Blisko 1500 pali CFA o łącznej długości ponad 50 kilometrów, 33 000 metrów sześc. niskoemisyjnego betonu oraz ponad 2000 ton stali – tak w liczbach wygląda zakres prac Soletanche Polska przy budowie Nabrzeża Odejściowego (Outbound) dla Terminala T5 w Gdańsku, jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w polskiej części Bałtyku.
Inwestorem Terminala T5 jest spółka Istrana Sp. z o.o., której udziałowcami są Polski Fundusz Rozwoju S.A. (PFR) oraz Baltic Hub Container Terminal Sp. z o.o. Soletanche Polska realizuje roboty palowe na zlecenie generalnego wykonawcy – Grupy NDI S.A.
Powstający terminal będzie pełnić funkcję terminala instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych (offshore). Jego zadaniem jest obsługa kluczowych projektów, w tym Baltica 2 – jednej z największych morskich farm wiatrowych w Polsce, realizowanej przez PGE Polska Grupa Energetyczna S.A. oraz Ørsted Polska Sp. z o.o. – oraz innych inwestycji offshore na Morzu Bałtyckim.
To przedsięwzięcie ma dla spółki Soletanche szczególny wymiar.
– To pierwszy kontrakt tej rangi w historii naszej firmy – wyjątkowe wyzwanie i równocześnie dowód zaufania, jakim obdarzono nasz zespół. Cieszymy się, że możemy dołożyć swoją cegiełkę do tak strategicznej inwestycji – mówi Hubert Tomczak, Dyrektor Zarządzający Soletanche Polska.
Technologia CFA – pewne rozwiązanie dla trudnych warunków
Prace fundamentowe realizowane przez Soletanche Polska obejmują wykonanie kilku typów pali CFA pod płytę nabrzeża oraz belkę podsuwnicową. Technologia pali ciągłych wierconych CFA okazała się w tym przypadku najefektywniejsza.
– Pale CFA umożliwiają osiągnięcie wymaganych głębokości przy zapewnieniu odpowiedniej nośności oraz wysokiej wydajności robót. To technologia najlepiej dopasowana do warunków gruntowych, z refulowanymi warstwami w górnych odcinkach i zagęszczonym dnem morskim w głębszych partiach – wyjaśnia Krzysztof Tomczak, Kierownik Grupy Kontraktów w Soletanche Polska.
Wyzwania: logistyka, tempo i praca 24/7
Realizacja prac na Terminalu T5 to zaawansowane przedsięwzięcie logistyczne. Soletanche Polska prowadzi roboty w systemie całodobowym, wykorzystując dwa pełne zestawy sprzętowe.
Pale CFA zastosowane w projekcie charakteryzują się średnicą 800 mm, długością projektową do 35 m, zbrojeniem o długości do 34 m oraz głębokością wiercenia sięgającą do 36 m.
Każdy pal to około 3 betonomieszarki betonu oraz 22 m³ urobku z wiercenia. Dziennie na placu budowy wbudowywanych jest ponad 500 m³ betonu oraz 30 ton stali.
– Przy takich wydajnościach kluczowe jest planowanie prac z dużym wyprzedzeniem i natychmiastowe reagowanie na zmiany. Dzięki zgranemu zespołowi i sprawnej logistyce utrzymujemy wysokie tempo przy zachowaniu najwyższej jakości robót – podkreśla Krzysztof Tomczak, Kierownik Grupy Kontraktów w Soletanche Polska.
Światowy lider w geotechnice i fundamentowaniu
Soletanche – globalny lider geotechniki i fundamentowania, działający w 60 krajach w ramach Grupy Soletanche Freyssinet (VINCI) – obecny jest w Polsce od 1996 roku. Firma dostarcza
innowacyjne i skuteczne rozwiązania dla sektora publicznego i prywatnego, obejmujące głębokie fundamenty, konstrukcje oporowe, przepony wodoszczelne oraz roboty zbrojeniowe i budowlane.
W Polsce Soletanche działa jako generalny wykonawca i wyspecjalizowany podwykonawca w projektach metra, tuneli, budynków, obiektów hydrotechnicznych, energetycznych i przemysłowych. Firma aktywnie wdraża prośrodowiskowe technologie, optymalizuje procesy i redukuje emisje, realizując inwestycje przyjazne środowisku i infrastrukturę o znaczeniu społecznym.
Wybrane najnowsze projekty:
- Stacja Warszawa Zachodnia
- Tunel tramwajowy w dzielnicy Ochota | Warszawa
- II linia metra – Stacja C1 Karolin i STP Karolin | Warszawa
- Krakowski Szybki Tramwaj etap IV
- Komora „RETKINIA” – Kolej Dużych Prędkości | Łódź
- Tunel Średnicowy – Przystanek Łódź Śródmieście | Łódź
- Dornych – nowe centrum Brna | Czechy
- Muzeum Getta Warszawskiego | Warszawa
- Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego | Kraków
- Upper One | Warszawa