Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Sankcje: Dla portów to tragedia czy impuls do rozwoju?

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
07-12-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Sankcje: Dla portów to tragedia  czy impuls do rozwoju?
fot. Port Gdynia
Napięta sytuacja na linii UE – Rosja trwa od tzw. „Kryzysu Krymskiego”. Od tego czasu obie strony nakładają na siebie nawzajem sankcje gospodarcze. Te, które obecnie Unia Europejska nakłada na Federację Rosyjską, wygasają z końcem stycznia 2016 roku. Państwa członkowskie mogą jednak je przedłużyć. Jak podaje IAR – decyzja w tej sprawie ma zostać podjęta jeszcze w tym tygodniu. Cała sytuacja wpływa na wiele gałęzi gospodarki. W szczególny sposób oddziałuje to na branżę portową.

Gospodarka morska jest szczególnie czuła na zmiany geopolityczne na całym świecie. Na zyski poszczególnych miast może wpłynąć zarówno zmiana na dalekim wschodzi jak i kryzys w regionie. Obecnie najbardziej widoczne oddziaływanie ma rozwój sytuacji na linii UE – Rosja. Każdy port ma odmienne podejście do sprawy i każdy rozwiązuje problem na swój sposób.

Zablokowany Elbląg

Lokalizacja elbląskiego portu jasno pokazuje, że cała sprawa ma na nią ogromne oddziaływanie i nie da się ukryć, że nie przynosi ono korzyści. – Na nasz port sankcje, głównie te ze strony Federacji Rosyjskiej, wpływają bardzo negatywnie. Na koniec roku spodziewamy się wyniku przeładunku wysokości 200 tys. ton i to będzie wszystko. To dla nas duża recesja – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” dyrektor Zarządu Portu Morskiego Elbląg, Arkadiusz Zgliński. – Wcześniej odnotowywaliśmy wysokie wyniki w sektorze eksportu betonu komórkowego do Obwodu Kaliningradzkiego. Teraz powstała tam fabryka tego materiału, a Rosja nałożyła, na ten przywożony od nas, cło o wysokości 32%. Przez to nikomu nie opłaca się zmawiać betonu komórkowego z Polski – dodaje.

– Rozwiązaniem problemu byłby dla nas bezpośredni dostęp do Morza Bałtyckiego, a do tego potrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną. Sprawa ta jest omawiana od dawna, ale jak na razie nic się w tym kierunku nie dzieje. Jest projekt i to koniec. Mam nadzieję, że nowa władza nie poprzestanie na obietnicach i rozpocznie realizację tego projektu – mówi Arkadiusz Zgliński. – Oczywiście ta inwestycja to nie wszystko. Pociągnie ona za sobą inne działania takie jak pogłębienie elbląskiej drogi wodnej. W projekcie możemy znaleźć wzmiankę o pogłębieniu jej do głębokości 4 m – dodaje.

Działanie w stronę przekopu przez Mierzeję Wiślaną zapewnia nowy minister gospodarki morskiej i żeglugi. Czy tym razem nowy rząd dotrzyma obietnicy, czy też sprawa znowu utknie w martwym punkcie? – Nie zapomnimy o porcie w Elblągu. Przekop przez Mierzeję Wiślaną, to kolejna inwestycja, która została wstrzymana na 8 lat, a jest niezbędna – komentuje dla portalu „RynekInfrastruktury.pl” Marek Gróbarczyk, w rządzie PiS minister gospodarki morskiej i żeglugi. – Elbląski port musi mieć znaczenie i nie możemy jej zaniedbywać. Chcemy ją rozwijać, a ta inwestycja jest tu niezbędna, tak samo jak kontynuowanie inwestycji związanych z Via Carpatia – dodaje.

Gdańsk – podejście zwycięzcy

Największy polski port nie podchodzi do całej sytuacji jak do końca świata. Mimo wcześniejszej współpracy z rosyjskimi portami znalezione zostały nowe ścieżki rozwoju. – Z naszego punktu widzenia sankcje zarówno ze strony Rosji, jak i ze strony Unii Europejskiej, powodują tyle samo złego co i dobrego – komentuje dla portalu „RynekInfrastrukturty.pl” rzeczniczka prasowa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Monika Wszeborowska. – Stworzyły one trudną sytuację, w której inwestorzy z naszego portu musieli sobie poradzić i znaleźć nowe rynki zbytu. I kiedy spojrzymy na tegoroczne wyniki przeładunkowe to widzimy, że poradzili sobie wyśmienicie – dodaje.

– Na pierwszy rzut oka spadek można zauważyć w kwestii przeładunku kontenerów jeśli chodzi o pojedyncze sztuki liczone w jednostkach TEU, czyli kontenerów o długości 20 stóp. Jednak w przypadku kiedy policzymy ich łączny tonaż to dojdziemy do wniosku, że był on podobny do tego, który zanotowaliśmy w ubiegłym roku – komentuje Monika Wszeborowska. – Warto też zwrócić uwagę na sektor paliw, który wcześniej był kojarzony głównie z rynkiem rosyjskim. Obecnie, mimo sankcji, mamy 10% wzrostu w ich przeładunku – dodaje.

Gdański port już wyrównał wynik przeładunków z ubiegłego roku, a do końca tego okresu pozostał jeszcze miesiąc. Tegoroczne statystki będą rekordowo wysokie. – Wyjątkowo dobry rok 2015 potwierdza dobre podejście naszych współpracowników. Wspólnie podejmujemy wyzwania i dzięki napiętej sytuacji na linii UE – Rosja czy kryzysowi z roku 2009 stajemy się portem uniwersalnym i zamiast załamywać ręce szukamy odpowiednich rozwiązań. To z kolei skutkuje podpisywaniem kontraktów o światowym zasięgu – mówi rzeczniczka prasowa gdańskiego portu.

W Gdyni niewielki wpływ

Gdyński port nie skupiał się na współpracy z Rosją. – Na nasz port obecna sytuacja geopolityczna w regionie nie wpłynęła bezpośrednio ponieważ nie przeładowujemy towarów rosyjskich. Można jednak zauważyć oddziaływanie pośrednie – mówi portalowi „RynekInfrastrukturty.pl” prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Janusz Jarosiński. – Armatorzy z portów dalekowschodnich przy trudnej sytuacji na linii UE – Rosja podpisali kontrakt z portem Gdańsk co sprawiło, że w naszym porcie spadł przeładunek kontenerów. Jest to jednak jedyny aspekt, który można zauważyć w związku z tym – dodaje.

Szczecin i Świnoujście z perspektywami

Kolejnym dużym polskim portem na Bałtyku jest ten w Szczecinie i Świnoujściu. Tam, zarząd również czeka na ważne inwestycje. Niedawno ukończone zostało pogłębienie toru wodnego z Szczecina do Świnoujścia, a dodatkowo nowy rząd obiecał rozpoczęcie inwestycji budowy tunelu pod Świną. Zachodniopomorski port jest jak na razie mniejsza niż te w Trójmieście. Jednak ma przed sobą ogromne perspektywy rozwoju i mimo kryzysu jego statystki nie pogarszają się, a wręcz przeciwnie – idą w górę.

Każdy po swojemu

Cała sytuacja najbardziej wpływa na Port Elbląg. Jeśli przekop przez Mierzeję Wiślaną nie zostanie zrealizowany skutki dla niego mogą być tragiczne. W całkiem innym położeniu są większe porty. Te w Trójmieście oraz w województwie zachodniopomorski, prowadzą duże inwestycje i każdy z nich obiera swój kierunek rozwoju. W ich sytuacji ważne jest szukanie nowych rozwiązań, a dążenie do uniwersalizacji usług pozwoli na utrzymanie się nawet w czasie kryzysu.
Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Biznes i przemysł

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Biznes i przemysł

InPost: Płacimy wyższy CIT niż reszta branży

Mikołaj Kobryński 13 września 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5