Powodem wydania decyzji o nałożeniu kary było naruszenie przez PTK Centertel obowiązków informacyjnych przewidzianych w art. 61 ust 5 i 6 prawa telekomunikacyjnego. Chodziło o doręczenie abonentowi na piśmie, z wyprzedzeniem co najmniej jednego miesiąca, treści zmiany w cenniku oferty „Zetafon". Operator nie dopełnił też obowiązku poinformowania abonenta o prawie wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji tej zmiany. PTK Centertel powinien był też zgodnie z prawem telekomunikacyjnym poinformować abonenta, iż w przypadku podwyższenia cen operatorowi nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze, a także prawo do zwrotu ulgi.
Na rozprawie w dniu 6 listopada br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zmienił zaskarżoną decyzję, w ten sposób, że obniżył wysokość kary pieniężnej do kwoty 1 mln złotych.
W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd podniósł, iż co do zasady nałożenie kary pieniężnej na PTK Centertel było słuszne, ponieważ doszło do naruszenia obowiązków informacyjnych, o których mowa w zaskarżonej decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Sąd wskazał przykładowo na pkt 22 warunków oferty promocyjnej „Zetafon", który przewiduje po stronie użytkownika obowiązek dokonywania doładowań karty SIM wskazanej w umowie o udział w promocji, aby stwierdzić, że jest to rodzaj opłaty za świadczenie przez PTK Centertel usług telekomunikacyjnych (w systemie prepaid). W takiej sytuacji bowiem użytkownik wnosi na rzecz PTK Centertel należność za usługi telekomunikacyjne przedpłacone. W ocenie Sądu, charakteru umowy o udział w promocji „Zetafon", ewidentnie obejmującej swym zakresem świadczenie usług telekomunikacyjnych, nie zmienia również to, że we wnoszonej przez użytkownika opłacie za świadczenie przez PTK Centertel usług telekomunikacyjnych może być jednocześnie skalkulowana w określonym ułamku należność za aparat telefoniczny.
Wobec powyższego, zdaniem Sądu, użytkownicy, którzy zawarli umowę w ramach promocji „Zetafon", byli abonentami w rozumieniu wówczas obowiązujących przepisów Prawa telekomunikacyjnego, a zatem na PTK Centertel ciążyły obowiązki informacyjne określone przepisami art. 61 ust. 5 i 6 Prawa telekomunikacyjnego, których to obowiązków Spółka nie wykonała.
W ocenie Sądu zasadne było natomiast obniżenie kary pieniężnej nałożonej na PTK Centertel, ponieważ zakres określonych decyzją naruszeń oraz dotychczasowa działalność Spółki nie przemawiały za utrzymaniem tak wysokiej kary.