Znamy już wyniki przeładunkowe trzech największych polskich portów za 2018 rok. W sumie porty w Gdansku, Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu osiągnęły niesamowity wynik równy 101,19 mln ton. Jest to absolutny rekord polskiej gospodarki morskiej. Na pierwszym miejscu niezmiennie plasuje się Gdańsk, następnie Szczecin wraz ze Świnoujściem, a potem Gdynia.
Gdańsk z ogromnym wzrostem
Największy udział w obrocie towarów w polskich portach niezmiennie od lat ma Gdańsk. Jak podało Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w ubiegłym roku przeładowano tam 49,1 mln ton towaru. Najbardziej niesamowite w tym wyniku jest to, że za roku 2017 wskaźnik ten ma wartość 40,6 mln ton. Oznacza to, że wzrost rok do roku wynosił 20,9%, czyli o 8,486 mln ton więcej. Dokładne dane przeładunkowe z Gdańska mają zostać opublikowane w najbliższych dniach.
Przeładunki w Porcie Gdańsk (tys. ton) |
Grupa przeładunkowa |
2016 |
2017 |
2018 |
Paliwa płynne |
12809 |
13168 |
15512
|
Drobnica + drewno |
14549 |
18052 |
21851
|
Węgiel |
5081 |
5083 |
7185
|
Inne masowe |
3702 |
3536 |
3924
|
Zboże |
1148 |
774 |
559
|
Suma |
37289 |
40614 |
49032 |
Kontenery (tys. TEU) |
1299,373 |
1580,508 |
1948,974 |
Statystyki za 2018 to oczywiście rekord gdańskiego portu oraz najwyższy roczny wynik przeładunkowy w polskich portach. Statystyki w większym z trójmiejskich portów znacznie przekroczyły oczekiwania, a ponad dwudziestoprocentowa dynamika wzrostu jest prawdopodobniej najwyższa w Europie.
Wysoki wynik w 2018 roku osiągnął również terminal DCT Gdańsk, który ma duży udział w wysokim wyniku tego trójmiejskiego portu. Na stronie terminalu można znaleźć informację, że w 2018 roku na jego nabrzeżach obsłużono niemal 2 mln kontenerów o długości 20 stóp. Dokładnie było to 1,932454 mln TEU.
Gdynia z roku na rok coraz lepsza
Port w Gdyni 2018 rok również zakończył dwucyfrowym wzrostem przeładunków. Tam obrót towarów wyniósł 23,5 mln ton, czyli o 10,8% więcej niż w roku 2017.
Przeładunki w Porcie Gdynia (tys. ton) |
Grupa towarowa |
2016 |
2017 |
2018 |
Węgiel i koks |
1485 |
2135 |
2629 |
Rudy |
6 |
15 |
0 |
Inne masowe |
1100 |
1079 |
1311 |
Zboże |
4090 |
3483 |
2995 |
Drewno |
63 |
234 |
979 |
Drobnica |
11465 |
12460 |
13817 |
Ropa i przetwory naftowe |
1324 |
1819 |
1760 |
Suma |
19544 |
21225 |
23491 |
Kontenery (tys. TEU) |
642,195 |
710,736 |
803,871 |
Obecnie zarząd portu prowadzi duże inwestycji mające na celu zwiększenie możliwości przeładunkowych. Głównym celem jest pozwolenie na wpływanie do portu większym jednostkom. Dzięki temu w Gdyni wzrośnie przede wszystkim ilość kontenerów.
Zachodniopomorski port z najlepszym wynikiem w swojej historii
Najwyższym wynikiem w swojej historii mogą pochwalić się również współpracujące porty w Szczecinie i Świnoujściu. Tam wzrost rok do roku to 12,5%. W sumie porty obsłużyły o 3,190 mln ton towarów więcej.
Przeładunki w Porcie Szczecin-Świnoujście (tys. ton) |
Grupa towarowa |
2016 |
2017 |
2018 |
Węgiel |
2931 |
2139 |
3440 |
Ruda |
1557 |
2483 |
3226 |
Inne masowe |
2920 |
3077 |
3373 |
Zboże |
2047 |
1462 |
1095 |
Drewno |
7 |
16 |
76 |
Drobnica |
12349 |
12870 |
13431 |
Ropa i przetwory |
2302 |
3378 |
3973 |
Suma |
24113 |
25424 |
28614 |
Kontenery (tys. TEU) |
90,869 |
93,579 |
81,451 |
Zarząd Portów prognozuje, że tendencja wzrostowa powinna utrzymać się w 2019 roku (
więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).