Polska jest zbyt małym graczem na światowym rynku logistycznym, by samodzielnie kształtować łańcuchy dostaw. Na naszą niekorzyść działa – między innymi – rozwój południowych, omijających Polskę nitek Nowego Jedwabnego Szlaku. Do pewnego stopnia można przeciwdziałać temu poprzez bezpośrednie kontakty z podmiotami chińskimi, choć przykład Pireusu pokazuje, że należy zachować przy tym ostrożność – mówił podczas II Pomorskiego Kongresu Transportu Intermodalnego kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni prof. dr hab. Andrzej Grzelakowski.
Uczony podkreślił, że polski transport intermodalny jest elementem globalnego łańcucha dostaw. – Trzeba wobec tego brać pod uwagę to, co dzieje się w innych jego ogniwach. Rynek przewozów kontenerowych się załamuje – mamy do czynienia ze spadkiem popytu na rynkach frachtowych. Polska ma mały udział w rynkach światowych, więc może w mniejszym stopniu odczuwać skutki zakłóceń – ale już jest, i nadal będzie, nimi dotknięta – postawił tezę.
Choć w ostatnich latach pojawiają się postulaty skrócenia szlaków handlowych, restrukturyzacja globalnych łańcuchów dostaw jak dotąd nie nastąpiła. – Kryzys wywołany pandemią COVID-19 i lockdownem wywołał szeroką dyskusję nad offshoringiem. W poprzednich dekadach całe gałęzie przemysłu były przenoszone do krajów zamorskich. Reshoring – czyli odwrócenie tego procesu – nie doszło na razie do skutku, choć władze USA próbowały do tego zachęcać jeszcze za poprzedniej prezydentury. Na razie układ pozostał więc niezmieniony – stwierdził prof. Grzelakowski.
Również na światowym rynku logistycznym wyraźnie widać, że znaczenie Chin jest ogromne. – Dominującym graczem są operatorzy morscy. Kilkunastu największych z nich określa tempo i efektywność przewozów. Kontrolowana przez państwo chińskie korporacja COSCO zajmuje wśród przewoźników morskich czwarte miejsce, jest też członkiem aliansów międzynarodowych. Według koncepcji „Jeden Pas, Jedna Droga” ma ona przejmować udziały w strategicznych punktach łańcucha dostaw w Europie – poinformował profesor. Chiny zainwestowały ogromne środki w kluczowych portach: najbardziej znany przykład to Pireus, w którym COSCO ma ponad 65% udziałów. – Chińczycy dzierżawą też jeden z portów w Turcji, trzy największe porty Hiszpanii, inwestują we Włoszech, Francji i Belgii... – wyliczał.
– COSCO, podobnie jak rosyjski eksport gazu i ropy, nie jest zwykłym biznesem. Jeśli to dostrzeżemy, będziemy mogli odpowiadać na zagrożenie w odpowiedni sposób – zgodził się sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Andrzej Bittel. Jak dodał, w tym celu konieczne jest działanie na różnych polach: rządowym, biznesowym oraz poszczególnych spółek. Uzgodnienie interesów działających na nich różnych grup jest jednak trudne.
Również terminale intermodalne w głębi lądu, takie jak budapeszteński BILK, odgrywają ważną rolę w organizacji przewozów. Konsekwencje dla Polski są jednak negatywne: rozwój południowych nitek Nowego Jedwabnego Szlaku – takich jak te przebiegające przez Włochy, Węgry czy Serbię – zmniejsza ruch przez Małaszewicze, pomniejszając m. in. zyski z opłat celnych dla polskiego budżetu. Odpowiedzią na to zagrożenie jest np. inicjatywa uruchomienia nowego połączenia Chiny – Polska, przeznaczonego specjalnie dla przesyłek e-commerce.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.