Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Powstanie centrum przeładunkowe w Białej Podlaskiej?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

jar

Data publikacji:
11-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Powstanie centrum przeładunkowe w Białej Podlaskiej?
fot. Rafał JasińskiKadr z terenu "Suchego Portu" w Małaszewiczach
Na bialskiej podstrefie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej zapowiadane jest powstanie terminalu przeładunkowego. Jeśli powiedzie się zakładane przedsięwzięcie, to do położonego na tzw.” Nowym Jedwabnym Szlaku” obiektu ładunki będą docierały po nowych drogach, torach kolejowych (normalnym i szerokim) oraz drogą lotniczą.

Bialska podstrefa ekonomiczna

W końcówce ubiegłego roku do Pomorskiej SSE włączono teren położony we wschodniej części Białej Podlaskiej. Zajmuje on obszar o powierzchni ok. 94 ha. Pod względem komunikacyjnym jest on położony w bardzo dogodnym miejscu – przylega do lądowiska, a w jego bezpośrednim sąsiedztwie przebiega linia kolejowa nr 2 Warszawa – Terespol, wchodząca w skład międzynarodowego korytarza transportowego E20. Realne, po wpisaniu inwestycji do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do roku 2025, jest przedłużenie autostrady A2 do Białej Podlaskiej, do której dojazd z terenu strefy ekonomicznej ma zapewnić droga lokalna, stanowiąca jednocześnie wschodnią obwodnicę miasta.

Do zainwestowania na terenie bialskiej podstrefy dążą zarówno władze rządowe jak i samorządowe. Pożądaną inwestycją jest budowa centrum przeładunkowego. - W 2017 roku dzięki współpracy miasta z rządem na terenie byłego lotniska wojskowego otwarta została podstrefa Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Planowane jest połączenie jej obwodnicą wschodnią z drogą krajową nr 2 i do autostrady, która wkrótce powstanie. Samorząd Białej Podlaskiej rozmawia z wieloma inwestorami, którzy wkrótce rozpoczną swoją działalność. W ramach tzw. "nowego Jedwabnego Szlaku" Ministerstwo Budownictwa i Infrastruktury myśli o ulokowaniu tutaj portu przeładunkowego. Wspieramy ten pomysł i będziemy zabiegać o tę inwestycję – poinformował „Rynek Infrastruktury” Michał Trantau, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Białej Podlaskiej.

Planowane przedsięwzięcie

Jak zapowiedzieli przedstawiciele kilku instytucji, na terenie bialskiej podstrefy Pomorskiej SSE planowana jest budowa ogromnego, odpowiednio wyposażonego (m.in. w utwardzone place, hale magazynowe, urządzenia przeładunkowe) centrum przeładunku kontenerów. Jego atutem jest dogodny dostępem do infrastruktury drogowej i kolejowej. Miałby on obsługiwać ładunki transportowane ze wschodu (głównie z Chin) do Polski i Europy Zachodniej. Do Białej Podlaskiej miałyby docierać głównie drogą kolejową po wspomnianym Nowym Jedwabnym Szlaku. Tutaj następowałby przeładunek towarów ze składów poruszających się po szerokim torze na inne środki transportu. Dalej przemieszczane będą transportem samochodowym po m.in. wspomnianej autostradzie i mającej przebiegać w niedalekiej odległości Via Carpatia. Możliwe byłoby wykorzystanie transportu kolejowego, z wykorzystaniem zmodernizowanej infrastruktury linii nr 2, która w odległym o 50 km Łukowie będzie łączyła się z tworzoną tzw. Magistralą Wschodnią. Przedsięwzięcie ma również ułatwiać eksport polskich produktów do Chin.

Do realizacji zamierzenia niezbędna jest budowa linii szerokotorowej z rejonu Małaszewicz do Białej Podlaskiej o długości ponad 20 km. Jak poinformowała lokalne „Wspólnota Bialska” z 25 lipca 2017 r. zakłada się, że budowa jednotorowej (z mijanką) "drogi żelaznej" o rozstawie szyn 1520 mm ma kosztować kilkanaście mln zł. Planowane jest także wykorzystywanie drogi lotniczej – istniejące lądowisko ma być rozbudowane. Jak podał Puls Biznesu, szacunkowy koszt całego przedsięwzięcia ma wynieść ok. pół mld zł, z czego większą część (300 mln zł) pochłoną prace przy budowie lotniska.

Szczegółów brak

Planowane przedsięwzięcie nasuwa pewne pytania. Kluczowe wydają się być źródła finansowania inwestycji. W tym kontekście wzmiankowane były fundusze azjatyckie oraz europejskie. Interesującym zagadnieniem są również szacunki do do wielkości ładunków, które mogłaby być przeładowywane w planowanym terminalu. Ciekawy pomysłem jest przedłużenie linii szerokotorowej z „suchego portu” w Małaszewiczach do Białej Podlaskiej. Jednak rodzą się pytania o jej przebieg - czy wytyczona by została po pasie gruntu linii kolejowej nr 2, a może poprowadzona byłaby po nowym śladzie. Ponadto czy byłaby to linia wchodząca do zasobu PKP Polskie Linie Kolejowe, czy raczej byłaby to bocznica odchodząca od publicznej sieci kolejowej w rejonie Małaszewicz. Takie pytania zostały wysłane do jednostki zarządzającej Pomorską SSE, jednak mimo monitów „Rynek Infrastruktury” nie doczekał się na nie odpowiedzi.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Nowe połączenie drogowe CEVA Logistics na trasie Chiny – Pakistan

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Biznes i przemysł

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Jabłoński: Trzy gałęzie transportu w łódzkim centrum logistycznym

Drogi i autostrady

E-commerce coraz bardziej wszechstronne

Drogi i autostrady

E-commerce coraz bardziej wszechstronne

Łukasz Kuś 04 czerwca 2016

Zobacz również:

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

Inżynieria i innowacje

Nowy magazyn w pobliżu krakowskiego lotniska

inf. pras. 08 września 2023

Nowe połączenie drogowe CEVA Logistics na trasie Chiny – Pakistan

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Intermodal i logistyka

Gdańsk: Nowa droga w rejonie Baltic Hub

Mikołaj Kobryński 07 września 2023

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Biznes i przemysł

InPost szybko rośnie na rynkach zagranicznych

Mikołaj Kobryński 06 września 2023

Jabłoński: Trzy gałęzie transportu w łódzkim centrum logistycznym

Drogi i autostrady

E-commerce coraz bardziej wszechstronne

Drogi i autostrady

E-commerce coraz bardziej wszechstronne

Łukasz Kuś 04 czerwca 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5