Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Przewozy intermodalne krokiem ku ograniczeniu emisyjności transportu towarowego

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-05-2023
Ostatnia modyfikacja:
07-05-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Przewozy intermodalne krokiem ku ograniczeniu emisyjności transportu towarowego
fot. unsplash/Guillaume Bolduc
Uwarunkowania związane z rozwojem przewozów intermodalnych w Polsce były przewodnim tematem poruszonym na debacie poświęconej tematyce dekarbonizacji transportu, która odbyła się podczas tegorocznej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Jak zauważył Dominik Sipiński, analityk ds. infrastruktury i transportu w Polityce Insight, rozwój przewozów intermodalnych jest efektywnym kosztowo sposobem ograniczania emisyjności transportu towarowego. Konteneryzacja umożliwia bowiem przewożenie ładunków na dużych odległościach pociągami, zaś transportem samochodowym dopiero rozwożenie ich na krótszych dystansach do finalnych odbiorców. Zdaniem Dominika Sipińskiego w rozważaniach na temat dekarbonizacji transportu nie powinniśmy skupiać się na epatowaniu prostymi hasłami w rodzaju osławionego “miliona samochodów elektrycznych”, lecz zastanowić się nad kompleksową zmianą modelu funkcjonowania transportu, w co niewątpliwie wpisuje się transformacja przewozów towarowych w kierunku transportu intermodalnego.

Wydaje się, że dziś pozostało w tym zakresie wiele do zrobienia. Udział przewozów intermodalnych w transporcie kolejowym wzrósł wprawdzie od 2012 roku skokowo, aż o 7,7 punktów procentowych, osiągając poziom 11,2%, jednak w tym czasie nastąpił także wzrost udziału transportu drogowego w śródlądowym towarowym modal split o 2,7 punktów procentowych do poziomu aż 86,6%. – Nie poprawia się istotnie prędkość handlowa, nie poprawia się udział transportu kolejowego w przewozach kolejowych – podsumował Dominik Sipiński.

Jak zauważyła Magdalena Szaroleta, dyrektor sprzedaży w Raben Transport, przewozy intermodalne w Polsce nie spełniają obecnie oczekiwań wielu klientów. Istotną ich wadą jest czas przejazdu, dalece wyższy niż w przypadku transportu wyłącznie drogowego. Magdalena Szaroleta zwróciła także uwagę na relatywnie wyższe koszty transportu intermodalnego oraz związane z jego kolejową częścią ryzyko wystąpienia dużych opóźnień. Przyznała jednak, że rozwój przewozów intermodalnych jest pożądany, także z powodu ogromnego niedoboru kierowców na polskim rynku pracy. Wskazała także, że w rozwijaniu transportu intermodalnego w Polsce warto czerpać inspirację z rozwiązań austriackich, które oceniła jako modelowe. Przekonywała także, że Raben Polska, pomimo trudności, robi wiele, aby rozwijać przewozy intermodalne, wchodząc także w alianse z innymi podmiotami, aby wspólnie formować składy kolejowe.

Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, przyznał, że wciąż mamy do czynienia z problemami z przepustowością i zjawiskiem wąskich gardeł na krajowej sieci kolejowej. Podał jednak w wątpliwość wpływ tych czynników na relatywnie niski udział transportu kolejowego w modal split w przewozach towarowych. Jego zdaniem większy wpływ na status quo w transporcie ładunków mają przyzwyczajenia biznesowe, a także “pewna wygoda” związana z transportem drogowym. Wiceminister infrastruktury ocenił, że nie jest uzasadniona teza, jakoby infrastruktura kolejowa w Polsce wymagała “generalnej interwencji”, a większym problemem aniżeli przepustowość i stan techniczny samych linii kolejowych może być ograniczona dostępność infrastruktury przeładunkowej. Przyznając, że intermodalność i konteneryzacja są słusznymi kierunkami rozwoju transportu towarowego, stwierdził, że Komisja Europejska powinna być w rozmowach z polskim rządem bardziej elastyczna i nie oczekiwać precyzyjnego przedstawiania lokalizacji inwestycji, ponieważ rzeczywistość jest dynamiczna.

Anna Papka, menedżer polityki publicznej w zakresie zrównoważonego rozwoju w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w Amazonie, w polemice z wiceministrem infrastruktury Andrzejem Bittelem stwierdziła, że dobrym pomysłem byłoby precyzyjne określenie lokalizacji przyszłych terminali intermodalnych. Pozwoliłoby to na transformację systemu logistycznego spółki w regionie w kierunku wzrostu znaczenia intermodalności. Przyznała zarazem, że dziś Amazon w ramach 10 centrów logistycznych w Polsce, zatrudniających ponad 20 tys. pracowników, generuje istotny ślad węglowy. Z drugiej strony, jak zauważyła Anna Papka, już dziś Amazon szeroko wykorzystuje transport morski, między innymi z wykorzystaniem prężnie rozwijającego się portu morskiego w Gdańsku, który jest istotny dla Amazona w kontekście relacji między Polską a Szwecją i Wielką Brytanią.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Duży spadek liczby wystawianych faktur w branży TSL

Intermodal i logistyka

Pod Warszawą powstało nowe centrum logistyczne Żabki

Intermodal i logistyka

InPost ogłosił wyniki za pierwszy kwartał

Biznes i przemysł

InPost ogłosił wyniki za pierwszy kwartał

Mikołaj Kobryński 17 maja 2023

ÖBB i Ukrzaliznycia uruchamiają nowe połączenie intermodalne

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

Intermodal i logistyka

Blokada ukraińskich portów przełamana. Pierwszy raz od początku wojny

inf. pras. 06 września 2023

Duży spadek liczby wystawianych faktur w branży TSL

Intermodal i logistyka

Pod Warszawą powstało nowe centrum logistyczne Żabki

Intermodal i logistyka

InPost ogłosił wyniki za pierwszy kwartał

Biznes i przemysł

InPost ogłosił wyniki za pierwszy kwartał

Mikołaj Kobryński 17 maja 2023

ÖBB i Ukrzaliznycia uruchamiają nowe połączenie intermodalne

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5