Rynek Infrastruktury: W kwietniu w szczecińskim porcie otwarto terminal kontenerowy DB Port Szczecin, 1,5 miesiąca później - nowego terminala siarkowego spółki Metraco. Co te inwestycje oznaczają dla portu?
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście: Uruchomienie nowego terminalu kontenerowego na nb. Fińskim zdecydowanie poprawiło standard obsługi kontenerów w porcie w Szczecinie. Daje to nadzieję na wzrost przeładunków i pozyskanie nowych połączeń żeglugowych, zarówno w ruchu dowozowym z portów bazowych Hamburga, Bremerhaven i Rotterdamu, jak i w ruchu intra europejskim.
Otwarcie nowego terminalu firmy KGHM Metraco, przeznaczonego do przeładunku kwasu siarkowego w relacji eksportowej – przy tym warto podkreślić, że jedynego takiego w Polsce i najnowocześniejszego w Europie - przysporzy portowi w Szczecinie dodatkowe 200 tys. ton ładunku rocznie, a także niewątpliwie podniesie rangę i atrakcyjność portu - zarówno dla gestorów ładunków, jak i potencjalnych inwestorów.
Dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście uruchomienie terminalu to ukoronowanie aktywnego uczestnictwa ZMPSiŚ w przygotowaniu infrastruktury pod przeładunki na nowych nabrzeżach oraz poprzez dostosowywanie istniejących nabrzeży do obsługi wszystkich ładunków. Inwestycja ta była efektem dążenia Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście do przyciągnięcia inwestorów zainteresowanych finansowaniem, budową i eksploatacją terminali, a także tworzeniem przemysłu przyportowego oraz oferowanego wsparcia Spółki dla inwestycji związanych z obrotem morskim, realizowanym przez porty w Szczecinie i Świnoujściu. Wsparcie to dotyczy przede wszystkim zapewnienia infrastruktury dostępu zarówno od strony wody (baseny portowe, nabrzeża), jak i lądu (dojazd drogowy, kolejowy), a także dostarczenia infrastruktury technicznej (sieć elektryczna, teleinformatyczna, wodociągi, kanalizacja itd.).
Poprzez uruchomienie kolejnych terminali na terenach portowych, możemy pokazać potencjalnym klientom, że nasza oferta inwestycyjna jest bardzo atrakcyjna i konkurencyjna.
Jakie inne inwestycje powstaną w najbliższym czasie?
W najbliższych latach ZMPSiŚ planuje inwestycje o łącznej wartości prawie 700 mln zł. Znaczna część środków pochodzić będzie z UE.
Obecnie kontynuujemy rozpoczętą w ubiegłym roku kompleksową modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej w obu portach. Do 2013 roku zmodernizowanych zostanie prawie 36 kilometrów torów i ponad 8 kilometrów dróg.
Bardzo ważną inwestycją w porcie w Szczecinie jest budowa nabrzeża Niemieckiego i modernizacja nabrzeża Zbożowego, polegająca na wydłużeniu nabrzeża w kierunku północnym, co w efekcie pozwoli na zwiększenie wydajności przeładunkowej przy elewatorze oraz stworzy komfortowe warunki postoju statków. Jest to ważne szczególnie teraz, gdy nasze porty stają się ważnymi centrami przeładunkowymi towarów rolno-spożywczych na Bałtyku.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom armatorów, którzy zamierzają wprowadzać do eksploatacji coraz większe jednostki, ZMPSiŚ przygotowuje się także do budowy nowego stanowiska promowego w terminalu w Świnoujściu, które będzie obsługiwać statki o długości przekraczającej 200 m.
Bez wątpienia największym przedsięwzięciem inwestycyjnym, w którym uczestniczymy, jest kontynuacja budowy terminalu LNG w tworzonym porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Do końca tego roku planuje się zakończenie tej części projektu, za którą odpowiada ZMPSiŚ, a więc budowy nabrzeża do obsługi gazowców. Pierwszy statek spodziewany jest w terminalu LNG w połowie 2014 roku.
W kontekście rozwoju portów istotne są także wspólne przedsięwzięcia podejmowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wraz ze spółkami przeładunkowymi. Do takich należy zaliczyć wspomnianą wcześniej inwestycję ZMPSiŚ oraz spółki DB Port Szczecin związaną z budową otwartego niedawno terminalu kontenerowego.