Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port Szczecin: Kluczowe jest pogłębienie dojścia

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
25-05-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port Szczecin: Kluczowe jest pogłębienie dojścia
fot. włodi, lic. CC BY-SA 2.0
Najważniejszą inwestycją w portach w Szczecinie i Świnoujściu będzie pogłębienie istniejących torów wodnych, dzięki czemu oba obiekty będą mogły przyjąć statki o znacznie większych niż obecnie gabarytach. Dla rozwoju żelugi istotne są także prace wykonywane na kolejowej tzw. magistrali nadodrzańskiej.

– Istotnym ograniczeniem jest dla nas głębokość 67-kilometrowego toru wodnego łączącego port w Szczecinie z morzem – mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach Marek Trojnar, szef Biura Strategii i Rozwoju Portów Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Stwierdził przy tym, że choć zauważalny jest wzorst skali przeładunków w Szczecinie, nie cechuje się on tak dużą dynamiką jak w przypadku innych portów w Polsce. Głębokość techniczna toru wynosi obecnie wynosi 10,5 m. – To stanowczo za mało – ocenił prelegent.

Flota małych statków będzie się stopniowo kurczyć

Zgodnie z przewidywaniami ZMPSiŚ coraz bardziej kurczyć ma się flota statków, które będą mogły pokonywać tak płytkie odcinki. Już dziś jest ich stosunkowo niewiele i stanowią najbardziej zaawansowaną wiekowo grupę we flotach armatorów operujących na Bałtyku. – Zamówienia na tego typu statki w stoczniach na całym świecie są przy tym śladowe – podkreślał Marek Trojnar.

Toczą się więc już prace, które mają doprowadzić do pogłębienia toru do 12,5 m. – To nie jest wciąż zbyt dużo, ale jest to zmiana zasadnicza, bo pozwoli nam obsługiwać statki o nośności (DWT) do 40 tys. ton. (dziś tylko do 20 tys. ton) – ocenił Marek Trojnar. To ma zaś umożliwić prowadzenie przewozów nie tylko w relacjach z Morzem Północnym, ale także i oceanicznych. Pogłebieniu toru towarzyszą prace dotyczące modernizacji nabrzeży.

Głębokość dojścia do portu w Świnoujściu także jest zbyt mała

– Nie jesteśmy zadowoleni także z dzisiejszej głębokości dojścia do Świnoujścia – podkreślał panelista. Wykorzystywany dziś tor ma 14,5 m głębokości i nie jest możliwe już jego dalsze pogłębianie. – W naszej strategii jest więc już [stworzenie dojścia o głębokości] 17,5 m na podejściu północnym – mówił prelegent (obecnie statki kierowane są podejściem zachodnim, które biegnie przez wody terytorialne Niemiec). – Osiągnięcie tej głębokości sprawiłoby, że port w Świnoujściu mógłby obsługiwać największe statki, jakie mogą wpływać na Morze Bałtyckie – dodał.

– Oczywiście to wymaga czasu, najpierw trzeba bowiem skończyć tor do Szczecina – tłumaczył Marek Trojnar. Innymi istotnymi zdaniem prelegenta inwestycjami dotyczącymi świnoujskiego portu są rozbudowa terminala LNG obejmująca zarówno część lądową, jak i morską (obecnie toczą się przygotowania) i poprawa stanu technicznego tras kolejowych E59 i C-E59. Podkreślił on, że w ostatnich latach nastąpiła już bardzo wyraźna poprawa dostępu do portów od strony lądu. – Bardzo ważną dla nas sprawą jest natomiast most kolejowy w Podjuchach. Nie zapadły jeszcze decyzje, co z nim będzie. To o tyle istotne, że kwestią jest tu także likwidacja bardzo poważnych utrudnień dla żeglugi śródlądowej – ocenił.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szczecin i Świnoujście: 2020 rok był czasem ofensywy inwestycyjnej

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: 2020 rok był czasem ofensywy inwestycyjnej

Aleksander Domański 01 stycznia 2021

Operatora nowego terminalu w Świnoujściu poznamy na początku 2021 r.

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Wciąż rosną przeładunki

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Wciąż rosną przeładunki

Aleksander Domański 26 listopada 2020

Zachodniopomorskie: Czy Via Baltica zaszkodzi portowi w Szczecinie?

Drogi i autostrady

Dariusz Słaboszewski: Porty są barometrem gospodarki krajowej

Intermodal i logistyka

Kto zostanie prezesem zarządu Portu Szczecin i Świnoujście?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Szczecin i Świnoujście: 2020 rok był czasem ofensywy inwestycyjnej

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: 2020 rok był czasem ofensywy inwestycyjnej

Aleksander Domański 01 stycznia 2021

Operatora nowego terminalu w Świnoujściu poznamy na początku 2021 r.

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Wciąż rosną przeładunki

Intermodal i logistyka

Szczecin i Świnoujście: Wciąż rosną przeładunki

Aleksander Domański 26 listopada 2020

Zachodniopomorskie: Czy Via Baltica zaszkodzi portowi w Szczecinie?

Drogi i autostrady

Dariusz Słaboszewski: Porty są barometrem gospodarki krajowej

Intermodal i logistyka

Kto zostanie prezesem zarządu Portu Szczecin i Świnoujście?

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5