Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Port w Hamburgu: Żegluga częściowo zastąpi kolej

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-07-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ railfreight.com/ logistyka.rp.pl

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Port w Hamburgu: Żegluga częściowo zastąpi kolej
fot. Hafen Luftbild
Żegluga śródlądowa będzie wykorzystywana do pokonywania drogi między portem w Hamburgu a Brunszwikiem. Ten środek transportu zastąpi kolej, która była do tej pory odpowiadała za przewozy na tej trasie. Zostało to uzgodnione w poniedziałek 13 lipca przez operatorów portów Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) i Hafenbetriebsgesellschaft Braunschweig. 

Celem tego działania jest promowanie żeglugi w transporcie kontenerowym między Hamburgiem a portem śródlądowym w Dolnej Saksonii. To istotne, bo Hamburg określa się mianem największego portu kolejowego w Europie. Częściowe zastąpienie wykorzystywania dróg żelaznych przerzuceniem towarów na wody śródlądowe jest wyjściem naprzeciw działaniom choćby Rady Unii Europejskiej, która promuje ten środek transportu jako wydajny, bezpieczny i zrównoważony. Ma on się znacznie przyczynić się do łagodzenia negatywnych skutków powodowanych przez sektor transportu. Chodzi oczywiście głównie z walką z ocieplaniem się klimatu.

Międzynarodowe Forum Transportu (ITF) szacuje, że do 2050 roku globalne zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie o 226 proc., związane z tym emisje CO2 zwiększą się o 118 proc., a przewóz towarów będzie generował niemal tyle samo zanieczyszczeń co ruch pasażerski. Największy wzrost popytu przypadnie na sektor lotniczy (363 proc.), śródlądowy transport wodny (265 proc.) i fracht morski (245 proc.), który w połowie stulecia będzie obsługiwał ponad 74 proc. światowego handlu. Powiększą się także globalne przewozy drogowe (197 proc.) i kolejowe (134 proc.). Procentowy udział emisji z międzynarodowego transportu towarowego w globalnej puli CO2 pochodzącej z całego transportu zwiększy się z obecnych 36 do 48 proc. w połowie wieku. W związku z tym wszystkim, jeśli myśli się realnie o walce z emisją gazów cieplarnianych, trzeba dążyć do zastąpienie, gdzie się da, mniej „przyjaznych” naszej planecie form transportu tymi, choć w nieco mniejszym stopniu uciążliwymi dla Ziemi. Ruch portów w Hamburgu i Brunszwiku należy rozumieć jako krok właśnie w tym kierunku.

Transport w głębi lądu oparty na kolei jest jedną z mocnych stron portu położonego niedaleko ujścia Łaby. Jednak ta przewaga konkurencyjna często nie może być wykorzystana na krótkich trasach. Odległość między Hamburgiem a Brunszwikiem, około 180 kilometrów, jest zbyt krótka dla pociągu. Żegluga śródlądowa jest atrakcyjną alternatywą dla transportu samochodowego na tej trasie. Czas tranzytu drogą wodną wynosi około 24 godzin.

– Hamburg i Brunszwik mają doskonałe połączenia przez rzekę Łabę, kanał boczny tej rzeki i kanał Mittelland – powiedział członek zarządu HHLA Jens Hansen. Wskazał on, że w zeszłym roku drogą wodną przewieziono 70 000 standardowych kontenerów między Hamburgiem a Brunszwikiem, oszczędzając około 40 000 przejazdów ciężarówkami. – Aby przenieść dodatkowy wolumen transportu na przyjazny dla środowiska przewóz śródlądowy, chcemy współpracować z portem Braunszwiku w celu opracowania nowych koncepcji transportowych dla firm zainteresowanych spedycją towarów – dodał Hansen.

W tej chwili istnieje siedem rejsów śródlądowymi drogami wodnymi między Hamburgiem a Brunszwikiem tygodniowo. Teraz liczba to ulegnie zwiększeniu, choć brak obecnie szczegółów. HHLA oświadczył jednak, że trwają rozmowy z innymi portami śródlądowymi w sprawie zawarcia podobnych porozumień strategicznych jak z portem w Brunszwiku.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Intermodal i logistyka

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Roman Czubiński 22 sierpnia 2022

Ren wysycha. Niemiecka logistyka szoruje po dnie

Intermodal i logistyka

Ren wysycha. Niemiecka logistyka szoruje po dnie

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2022

Kujawsko-pomorskie: Prom wiślany w budowie

Drogi i autostrady

Węgiel popłynął Kanałem Gliwickim

Intermodal i logistyka

Węgiel popłynął Kanałem Gliwickim

inf. pras. 17 stycznia 2019

Dolnośląskie: Jeden chętny do modernizacji śluzy na Odrze w Ratowicach

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Intermodal i logistyka

Rumunia: Susza na Dunaju blokuje transport

Roman Czubiński 22 sierpnia 2022

Ren wysycha. Niemiecka logistyka szoruje po dnie

Intermodal i logistyka

Ren wysycha. Niemiecka logistyka szoruje po dnie

Łukasz Malinowski 16 sierpnia 2022

Kujawsko-pomorskie: Prom wiślany w budowie

Drogi i autostrady

Węgiel popłynął Kanałem Gliwickim

Intermodal i logistyka

Węgiel popłynął Kanałem Gliwickim

inf. pras. 17 stycznia 2019

Dolnośląskie: Jeden chętny do modernizacji śluzy na Odrze w Ratowicach

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5