Największą dynamikę wzrostu miał port w Gdańsku – 49,5%, który przeładował 7 mln 608 tys. ton ładunków w porównaniu do 5 mln 88 tys. ton w analogicznym kwartale roku poprzedniego.
Port w Gdyni w ciągu pierwszego kwartału tego roku osiągnął obroty na poziomie 3 mln 981 tys. ton wobec 3 mln 622 tys. ton rok wcześniej (+9,9%).
Porty w Szczecinie i Świnoujściu jako jedyne zanotowały spadek obrotów. Terminale portowe przeładowały w okresie pierwszych trzech miesięcy 2013 roku 3 mln 210 tys. ton towarów, a rok wcześniej było to 5 mln 22 tys. ton (-36,1%).
W grupie przeładunków węgla i koksu w Gdańsku przeładowano w pierwszym kwartale 2013 roku 1 mln 177 tys. ton (w I kw. 2012 r. – 325,5; wzrost o 261,6%), w Gdyni – 630 tys. (odpowiednio: 402,8 tys. ton; +56,4%), w Szczecinie i Świnoujściu – 589,1 tys. ton (294 tys. ton; -36,2%).
W zakresie przeładunków rudy jedynie Port Handlowy Świnoujście ma znaczący wynik: 225,3 tys. ton (124,5 tys. ton; +81%), Gdynia nie obsłużyła w ogóle tego typu towarów, a w Gdańsku przeładowano znikomą ilość 1 tys. ton (rok wcześniej w ogóle).
Tak samo niewielki wolumen przeładunków porty wykazują w zakresie obrotów drewnem. Gdynia przeładowała go 25,8 tys. ton (15,2 tys. ton; +69,3%), Szczecin-Świnoujście – 1 tys. ton (4,1 tys. ton; -75,6%), Gdańsk nie obsłużył tego typu ładunków ani w 2013 roku, ani rok wcześniej.
W grupie innych towarów masowych wszystkie porty zanotowały spadek. Gdańsk i Szczecin-Świnoujście znaczący: odpowiednio 473,2 tys. ton (1 mln 173 tys. ton; -59.7%) i 400 tys. ton (1 mln 106,4 tys. ton; -63,8%). W Gdyni przeładowano 304,9 tys. ton (437,6 tys. ton; -30,3%).
Port w Gdyni przeładował najwięcej zbóż – 481 tys. ton (358,2 tys. ton; +34,3%), następnie Gdańsk – 267,8 tys. ton (206,6 tys. ton; +29,6%) i Szczecin-Świnoujście – 217,1 tys. ton (236,6 tys. ton; -8,2%).
W grupie innych towarów masowych wszystkie porty zanotowały spadek. Gdańsk i Szczecin-Świnoujście znaczący: odpowiednio 473,2 tys. ton (1 mln 173 tys. ton; -59.7%) i 400 tys. ton (1 mln 106,4 tys. ton; -63,8%). W Gdyni przeładowano 304,9 tys. ton (437,6 tys. ton; -30,3%).
W grupie przeładunku drobnicy (także kontenery) Gdańsk osiągnał wynik 2 mln 624,3 tys. ton (1 mln 854,7 tys. ton; +41,5%), Gdynia – 2 mln 527,3 tys. ton (2 mln 366,2 tys. ton; +6,8%), Szczecin i Świnoujście – 1 mln 498,9 tys. ton (2 mln 285,9 tys. ton; -34,4%).
W zakresie przeładunku ropy i innych produktów naftowych liderem przeładunków jest Gdańsk (portowy Naftoport dostarcza surowce dla Lotosu i Orlenu), który przeładował 3 mln 65 tys. ton (1 mln 528,2 tys. ton; +100,6%). W Szczecinie i Świnoujściu było to 278,8 tys. ton (340,4 tys. ton; -18,1%), w Gdyni – 11,9 tys. ton (41,8 tys. ton; -71,4%).
W ogólnym zestawieniu przeładunków jedynie porty zachodniopomorskie, specjalizujące się w przeładunku surowców (ładunki suche masowe), kwartał zakończyły spadkiem obrotów. Sytuacja w dużej mierze wynika z niestabilności zamówień, jakie charakteryzują na przykład rynek węgla. Za to Gdańsk i Gdynia w tym segmencie towarów zanotowały duży wzrost. W każdym porcie znacząco spadły przeładunki innych masowych – w Gdańsku aż o blisko 60%. Z drugiej strony Gdańsk i Gdynia sukcesywnie zwiększają za to obrót kontenerów i innej drobnicy. Gdańsk dodatkowo podwoił przeładunek ropy i nafty.