Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Sawicki: PLK mogłaby być jak GDDKiA, ale nie ma siły ani potencjału

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
15-03-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Sawicki: PLK mogłaby być jak GDDKiA, ale nie ma siły ani potencjału
fot. DB Schenker
– PLK mogłaby być jak GDDKiA, problem w tym, że po 20 latach nie ma siły ani potencjału do realizacji robót torowych – mówił na konferencji "Multimodal Europe 2013" Michał Sawicki, dyrektor ds. sprzedaży w DB Schenker Rail Polska. Stan infrastruktury multimodalnej według niego pozostawia wiele do życzenia: – U nas terminalem intermodalnym dalej nazywa się dwa tory, reachstacker i plac, na szczęście już utwardzony.

– Przez Polskę przebiegają prawie wszystkie korytarze transportowe, a udział przewozów intermodalnych jest niski w porównaniu do potencjału, jaki ten kraj posiada – mówił Sawicki. Według niego Polska jako kraj tranzytowy może być szlakiem transportowym zarówno w ruchu na linii północ-południe, jak i wschód-zachód. Tymczasem w 2001 roku przewozy intermodalne stanowiły 2,37% transportu towarów ogółem, w 2012 roku udział ten wzrósł do 2,48%. – To stawia nas na szarym końcu Europy – ocenia dyrektor w DB Schenker.

– Mamy jedną z największych, odziedziczoną jeszcze z czasów PRL-u, infrastrukturę kolejową, ale jej stan praktycznie uniemożliwia rozwój przewozów. Jeśli średnia prędkość handlowa w Polsce wynosi 25 km/h, a średnia prędkość dla pociągu intermodalnego to 35 km/h, to jak transport kolejowy może konkurować z drogowym? – pytał Sawicki. – Czas dostawy to sprawa kluczowa – wskazywał. Polska słabo wypada w zestawieniu z warunkami panującymi na rynku nienieckim, gdzie – jak zapewniał przedstawiciel DB Schenker – przewoźnicy mają tańszy dostęp do infrastruktury kolejowej, a do tego mogą wozić towary ze średnią prędkością 60-70 km/h.

 

– Od lat powtarzamy to jak mantrę, ale jednak statystyki średniej prędkości nie rosną, a na skutek robót modernizacyjnych, które służą głównie transportowi pasażerskiemu, prędkość ta wręcz spada. W efekcie w Polsce przewoźnik kolejowy na odcinkach do 250-300 kilometrów nie jest w stanie konkurować z przewoźnikiem drogowym – oceniał Sawicki.

 

Jak wskazał specyfika branży wiąże się ze współpracą pomiędzy firmami z różnych krajów, ale tą współpracę utrudniają różnego rodzaju bariery, również bariera mentalna: – Przewoźnicy kolejowi tkwią w innej kulturze przewozowej, mają problemy ze zrozumieniem zasad działania intermodalu i nie potrafią zaproponować wspólnej kompleksowej oferty. Przez to na granicy pojawiają się problemy z przekazaniem składu, opóźnienia celne – a to ma wpływ na opóźnienie czasu transportu.

 

Odnosząc do dyskusji o obniżce stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej podkreślił, że jest ona przewoźnikom niezbędna. W opinii przedstawiciela DB Schenker Polska polityka transportowa jest krótkowzroczna i nastawiona na doraźne działania. – Perspektywa krótkoterminowa zawsze wygra z długoterminową – przyznał, nawiązując do działań ministra finansów, który – szukając środków na załatanie dziury budżetowej – zwiększa obciążenia fiskalne wobec przedsiębiorstw.

 

– Perspekytywy rozwoju są ogromne. Porty morskie się rozwijają, przykładem jest DCT. W Szczecinie powstaje kolejny terminal kontenerowy. Problemem jednak będzie odwiezienie tych towarów z portów, bo infrastruktura kolejowa stanie się wąskim gardłem dla strumienia towarów – podsumował dyrektor w DB Schenker.

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Drogi i autostrady

Chełm szuka wykonawcy infrastruktury dostępowej do terminala intermodalnego

Mikołaj Kobryński 25 sierpnia 2023

Gdynia: Pierwsze zawinięcie w ramach serwisu oceanicznego SWAN

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Intermodal i logistyka

Port Gdańsk idzie na rekord. "Bardzo dobre półrocze"

Redakcja/inf. pras. 09 sierpnia 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5