Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Terminal w Świnoujściu to priorytet rządu i zachodniopomorska racja stanu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
28-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/PIG

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Terminal w Świnoujściu to priorytet rządu i zachodniopomorska racja stanu
Po ujawnieniu decyzji o wstrzymaniu decyzji środowiskowej dla budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu, rozpętała się medialna burza. Ministerstwo Infrastruktury zapewnia jednak, że zrobi wszystko, by doprowadzić sytuację do pozytywnego zakończenia, a inwestycja może liczyć na wsparcie również m.in. Północnej Izby Gospodarczej.

W poprzednim tygodniu na światło dzienne wyszła informacja o tym, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie zdecydował się wstrzymać decyzję środowiskową dla budowy terminala w Świnoujściu z uwagi na skargę niemieckiej grupy aktywistów Lebensraum Vorpommern. Uspokajający głos w sprawie zabrał już m.in. resort infrastruktury w osobie wiceministra Arkadiusza Marchewki.

Priorytetowa inwestycja

Arkadiusz Marchewka w mediach społecznościowych przekonuje, że „terminal kontenerowy w Świnoujściu powstanie, czy to się komuś podoba czy nie”.

– Na zachodnie wybrzeże będą przypływać największe kontenerowce na świecie, a Polska będzie przejmować coraz większą część rynku transportowego w regionie. To działanie z niemieckiej strony, czyli skarga do sądu na decyzję środowiskową nie jest dla nas zaskoczeniem. Jesteśmy przygotowani na różne scenariusze – zapewnia wiceminister.

Objaśniając, jak dokładnie wygląda sytuacja prawnie, wyjaśnił, iż sąd przeprowadził już rozprawę, a jedynie wyrok odroczył do 4 sierpnia, do tego czasu wstrzymując wykonanie decyzji środowiskowej – a nie całej inwestycji.

– Wstrzymanie obowiązuje do 4 sierpnia, czyli do momentu wydania wyroku przez sąd. W zależności od wyroku, możliwe są różne scenariusze: te bardziej optymistyczne i mniej, jednak bez względu na to, jaki ten wyrok będzie, my mamy przygotowane takie rozwiązania, które doprowadzą do wybudowania terminala kontenerowego w Świnoujściu – informuje.

Na koniec podkreślił, że ta inwestycja należy do priorytetowych inwestycji rządu i konsekwentnie – krok po kroku - jest realizowana i nikt jej nie zatrzyma.

Potrzeba resetu relacji z Niemcami?

Do sprawy odniosła się również Północna Izba Gospodarcza, która wspiera budowę terminala kontenerowego. Jak uważa prezes PIG w Szczecinie – Hanna Mojsiuk – potrzebny jest gospodarczy reset w relacjach Polski z Niemcami.

– Jesteśmy na bardzo trudnym etapie relacji, gdy z jednej strony Niemcy są dla nas nadal bardzo silnym partnerem wymiany handlowej, a jednocześnie poszczególne elementy naszych aspiracji rozwojowych wywołują u naszych sąsiadów frustrację, której nie rozumiem i która jest dla nas niepokojąca. Mamy silny port, mamy potencjał rozwoju na naszym obszarze basenu Morza Bałtyckiego, potrzebujemy terminala kontenerowego w Świnoujściu i pogłębienia Odry w celach tranzytowych. Oprotestowanie tych inwestycji ze strony Niemieckiej nie powinno mieć miejsca – przekonuje prezes.

Mojsiuk dodaje przy tym, że przedsiębiorcy zrzeszeni w Północnej Izbie Gospodarczej pozytywnie odpowiedzieli na stanowisko Marchewki i zapowiedź walki o budowę terminala.

- Nie zgadzamy się z tym, by strona niemiecka kwestionowała zasadność inwestycji gospodarczych w Polsce. Działanie mające zablokowanie budowy głębokowodnego terminala przeładunkowego w Świnoujściu uznajemy za skandaliczne. Szanujemy stronę niemiecką, jako organizacja otoczenia biznesu zawsze zabieramy głos w sprawach transgranicznych apelując o porozumienie, dialog i wypracowywanie rozwiązań, które będą godzić tak ważne, wspólne interesy. Od jakiegoś czasu widzimy jednak, że ten dialog jest bardzo trudny – mówi, dodając, że terminal jest ważny dla rozwoju portu Szczecin – Świnoujście i wzmocnienia pozycji inwestycyjnej dla sektora offshrore, onshore i ogólnie w kontekście polskiej, gospodarczej racji stanu.

Przy okazji zwróciła też uwagę, że kontrole na granicy polsko-niemieckiej trwają po stronie niemieckiej od jesieni 2023 roku, jednak nasi sąsiedzi oburzyli się, gdy Polska wprowadziła analogiczne kontrole. Zdaniem Mojsiuk to niedopuszczalne i również wskazuje na potrzebę partnerstwa.

Szansa dla Świnoujścia

Eksperci sektora TSL działający w Północnej Izbie Gospodarczej w Szczecinie zwracają natomiast uwagę na to, że Świnoujście ma potencjał, by być najważniejszym miastem w tej części kraju.

– To nieliczne miasto, które jest w stanie połączyć potencjał turystyki i przemysłu. Musimy dbać o te proporcje. Jeżeli nam się to uda, to będziemy mieć kurort, który będzie przyciągać turystów z całego świata oraz inwestorów – mówi prezes Północnej Izby Gospodarczej w Świnoujściu Kamil Pyclik.

Dla transportu, spedycji i logistyki wszelkie inwestycje związane z terminalem kontenerowym, sektorem offshore i portem są bardzo ważne.

– Świnoujście już jest gigantem, a mamy regionalne aspiracje, by iść jeszcze wyżej. Terminal kontenerowy to szansa na pozyskiwanie nowych inwestorów i transportów z odległych części świata. To sprawi wzrost popytu na spedycję morską w tej części kraju, to także bodziec rozwoju sektora intermodalnego, gdy okaże się, że transporty drogą morską przypłyną do Świnoujścia, a następnie koleją rozjadą się do innych części Polski. Musimy dbać o gospodarczy rozwój tej części Polski, bo wzrost konkurencyjności w tym przypadku jest wzmocnieniem dla naszego sektora TSL – mówi Laura Hołowacz, prezes zarządu Grupy CSL.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Drogi i autostrady

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Damian Kelman 24 lipca 2025

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Zobacz również:

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Drogi i autostrady

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Damian Kelman 24 lipca 2025

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z ostateczną decyzją środowiskową

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Drogi i autostrady

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Damian Kelman 24 lipca 2025

Zmiany w ofercie Unity Line. W końcu rezerwacje online do Trelleborga

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Intermodal i logistyka

Prom Wolin zakończył służbę w Unity Line

Mikołaj Kobryński 03 lutego 2025

Zobacz również:

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Drogi i autostrady

Niemcy zablokowali budowę terminala w Świnoujściu

Damian Kelman 24 lipca 2025

Terminal kontenerowy w Świnoujściu z ostateczną decyzją środowiskową

Intermodal i logistyka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij