Partner serwisu
Intermodal i logistyka

PPP: Zadbajmy o dobry klimat i otoczenie prawne

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
26-02-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
PPP: Zadbajmy o dobry klimat i otoczenie prawne
fot. yochim, sxc.hu
Wobec niedalekiego zmniejszenia puli dostępnych środków unijnych konieczne jest większe otwarcie inwestorów publicznych na przedsięwzięcia wspólne z partnerami prywatnymi – uważa zastępca przewodniczącego sejmowej Komisji Infrastruktury poseł Stanisław Żmijan. Jak dodaje członek zarządu Warbud SA Mirosław Józefczuk, potrzebne są rozwiązania prawne ułatwiające inwestycje liniowe w takiej formule także na dłuższych niż dotąd odcinkach.

Tematem dyskusji podczas zorganizowanej przez Executive Club konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo” było finansowanie inwestycji po ograniczeniu puli dostępnych dla Polski funduszy unijnych. Główne źródła – budżet unijny i krajowy – pozostaną te same. Zmienią się natomiast ich proporcje. – Po 2020 r. poziom funduszy unijnych będzie on niższy. Powodem będzie, po pierwsze, zmniejszenie Funduszu Spójności, po drugie – opuszczenie UE przez Wielką Brytanię. Pomoc nie zmaleje jednak do zera – stwierdził Żmijan.

Czy powstanie „Fundusz Brytyjski”?

Jak dodał, można spodziewać się, że Wielka Brytania mimo wyjścia z UE nadal w jakimś stopniu będzie wspierać Polskę finansowo. – Brytyjczycy mają interes w tym, by nadal pozostawać z Unią w relacjach. Realizowaliśmy już zadania z funduszy szwajcarskich czy norweskich – argumentował. Zdaniem posła Wielka Brytania – mając na względzie własne interesy gospodarcze – prawdopodobnie także wypracuje własny model wspierania rozwoju infrastruktury w państwach niebędących płatnikami netto w UE.

Osobną kwestią jest lepsze wykorzystanie możliwości budżetu krajowego. Jedną z opcji jest zwiększenie udziału akcyzy w finansowaniu dróg. – Taką możliwość rozważano też zresztą jeszcze przed wejściem Polski do UE – przypomniał wiceprzewodniczący komisji. Jak dodał, nie powinno się jednak zanadto podnosić bezpośrednich opłat za przejazd, by ruch nie przeniósł się masowo na równoległe ciągi bezpłatne.

PPP wraz z powierzeniem zarządzania?

Z tezą, że środków unijnych po 2020 r. będzie mniej, zgodził się członek zarządu Warbud SA Mirosław Józefczuk. Swoją wypowiedź poświęcił przede wszystkim jednej z alternatywnych możliwości finansowania rozwoju infrastruktury, jaką jest partnerstwo publiczno-prywatne. – Pamiętam, że w roku 2006 i 2007 byliśmy w Niemczech, wizytując naszą spółkę-siostrę, zajmującą się głównie inwestycjami PPP. Powiedziano nam jasno, że dopóki w Polsce będzie do wykorzystania istotna pula środków unijnych, samorządom nie będzie się chciało ani opłacało sięgać po inne, bardziej skomplikowane instrumenty finansowe. Przez kilkanaście lat rzeczywiście tak właśnie się działo – powiedział Józefczuk.

Teraz jednak, jego zdaniem, nadchodzi moment, w którym zacznie być potrzebny większy wysiłek ze strony samorządów. – Będą one musiały sięgnąć po inne środki, między innymi właśnie z PPP. Jest to bardzo interesująca platforma do finansowania zarówno inwestycji kubaturowych, jak i liniowych. Jeśli chodzi o te ostatnie, musimy jednak wypracować pakiet rozwiązań, by mogły być stosowane także na dłuższych odcinkach – zaznaczył. Formuła PPP, w ocenie przedstawiciela Warbudu, bardzo dobrze nadaje się do sięgania przez administrację publiczną nie tylko po środki prywatne, ale i po prywatny know-how (partner prywatny może np. zarządzać obiektem przez określony czas po jego oddaniu do użytku). – Można spodziewać się, że w takim wypadku wzrośnie także efektywność zarządzania – dodał.

– W całkowitym bilansie całej inwestycji (projektowania, finansowania, budowy i zarządzania) często okazuje się, że jest ona tańsza, niż finansowana tylko ze środków publicznych. W Niemczech mówi się, że różnica ta wynosi ok. 20%. Wierzę, że PPP będzie wykorzystywane w Polsce coraz częściej, przede wszystkim pod presją braku środków – przekonywał Józefczuk. Zwrócił także uwagę na model PPP hybrydowego, a więc finansowanego w części przez środki unijne. – Jest on już stosowany w Polsce i myślę, że będzie wybierany coraz chętniej – stwierdził.

Oczyścić atmosferę

Według członka zarządu Warbudu firma jest przygotowana do prowadzenia inwestycji w takim modelu. – Już 4 lata temu podjęliśmy decyzję o wejściu w ten segment rynku. Mamy pracowników z doświadczeniem w realizowaniu inwestycji w formule PPP. Prowadzimy obecnie dwa takie przedsięwzięcia – w Nowym Sączu i w gminie Wiązowna. Przygotowujemy się do tego w sposób bardzo praktyczny: zaczęliśmy od niewielkich projektów. Przy każdej realizacji na kolejnym etapie usiłujemy korygować to, co naszym zdaniem nie wyszło, i przenosić do kolejnych to, co się udało – poinformował.

– Co do poszukiwania innych formuł finansowania, przyjęliśmy rozwiązania dla problemów z przygotowaniem inwestycji. Jeśli natomiast chodzi o etap realizacji, mamy jeszcze co robić – przyznał poseł Żmijan. Jak dodał, w zakresie inwestycji punktowych udało się osiągnąć duży postęp. – Sceptycznie patrzę jednak na inwestycje liniowe: nie ma klimatu do złożonego procesu, jakim jest ich realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wprawdzie infrastruktura transportowa nie ma barw politycznych, ale działalność gospodarcza ma także taki aspekt. W momencie, gdy pojęcie patriotyzmu nie funkcjonuje bez słowa „narodowy”, nie ma klimatu do inwestycji w PPP. Mam nadzieję, że wspólnie będziemy to zmieniać. Jest to konieczne – stwierdził.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Biznes i przemysł

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Roman Czubiński 03 sierpnia 2023

Znaczenie PPP wzrośnie po 2020 r.

Drogi i autostrady

Znaczenie PPP wzrośnie po 2020 r.

Łukasz Kuś 25 czerwca 2016

Zachodniopomorskie: Wałcz inwestuje z PPP

Drogi i autostrady

Zachodniopomorskie: Wałcz inwestuje z PPP

Leonard Dolecki 15 września 2015

Jak budować i utrzymywać drogi w formule PPP

Drogi i autostrady

Jak budować i utrzymywać drogi w formule PPP

Alina Sarnacka 11 czerwca 2015

Dolnośląskie przebuduje 315 km dróg w PPP. Jest 10 chętnych

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Biznes i przemysł

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Roman Czubiński 03 sierpnia 2023

Znaczenie PPP wzrośnie po 2020 r.

Drogi i autostrady

Znaczenie PPP wzrośnie po 2020 r.

Łukasz Kuś 25 czerwca 2016

Zachodniopomorskie: Wałcz inwestuje z PPP

Drogi i autostrady

Zachodniopomorskie: Wałcz inwestuje z PPP

Leonard Dolecki 15 września 2015

Jak budować i utrzymywać drogi w formule PPP

Drogi i autostrady

Jak budować i utrzymywać drogi w formule PPP

Alina Sarnacka 11 czerwca 2015

Dolnośląskie przebuduje 315 km dróg w PPP. Jest 10 chętnych

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5