Minister transportu Sławomir Nowak podczas wrześniowego Forum Ekonomicznego w Krynicy zapowiedział stworzenie przez porty i przewoźników kolejowych wspólnej oferty, która miałaby zachęcić potencjalnych inwestorów do nawiązania regularnej współpracy. Jak wskazuje resort taki pomysł był testowany podczas wizyty gospodarczej ministra w Chinach i przyniósł pozytywne efekty.
- Wspólna polityka promocji portów i operatorów kolejowych powinna polegać na oferowaniu partnerom zagranicznym, zwłaszcza z Azji pełnego łańcucha dostaw, wykorzystującego również terminale kontenerowe w głębi kraju. Podstawową korzyścią tego rodzaju oferty przewozowej będzie skierowanie większego strumienia ładunków z Azji do Europy polskim transportem oraz zwiększenie konkurencyjności portów Trójmiasta oraz Szczecina i Świnoujścia – wyjaśnia Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Porty na własną promują rozwój przewozów intermodalnych. – Tak się składa, że nasza współpraca z PKP Cargo i PKP LHS ma dłuższą historię niż tylko te dwa miesiące, które minęły od wizyty polskiej delegacji „transportowej” w Chinach; o wspólnych przedsięwzięciach rozmawialiśmy także wcześniej – mówi Dominik Landa.
Dyrektor w DCT w rozmowie z portalem „rynekinfrastruktury.pl” wymienia dwa projekty, które władze największego w Polsce terminala kontenerowego zamierzają uruchomić we współpracy z operatorami kolejowymi PKP Cargo i PKP LHS.
- W tym momencie realizujemy kilka ważnych dla nas projektów z zakresu rozwoju międzynarodowych połączeń intermodalnych, z czego właśnie w dwóch ściśle współpracujemy z państwowymi przewoźnikami. Pierwszy ze wspomnianych projektów to pociąg kontenerowy do z DCT do Moskwy przez terytorium Obwodu Kaliningradzkiego. W lipcu, kilka dni po powrocie z Chin polskiej delegacji podpisaliśmy m.in. z PKP Cargo i RŻD [Koleje Rosyjskie – przyp. red.] list intencyjny w sprawie uruchomienia pociągu kontenerowego i efektem wspólnych prac (zaangażowani są także dwaj operatorzy intermodalni – SKD Intrans i DV Transport) będzie uruchomienie 1 grudnia 2012 roku cotygodniowego serwisu do Moskwy – wyjaśnia dyrektor w DCT.
Piotr Apanowicz, rzecznik PKP Cargo - największego przewoźnika towarowego w Grupie PKP, pytany o uruchomienie nowego serwisu, odpowiada wymijająco i nie chce zdradzić szczegółów współpracy.