Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Rotterdam ze spadkami w I półroczu i zapowiedzią inwestycji

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-08-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/seatrade-maritime.com/porttechnology.org

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Rotterdam ze spadkami w I półroczu i zapowiedzią inwestycji
fot. Wikimedia CC BY–SA 3.0.
Największy port morski w Europie odnotował spadek przeładunku towarów w pierwszej połowie 2020 r. o 9,1 proc., licząc rok do roku. Wynik na poziomie 218,9 mln ton nie jest jednak złym rezultatem. Warto przypomnieć, że pierwsze półrocze 2019 roku było pod względem przeładunku rekordowe w całej historii rotterdamskiego portu. 

W swojej prognozie władze portu podają, że do końca 2020 roku spodziewane jest „ostrożne ożywienie” statystyk. Nie oznacza powrotu do wzrostów, ale wyhamowanie spadków. Tę tendencję dało się zaobserwować pod koniec półrocza. W swoim komunikacie zarządcy niegdysiejszego lidera światowych rankingów tyczących się przeładunku przyznają, że te optymistyczne dane nie mogą przesłonić faktu, że pandemia wirusa z Wuhan zdominowała in minus 2020 rok. Zwraca się uwagę, że kolejnym zagrożeniem dla gospodarki, a tym samym i ilości towarów krążących po świecie, jest niewiadoma, jaką stanowi wciąż niezawarte porozumienie handlowe pomiędzy Wielką Brytanią a Unią Europejską. Sygnały płynące z Brukseli, Londynu i innych najważniejszych stolic Starego Kontynentu każą poważnie brać pod uwagę, że takowe nie zostanie zawarte.

Jak na razie port w Rotterdamie zaliczył gwałtowny spadek przeładunków w pierwszych sześciu miesiącach tego roku. Szczególnie ucierpiały przeładunki ładunków masowych suchych, które zaliczyły zjazd o 19 punktów procentowych. Największe tąpniecie statystyk zaliczyły stal (22 proc.) i węgiel (34 proc.). – Huty stali, które korzystają z portu w Rotterdamie, produkują znacznie mniej niż zwykle. Popyt na stal gwałtownie spadł od marca w wyniku przestojów produkcyjnych w przemyśle motoryzacyjnym i budownictwie – informują władze portu.

Tylko nieco lepiej miały się dane tyczące się ładunków masowych mokrych. Przeładowano ich w I półroczu 2020 roku 99,8 mln ton, to o 10 mln ton mniej niż przed rokiem. To oznacza 9-procentową redukcję. Najgorzej się miał sektor produktów ropopochodnych, głównie olej opałowy, którego przeładowano w Rotterdamie w omawianym okresie o 22 proc. mniej niż dwanaście miesięcy wcześniej.

Patrząc na spadki pod kątem wolumenu kontenerów, to mówimy o 7-procentowych stratach. lepiej to wygląda w ujęciu TEU, bo to tylko 3 proc. Władze portu podały, że aż 20 proc. operacji przewidzianych na maj i czerwiec zostało odwołanych przez armatorów. Straty częściowo „zasypało” zawijanie do Rotterdamu większych jednostek. Choćby takich jak HMM Algeciras legitymującego się ładownością wynoszącą 23 964 TEU, która czyni ten statek obecnie największym kontenerowcem świata.

– Negatywny wpływ gospodarczy pandemii Covid-19 jest odczuwalny na całym świecie. Nie powinno zatem dziwić, że wolumeny przeładunków w ostatnich sześciu miesiącach były znacznie niższe niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Z drugiej strony, wolumeny przeładunków w drugim kwartale okazały się lepsze niż początkowo oczekiwano – podsumował Allard Castelein, dyrektor generalny zarządu portu w Rotterdamie. – Niemniej siedzenie i bierne przyglądanie się temu co się dzieje leży w naturze Rotterdamu. Dlatego Zarząd Portu przeprowadził przegląd, aby określić, które inwestycje publiczno-prywatne można przyspieszyć. W ten sposób rząd Holandii i port w Rotterdamie mogą połączyć siły, aby wspierać zrównoważony rozwój gospodarki, jednocześnie dając jej ożywienie – dodał człowiek zasiadający w najważniejszym fotelu zarządu portu. Władze obiektu nie ukrywają, że wieloletnia prosperity pozwoliła zgromadzić kapitał, który teraz zostanie zainwestowany w infrastrukturę i modernizację. Chodzi o budowę nowych linii kolejowych i parkingów dla tirów oraz, transformację energetyczną i cyfryzację.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Lipiec kolejnym miesiącem wzrostu w portach Szczecin i Świnoujście

Intermodal i logistyka

Lipiec kolejnym miesiącem wzrostu w portach Szczecin i Świnoujście

Magdalena Romanowska 01 sierpnia 2021

Port Gdańsk ze spadkami, ale w czołówce portów europejskich

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk z 8-proc. spadkiem po I kwartale 2020 roku

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Biznes i przemysł

Jak obecnie radzi sobie branża transportowa

Magdalena Chajzler 13 lipca 2022

Grupa Lufthansy odwoła 33 tysiące lotów. Inne linie również anulują

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Lipiec kolejnym miesiącem wzrostu w portach Szczecin i Świnoujście

Intermodal i logistyka

Lipiec kolejnym miesiącem wzrostu w portach Szczecin i Świnoujście

Magdalena Romanowska 01 sierpnia 2021

Port Gdańsk ze spadkami, ale w czołówce portów europejskich

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk z 8-proc. spadkiem po I kwartale 2020 roku

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5