Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Pierwszy kriostat gotowy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-08-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Pierwszy kriostat gotowy
fot. NCBJ
8 sierpnia br, z Wrocławskiego Parku Technologicznego (WPT) został wysłany pierwszy kriostat do ośrodka badawczego DESY w Niemczech. Ważące 5 ton wysoce zaawansowane technologicznie urządzenie kriogeniczne mierzące 4,5 metra wysokości oraz ponad 1 metr średnicy posłuży do testowania nadprzewodzących rezonatorów 1,3 GHz napędzających Europejski Laser na Swobodnych Elektronach (European XFEL).

Kriostaty to jeden z krytycznych elementów dla powodzenia budowy europejskiego lasera na swobodnych elektronach XFEL. W dwóch wysoce zaawansowanych technologicznie urządzeniach badane będzie „serce” całej instalacji – nadprzewodzące rezonatory niobowe 1,3 GHz do struktur przyspieszających liniowego akceleratora elektronów.

 

- Kriostat jest urządzeniem kriogenicznym służącym do przeprowadzania badań w temperaturach bliskich zera bezwzględnego, a więc -271 stopni Celsjusza – tłumaczy Ewa Nieć, prezes Kriosystemu, producenta kriostatów. - Są to wysoce złożone i kosztowne konstrukcje wykorzystujące najnowsze technologie. Muszą zapewnić m.in. utrzymanie skrajnie niskich temperatur, wysoką próżnię a także możliwość wielokrotnego montowania i demontowania w nich testowanych wnęk rezonansowych – uzupełnia Piotr Grzegory inżynier odpowiedzialny za technologię wytworzenia i produkcję kriostatów, wiceprezes Kriosystemu.


O stopniu złożoności konstrukcji kriostatu świadczy jakość precyzyjnego oprzyrządowania do jego obsługi, jak np. kilkadziesiąt niezwykle czułych termometrów. Każdy z tych termometrów wymaga precyzyjnej kalibracji w kilkudziesięciu punktach w zakresie od -271 do +27 stopni Celsjusza, kilkudziesięciokrotnego treningu cieplnego, wyrafinowanego montażu oraz odporności na promieniowanie gamma. To samo dotyczy kilkunastu przetworników ciśnienia, wskaźników poziomu helu, wymienników ciepła, zaworów kriogenicznych, dla których wymagania technologiczne, z racji pracy z nadciekłym helem, są z najwyższej półki. Proces produkcji urządzenia wymagał więc obszernych studiów nad doborem materiałów, w tym nad technologią spawania i był poddany na wielu etapach sprawdzaniu jego zgodności z ujednoliconymi normami europejskimi oraz z wysokimi wymaganiami niemieckiej instytucji certyfikacyjnej TüV Nord.

 

Ważący 5 ton kriostat składa się z trzech głównych elementów:
• ciśnieniowy zbiornik wewnętrzny w którym elementy XFELa będą testowane w skroplonym helu (kriostat napełniany jest ciekłym helem, który w temperaturze -271 stopni Celsjusza jest nadciekły, a więc pozbawiony lepkości)
• miedziany ekran radiacyjny służący do ograniczenia dopływów ciepła do skroplonego helu
• zbiornik zewnętrzny, „płaszcz” zamykający całość urządzenia, w którym utrzymywana jest wysoka próżnia.

Dodatkowymi elementami kriostatu jest orurowanie, wymiennik ciepła wraz z armaturą kriogeniczną oraz izolacja niskotemperaturowa.

 

- Jestem niezmiernie dumny, że tak skomplikowane i wysoce specjalistyczne urządzenia powstały we Wrocławskim Parku Technologicznym” – podkreśla prof. dr hab. Maciej Chorowski, dziekan Wydziału Mechaniczno-Energetycznego Politechniki Wrocławskiej. – Jest to najlepszy dowód na to jakim potencjałem dysponujemy. Proszę zwrócić uwagę, że takie urządzenia zostały zaprojektowane przez polskich naukowców na Politechnice Wrocławskiej a ich wykonania podjęła się firma Kriosystem, mająca swoją siedzibę na terenie Wrocławskiego Parku Technologicznego. WPT zapewnił pełne wsparcie organizacyjne, technologiczne oraz umożliwił efektywną współpracę wszystkich kooperantów krajowych i zagranicznych współdziałających z Kriosystemem przy wytworzeniu kriostatów - dodaje.

 

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Newseria Biznes 10 stycznia 2025

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Zobacz również:

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Newseria Biznes 10 stycznia 2025

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5