Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Polska-Ukraina: Czy powstanie „suchy port” na granicy?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
12-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Polska-Ukraina: Czy powstanie „suchy port” na granicy?
fot. M. SzymajdaStacja w porcie w Odessie - zdjęcie sprzed wybuchu wojny
Po tym, jak rosyjska agresja przeciw Ukrainie doprowadziła do wstrzymania transportu płodów rolnych drogą morską, zaczęto poszukiwać alternatywnych możliwości prowadzenia handlu. Jednym z obszarów tej wymiany są produkty rolno-spożywcze. Po polskiej stronie granicy, zapewne przy LHS, może w tym celu powstać „suchy port” przeładunkowy – na razie nie są jednak znane szczegóły tej koncepcji.

Jak informuje dyrektor Departamentu Komunikacji i Promocji w Ministerstwie Rolnictwa Małgorzata Książyk, trwają rozmowy ze stroną ukraińską. – Premier Henryk Kowalczyk rozmawiał z ministrem polityki rolnej i żywności Ukrainy Mykołą Solskim m. in. na temat poprawienia przepustowości eksportu produktów rolnych na rynki, które są zależne od eksportu z Ukrainy. Podczas spotkań ministrowie omówili również możliwość alternatywnych logistycznych sposobów transportu korytarzami tranzytowymi w całej UE. Jednym z tych możliwych rozwiązań pozwalających na zwiększenie przepływu towarów mógłby być tzw. suchy port – mówi przedstawicielka resortu.

Jak poprawić przepustowość?

Jak pisaliśmy niedawno, trwają dyskusje na temat lokalizacji „suchego portu”, jednak najprawdopodobniej powstanie on przy Linii Hutniczej Szerokotorowej. Przepustowość linii kolejowych na granicy polsko-ukraińskiej pozostawia na razie wiele do życzenia: w marcu służby prasowe Kolei Ukraińskich podały, że w ciągu doby do Polski da się wysłać zaledwie 45 wagonów ze zbożem. Znacznie lepsze są możliwości infrastrukturalne w kierunku Rumunii, Słowacji czy Węgier.

Nasza rozmówczyni z Ministerstwa Rolnictwa dodaje, ze projekt stworzenia suchego portu znajduje się obecnie w fazie planowania. – Szczegółowe założenia jego budowy są przedmiotem analiz i rozmów ze stroną ukraińską – zastrzega. Przypomina też o memorandum między Polską i Ukrainą o zacieśnianiu współpracy w sektorze kolejowym, podpisanym 23 kwietnia br. przez premierów obu krajów – Mateusza Morawieckiego i Denysa Szmyhala. Dokument przewiduje – między innymi – utworzenie nowej, polsko-ukraińskiej spółki kolejowej, zajmującej się przewozami towarowymi z Ukrainy na zachód. 10 maja w Medyce odbyło się kolejne spotkanie, tym razem na szczeblu ministrów infrastruktury – najwięcej miejsca w komunikacie końcowym poświęcono jednak transportowi drogowemu jako wymagającemu mniejszej liczby czasochłonnych inwestycji.

Pytania w sprawie „suchego portu” oraz innych koniecznych inwestycji infrastrukturalnych zadaliśmy PKP LHS. Nie otrzymaliśmy jednak odpowiedzi – spółka zasłoniła się tajemnicą przedsiębiorstwa.

Im sprawniejszy eksport, tym niższe ceny żywności

Produkcja rolna jest jednym z głównych filarów ukraińskiej gospodarki oraz handlu zagranicznego. Przed 24 lutego Ukraina eksportowała większość płodów rolnych drogą morską, jednak obecnie ukraińskie porty nad Morzem Czarnym i Morzem Azowskim są blokowane przez armię rosyjską. Ukraina wykorzystuje więc alternatywne szlaki eksportowe przez sąsiednie państwa Unii Europejskiej. Według Sławomira Matuszaka z Ośrodka Studiów Wschodnich połączenie do portów bałtyckich – głównie polskich, a w mniejszym stopniu także litewskich, łotewskich czy estońskich – jest uznawane po stronie ukraińskiej za najbardziej perspektywiczne obok trasy przez Rumunię. Ekspert zwraca też uwagę, że Ukraina nie ma wystarczającej liczby magazynów zboża, by przechować plony z nadchodzących żniw oraz te, które już znajdują się w elewatorach – zagadnienie eksportu staje się tym samym jeszcze pilniejsze.

– Ukraińskie zboże było zawsze istotne dla żywnościowego bezpieczeństwa świata – podkreśla na Twitterze prezes Kolei Ukraińskich Ołeksandr Kamyszyn. Znaczenie tej kwestii dostrzegają nawet władze USA – szef ukraińskiego przewoźnika przytacza fragment wystąpienia prezydenta USA Joe Bidena. – Ukraina ma w magazynach 20 milionów ton zboża. Musimy zastanowić się nad tym, jak dostarczyć je na rynki – pozwoli to obniżyć ceny żywności na całym świecie – mówi prezydent.


Dla eksportu płodów rolnych kluczowe znaczenie miały zawsze porty morskie i kolej. – Dziś, gdy porty są zablokowane, robimy co możemy, by transportować zboże do państw Unii Europejskiej koleją – zapewnia Kamyszyn. Przyznaje jednak, że bez odblokowania portów nie będzie to wystarczające.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo z umową z PGE na 1,2 mld zł

Biznes i przemysł

PKP Cargo z umową z PGE na 1,2 mld zł

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Zobacz również:

Sławków: Euroterminal i LHS z lepszym połączeniem drogowym. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Sławków: Euroterminal i LHS z lepszym połączeniem drogowym. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Biznes i przemysł

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

PKP Cargo z umową z PGE na 1,2 mld zł

Biznes i przemysł

PKP Cargo z umową z PGE na 1,2 mld zł

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Zobacz również:

Sławków: Euroterminal i LHS z lepszym połączeniem drogowym. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Sławków: Euroterminal i LHS z lepszym połączeniem drogowym. Jest przetarg

Mikołaj Kobryński 05 września 2023

Fijoł (LOT) o wpływie wojny w Ukrainie, procesie z Boeingiem i Radomiu

Biznes i przemysł

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5