Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Porty do ministra Nowaka: PLK doprowadzi do ogromnych strat portów i operatorów kolejowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
03-09-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Porty do ministra Nowaka: PLK doprowadzi do ogromnych strat portów i operatorów kolejowych
fot. Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA
Całkowity paraliż działalności terminali masowych, odszkodowania za nieterminowe dostarczanie towarów, drastyczny spadek przeładunków i utrata miejsc pracy – to według władz portów morskich, terminali portowych oraz operatorów kolejowych grozi przy znaczącym zmniejszeniu dostępności kolejowej do portów, jaką powodują prace modernizacyjne przeprowadzane przez PKP PLK. Branża wystosowała do ministra transportu Sławomira Nowaka list, w którym apeluje o interwencję.

27 sierpnia Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz operatorzy terminali portowych i inne firmy obsługujące ruch ładunków przez Port Gdynia otrzymały informację o drastycznym ograniczeniu w okresie od dnia 3 września do 8 grudnia 2012 roku przepustowości pociągów towarowych na odcinku Gdynia - Gdańsk — Pruszcz Gdański (linie nr 9 i 202) oraz całkowitym zamknięciu w tym samym czasie linii kolejowej Gdynia — Kościerzyna (linia nr 201). Przyczyną ograniczeń są prowadzone w tym samym czasie na obu liniach roboty modernizacyjne.

 

„Ograniczenie przepustowości o ponad 50% w stosunku do wykorzystywanych obecnie oznacza, że mniej niż połowa ładunków transportowanych dotychczas koleją do i z Portu Gdynia będzie mogła zostać obsłużona. W praktyce oznacza to całkowity paraliż działalności terminali masowych, dla których transport kolejowy nie ma alternatywy. Dla terminali kontenerowych, które od lat zgodnie z unijną i krajową polityką transportową pracowały nad zwiększeniem udziału transportu kolejowego, ograniczenie to nie tylko będzie ogromnym utrudnieniem w obsłudze ładunków, ale też spowoduje zaprzepaszczenie dotychczasowych osiągnięć w rozwoju przewozów intermodalnych. Obecnie, w większości terminali portowych, udział kolei w obsłudze ładunkowej wynosi od 40 do 70%. Nie da się utrzymać tego poziomu przewozów przy tak drastycznym ograniczeniu dostępu kolejowego do portu.” – czytamy w liście.

 

- Do Gdyni będzie mogło dobowo wjechać maksymalnie 10 pociągów towarowych (realnie prawdopodobnie tylko osiem). Tymczasem obecnie tylko na potrezby terminali kontenerowych wykorzystywanych jest siedem. To się nazywa paraliż! - komentuje pracownik jednego z terminali.


Przewozy kolejowe najczęściej są wykorzystywane do obsługi długoterminowych kontraktów z dużymi międzynarodowymi koncernami, takimi jak General Motors, Ikea, Siemens czy Bosch działających zgodnie z zasadą „just in time”. Brak możliwości terminowego wywiązania się z zawartych z nimi umów, jak wskazują sygnatariusze listu, będzie skutkował dla poszczególnych firm obowiązkiem zapłaty wysokich kar umownych i spowoduje trwałą utratę, trudnej do oszacowania części ładunków. „Ponieważ te same ograniczenia, w tym samym czasie, choć w mniejszym zakresie, dotkną tez Portu Gdańsk, najprawdopodobniej będzie to utrata ładunków na rzecz konkurencyjnych portów zagranicznych. W efekcie nastąpi ogólny spadek przeładunków i przychodów kilkudziesięciu firm funkcjonujących dzięki usługom na rzecz portu. Oczywistym efektem może być również likwidacja jakiejś liczby miejsc pracy.” – alarmują władze spółek działających na terenie portów i zarządcy portów.

„Zdajemy sobie sprawę z konieczności modernizacji infrastruktury kolejowej oraz trudności i uwarunkowań wynikających choćby z konieczności wykorzystania do końca 2013 roku przeznaczonych na ten cel funduszy unijnych. Tym niemniej nie możemy się pogodzić z faktem, ze w okresie tych samych kilku miesięcy realizowane mają być prace na obu, prowadzących do Portu Gdynia, liniach kolejowych.” – czytamy w liście.

 

Sygnatariusze listu proponują ministrowi przeanalizowanie możliwości uniknięcia tej sytuacji poprzez np. przewożenie w czasie robót na linii 201 Gdynia –Kościerzyna, a- jeśli nie byłoby to możliwe ze względu na zawarte umowy lub inne uwarunkowania - podjęcie przynajmniej działań organizacyjnych, które zmniejszyłyby negatywne skutki omawianych ograniczeń. Niwelowanie negatywnych konsekwencji obejmować miałoby wyeliminowanie lub skrócenie do minimum nocnych przerw dla ruchu pociągów towarowych na odcinku Gdynia – Gdańsk, ograniczenie ilości pociągów dalekobieżnych na tym odcinku poprzez kończenie ich trasy w Gdańsku i organizację dla pasażerów transportu zastępczego oraz zapewnienie uznawalności ich biletów przez SKM, ponadto - ograniczenie ilości pociągów regionalnych na odcinku Gdynia - Gdańsk poprzez ich przekierowanie na tory Szybkiej Kolei Miejskiej, a także podjęcie działań dyscyplinujących wykonawców robót w celu skrócenia terminów ich wykonania, a przynajmniej zapobieżenia opóźnień, które są stałym elementem podobnych przedsięwzięć. Dodatkowo przedstawiciele branży portowej i intermodalnej proponują obniżenie przez PLK PKP opłat za korzystanie z infrastruktury dla tras objazdowych przez Słupsk (dłuższych o około 200 km) do poziomi; nie wyższego niż dla tras przez Gdańsk czy Kościerzynę.

 

Firmy działające na terenie Portu Gdynia zapewniają, że przygotowują się do wykorzystania wszelkich dostępnych rozwiązań organizacyjnych, takich jak praca w nocy oraz soboty, niedziele i 1 święta oraz wykorzystanie tras zastępczych przez Słupsk, Szczecinek i Starogard Szczeciński, aby zminimalizować negatywne skutki zaistniałej sytuacji.

Pod listem podpisały się: Zarząd Portu Morskiego Gdynia, BCT – Bałtyckiego Terminala Kontenerowego, Gdynia Cointainer Terminal, MTMG – Morskiego Terminala Masowego Gdynia, BTDG - Bałtyckiego Terminala Drobnicowego Gdynia, Bałtyckiego Terminala Zbożowego, Bałtyckiej Bazy Masowej, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki, Rady Interesantów Portu Gdynia, PKP Cargo Północny Zakład Spółki, CTL Północ, PCC Intermodal oraz ATC Rail.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Biznes i przemysł

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Rafał Dybiński 27 sierpnia 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Biznes i przemysł

Praga: Ponad 1,5 mln pasażerów w lipcu. Nowe kierunki w cieniu Grecji

Rafał Dybiński 27 sierpnia 2023

Brak pieniędzy z KPO. Co z rozbudową portu w Ustce?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5