Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Poprawa: Produktywność otworów jest stosunkowo niska jak na standardy złóż łupkowych

Dalej Wstecz
Data publikacji:
22-04-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ww / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Poprawa: Produktywność otworów jest stosunkowo niska jak na standardy złóż łupkowych
Paweł Poprawa / fot. Włodzimierz Włoch
- Obserwowaliśmy dotąd wycofanie się z Polski dwóch firm prowadzących poszukiwania gazu łupkowego - ExxonMobil i Talisman. Obie firmy wycofały się po wykonaniu kilku odwiertów poszukiwawczych i analizie uzyskanych wyników – przypomina w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Paweł Poprawa, ekspert w dziedzinie geologii złóż gazu niekonwencjonalnego w Polsce z Instytutu Studiów Energetycznych.

- Wszystkie dotychczas uzyskane w Polsce wyniki wierceń z jednej strony potwierdzają, że koncepcja zakładająca występowanie gazu ziemnego czy ropy naftowej była słuszna, jednakże przeprowadzone testy produkcyjne wykazują, że produktywność poszczególnych otworów jest stosunkowo niska jak na standardy złóż łupkowych. W każdej firmie istnieje wewnętrzna konkurencja projektów poszukiwawczych, a projekty o niższych perspektywach niż pozostałe są stopniowo zamykane. Sądzę, że w przypadku zarówno ExxonMobil, jak i Talisman polski projekt okazał się mniej perspektywiczny niż inne realizowane równolegle prace poszukiwawcze – tłumaczy Poprawa.

Jak wyjaśnia ekspert, najważniejszy techniczny problem, stwierdzony w Polsce w trakcie prac poszukiwawczych, stanowi nie tyle niska zawartość gazu czy ropy w skale, co niewielka jego ilość przypływająca z pojedynczego otworu na powierzchnię.

- Można powiedzieć, że istniejące technologie wydobycia gazu niezbyt dobrze się w naszych warunkach sprawdzają. Pozostawia to jednak nadzieję, że przy pewnej dozie innowacyjności technologię uda się do naszych warunków dostosować. Niemniej jednak nie każda firma zdecyduje się czekać na postęp technologiczny, czy w niego inwestować, zwłaszcza jeśli ma dostępne alternatywne, łatwiejsze cele poszukiwawcze. Przy ocenie dotychczasowych wyników prac poszukiwawczych istotnym zastrzeżeniem jest to, że ilość wykonanych otworów - około 40 - jest jeszcze niewystarczająco duża dla łącznej oceny potencjał naszego basenu, a ilość testów złożowych jest jeszcze mniejsza - 8 szczelinowanych otworów pionowych i zaledwie 3 szczelinowane otwory poziome. Możemy więc przyjmować, że reprezentatywność wyników tych prac wciąż jest bardzo ograniczona – uważa Poprawa.

Ekspert zwraca również uwagę na to, że w przypadku złóż gazu i ropy w łupkach wątek technologiczny ściśle się wiąże się z aspektem ekonomicznym. Poprawa wyjaśnia, że w tego typu złożach istniej ścisła zależność kosztów wydobycia gazu od jednostkowych kosztów wykonania pojedynczego otworu, a także ścisła zależność wielkości przychodów od wielkości wydobycia węglowodorów z pojedynczego otworu. W efekcie przy niskiej produktywności otworów i wysokich kosztach ich wykonywania w Polsce komercyjność wydobycia gazu i ropy z łupków staję się obecnie problematyczna. - Liczmy jednak na to, że kolejne prace poszukiwawcze udokumentują obecność lepszych złożowo lokalizacji w basenie, niż te dotychczas testowane. Równolegle liczymy na to, że uda się znacząco obniżyć koszty wierceń – mówi ekspert z Instytutu Studiów Energetycznych.

 

 

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5