Południe. Natomiast Michał Graban (Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego) przedstawił cele nowego stowarzyszenia grupującego polskie regiony strefy BAC oraz koncepcję współdziałania w ramach procedur zarządzania korytarzem kolejowym.

W drugiej części seminarium, prowadzonej przez Piotra Stommę – radcę generalnego z MTBiGM, głos zabrali przedstawiciele środowisk biznesowych uczestniczących w łańcuchu logistycznym potencjalnego korytarza kolejowego nr 5: portów morskich, operatorów kolejowych, operatorów terminali kontenerowych i intermodalnych, a także przedstawiciele środowisk naukowych i mass mediów.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5