W przyszłej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (lata 2014-2020) PKP PLK chce zmodernizować warszawską linię średnicową. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na 565 mln zł, a razem ze stacjami Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia, ma to kosztować 1,6 mld złotych. Warszawska linia średnicowa na 9-kilometrowym odcinku jest najbardziej obciążoną linią kolejową w Polsce.
W ramach modernizacji linii średnicowej będą zainstalowane ekrany dźwiękochłonne, które mają być m. in. udogodnieniem dla mieszkańców kamienic i bloków znajdujących się wzdłuż linii. Mieszkańcy nie są zachwyceni tym pomysłem. - Nie znam nikogo na Powiślu, kto skarżyłby się na pociągi. Ja za tym szumem będę tylko tęsknić - powiedziała w rozmowie z jedną z gazet Katarzyna Federowicz z Partnerstwa dla Powiśla.
Również "ogólnowarszawskie" organizacje pozarządowe są przeciwne zabudowywaniu linii ekranami. Pomysł skrytykowało Forum Rozwoju Warszawy i Zielone Mazowsze. - Przez prawie pół roku przejeżdżały tuż pod moim oknem pociągi na wiadukcie średnicowym w Berlinie, który nigdzie nie jest osłonięty ekranami. W związku z pomysłem dla Warszawy przychodzi mi na myśl tylko słowo – głupota – napisał w komentarzu dla „Rynku Kolejowego” Wojciech Szymalski ze stowarzyszenia Zielone Mazowsze.
Negatywną opinię wydał również prezes SISKOM Jan Jakiel - W naszym kraju normy dotyczące hałasu są o 5-10 dB ostrzejsze niż w innych krajach - powiedział "Rynkowi Infrastruktury". - Wydaje się, że jesteśmy na tyle cywilizowanym krajem, że możemy porządnie wyciszyć linię kolejową bez uciekania się do ekranów - dodaje.
- Punktem wyjścia przyczyny montażu ekranów jest raport oddziaływania na środowisko, który wykazał potrzebę zamontowania ekranów - tłumaczy w rozmowie z "Rynkiem Infrastruktury" rzecznik PKP PLK Robert Kuczyński. - Dlatego Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w decyzji z 2009 roku, potwierdziła zalecenia wynikające z raportu oddziaływania na środowisko i poleciła montaż ekranów w kilku miejscach podczas planowanych prac modernizacyjnych - mówi Kuczyński.
- Należy pamiętać, ze decyzja środowiskowa jest elementem wniosku o pozwolenie na budowę, więc PLK jako inwestor zobowiązany jest ją wykonać - rozwiewa wątpliwości rzecznik PKP PLK.