Rynek Infrastruktury
– Najwięcej, bo ponad 17,5 mld euro, planujemy przeznaczyć na sektor transportu, czyli na drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Drugi w kolejności będzie sektor środowiska – ponad 3,4 mld euro. Na znaczeniu, w porównaniu do obecnej perspektywy, zyskają energetyka i zdrowie – zapowiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.
Program Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podobnie, jak poprzedni POIiŚ na lata 2007-2013 ma wspierać przede wszystkim rozwój infrastruktury technicznej kraju. W nowym programie zostanie jednak położony większy nacisk na wsparcie gospodarki skutecznie korzystającej z dostępnych zasobów, przez co sprzyjającej środowisku i jednocześnie bardziej konkurencyjnej ekonomicznie.
Beneficjentami POIiŚ 2014-2020 będą zarówno podmioty publiczne (w tym jednostki samorządu terytorialnego) jak i prywatne (przede wszystkim duże przedsiębiorstwa). – Chcemy płynie przejść z jednej perspektywy unijnej do kolejnej. Zależy nam na uniknięciu luki w finansowaniu inwestycji. Dlatego już teraz planowane są przetargi na duże projekty infrastrukturalne, tak żeby rozpocząć ich finansowanie jeszcze w 2014 roku – poinformował Zdziebło.
Konsultacje społeczne potrwają do 21 października 2013 roku. Do udziału zaproszeni są wszyscy zainteresowani, w szczególności przedstawiciele jednostek samorządów terytorialnych, partnerzy społeczno-gospodarczy, przedstawiciele administracji rządowej oraz organizacji pozarządowych. Po zakończeniu konsultacji wszystkie uwagi zgłoszone w czasie ich trwania zostaną rozpatrzone w trakcie prac nad ostateczną wersją POIiŚ 2014-2020. Program Infrastruktura i Środowisko będzie przyjmowany przez radę ministrów, a następnie przesłany do akceptacji Komisji Europejskiej.